Skip to main content

Jogalkotási munkaverseny

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Az őszi ülésszak jogalkotási programja jól mutatja, hogy azért vannak területek, ahol a kormány – bár jó lenne, ha nem így lenne, de – követi elődje gyakorlatát. Az a törvényalkotási programjavaslat, amit a miniszterelnök szeptember 8-án juttatott el az Országgyűléshez, úgy tűnik, ugyanazon a nyomon halad, mint az előző kormányok ilyen irányú javaslatai.

Emlékezetes, hogy az Antall-kormány félévente egyenként több mint 50 törvényjavaslatot tartalmazó csomagot tett az Országgyűlés asztalára. A tervek szerint ezeket a javaslatokat kellett volna az adott ülésszak során az Országgyűléssel elfogadtatni. A lista alapján az ellenzéki frakciók – és ha tudomást szereztek a tervekről –, a jogalkalmazók felkészültek az adott jogterület újraszabályozására. Ezt követően a kormány az általa megígért jogszabályváltozásokat részben benyújtotta – többnyire nem abban az időpontban, amikorra a benyújtást ígérte –, részben a megígért javaslatok helyett egészen más javaslatokat nyújtott be.

Ezt a gyakorlatot az elmúlt ciklusban az SZDSZ nevében mindvégig bíráltuk, mivel úgy ítéltük meg, hogy a jogalkotási programok elsődleges funkciója, hogy a jogrendszer változását, amennyire lehet, kiszámíthatóvá tegyék. Azoknak a polgároknak – legyenek akár állami szervek alkalmazottjai, akár magánvállalkozók, akár az adott jogszabályok által érintett polgárok – elemi érdekük, hogy az életviszonyaikat szabályozó normák esetleges változásáról tudomást szerezzenek, s ha lehet, a változás tervezett irányait is megismerhessék. Az országgyűlési képviselők rendszeresen kerültek nehéz helyzetbe, amikor felvilágosítást kértek tőlük, hogy egy adott jogszabály mikor fog megszületni, és milyen változásokat fog tartalmazni. Erre a kérdésre korrekt választ szinte soha nem tudtunk adni, mivel a kormány tervei vagy megvalósultak, vagy nem. (Volt olyan év, amikor az előre jelzett program kevesebb mint 20%-a valósult meg a megígért módon.)

Így aztán érthető, hogy nem okoz különösebb örömet, amikor azt látjuk, hogy az új kormány sem képes lényeges változást végrehajtani ezen a területen, hiszen a törvényalkotási program erre a fél évre 43 törvény elfogadását tűzte ki célul, havonkénti bontásban tájékoztatva az Országgyűlést. Ezt szinte lehetetlen teljesíteni. Különösen úgy lehetetlen, hogy a programjavaslatban szereplő törvények egy részét a kormány be sem nyújtja a megígért időpontban, mint ahogyan ez történt a szövetkezetekről szóló törvény módosítása, a földrendező és földkiadó bizottságokról szóló törvény módosítása és a szociális igazgatásról szóló törvény módosítása esetében. Követve elődje gyakorlatát, a programban szereplő törvények helyett a kormány más törvényeket nyújt be, így például október végén egy 4 törvényből álló csomagot, amely a római egyezmény hatályba lépésével kapcsolatos jogszabályváltozásokat célozza a büntetőeljárásról szóló törvény módosításával, a fogságfenyítés bírósági felülvizsgálatának megteremtésével, az egészségügyi törvény módosításával és az ügyvédségről szóló törvény módosításával.

Az őszi ülésszakra megígért olyan nagyobb jelentőségű törvénymódosítások, mint a privatizációról szóló törvény, a rádiózásról és televíziózásról szóló törvény vagy a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvény sorsa, továbbra is bizonytalan maradt.

Az új házszabály – bizonyos értelemben megelőzve a jogalkotási törvényt –, éppen azért írja elő jogalkotási program készítését, hogy kikényszerítse a kormányból a jogalkotási elképzelések időbeni elkészítését és azt, hogy ezeket az elképzeléseket számon kérhető módon fogalmazza meg. Az, hogy a kormány képes lesz-e erre, attól függ, hogy az előző ciklus negatív tapasztalataiból tanulva képes lesz-e kijelölni azt, aki felelős a jogalkotásért. Amíg ez nem történik meg, tovább fog folytatódni az a tendencia, amit ebben a fél évben is láthattunk. A program összeállításakor a miniszterek többsége nem tud túllátni saját tárcája keretein, és ebben a körben mindent elkövet azért, hogy az adott tárca jogalkotási elképzelései bekerüljenek a jogalkotási programba. Ezt követően azonban azt már nem tudja elérni, hogy az általa a programba beerőszakolt javaslat el is készüljön. Ugyanakkor, mint ahogyan ez az Országgyűlés október 18-i ülésén kiderült, a miniszterelnök nem is nagyon erőlteti a felelősségre vonást saját kormányán belül.

Azt hiszem, Kutrucz Katalin joggal vetette fel az azonnali kérdések órán: nem ildomos arról beszélni, hogy az ellenzék akadályozza a jogalkotást, miközben a kormány a megígért javaslatokat nem terjeszti be.

Ebből a helyzetből a kiutat csak az jelenthetné, ha a miniszterelnök az Országgyűlés nyilvánossága előtt tisztázná, hogy mi az oka a megígért törvényjavaslatok elmaradásának, továbbá, ha a kormányon belül egyértelművé válna, hogy a jogalkotási program nem munkaverseny-célkitűzés, hanem a kormány megbízhatóságát, a jogrendszer kiszámíthatóságát biztosító intézmény.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon