Skip to main content

Egyesült Államok

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Szabályozáscsökkentő szabályozás – a köz érdekében
TV-felügyelet – nálunk és más nemzeteknél


Az Egyesült Államokban 1934-ben hozták meg a kommunikációs törvényt, amely akkor nemcsak a rádióállomások működtetésére vonatkozó szabályokat tartalmazta, hanem az egyéb kommunikációs eszközöket, így a távírótársaságok működésével kapcsolatos előírásokat is. Később a rendelkezések hatályát kibővítették előbb a televíziós adásokra, majd a mesterséges holdakkal, illetve a kábelrendszerekkel működő televíziós adásokra is. Még az 1934-es törvény bízta az egész kommunikációs hálózat felügyeletét és szabályozását a Szövetségi Kommunikációs Bizottságra (FCC). Az FCC lényegében azóta is azonos elvek alapján működik.

Az öttagú bizottság tagjait az elnök nevezi ki, megadott időtartamra, ehhez azonban ki kell kérnie a szenátus egyetértését éppúgy, mint a miniszterek vagy a nagykövetek kinevezéséhez. Elnökváltozás idején a személyek is változhatnak, még akkor is, ha mandátumuk érvényben van: ilyen esetben gyakori, hogy a bizottsági tagok felajánlják lemondásukat, hogy az új elnök saját bizalmi embereit jelölhesse a tisztségbe.

A bizottsági tagok nem lehetnek tisztükkel egy időben bármiféle választott testület tagjai, az Egyesült Államokban ugyanis a törvényhozás és a végrehajtás teljesen külön van választva: miniszterek, köztisztviselők, közszolgálatban álló személyek nem lehetnek például képviselők vagy szenátorok, és fordítva is így áll a helyzet. A bizottságot működésében egy – ugyancsak az elnök által kinevezett személyekből álló – tanács segíti, ennek tagjai között lehetnek olyanok, akik a tömegtájékoztatásban dolgoznak, rájuk nem vonatkoznak az összeférhetetlenségi előírások.

A bizottság feladata a törvények értelmében a rádió, a televízió, valamint minden egyéb kommunikációs és hírközlő hálózat szabályozása és állami felügyelete. Így nemcsak a rádiók és televíziók működésének engedélyezése, a rendelkezésre álló frekvenciák elosztása tartozik hatáskörükbe, hanem például a helyi hullámhosszok elosztása olyan célokra, mint a rendőrség, a tűzoltóság, a mentők, a taxivállalatok URH-hálózata – sőt a rádióamatőrök és a CB-hálózat számára biztosított engedélyek is az FCC illetékességébe tartoznak. Ugyancsak az FCC illetékes a telefon- és távíróhálózatok működésében is.

A bizottság szabályozási tevékenysége rendkívül széles körű, azonban az elmúlt időszakban a Reagan-kormány általános intencióinak megfelelően fő tevékenysége éppen a dereguláció elősegítése volt. Így léphetett be a meglévő három nagy televíziós hálózat mellé három újabb országos hálózat, így szaporodhattak meg a helyi rádió- és televíziós állomások. Ez a folyamat a szakértők véleménye szerint nagyjából véget ért, s bár átrajzolta az amerikai elektronikus kommunikáció térképét, megnövelte a versenyt, de mindvégig figyelembe vette a közérdeket.

Hogy mi mindenre terjed ki a bizottság illetékessége, arra csupán egy példa is elegendő. Az utóbbi néhány évben egyre több panasz érkezett az FCC-hez, illetve annak helyi kirendeltségeihez arról, hogy a rádióadók egy része obszcén hangot használ, főként a discjockey-k műsoraiban egyre több és több a közszemérmet sértő kifejezés, szöveg. Hasonlóképpen kifogásolták a kifejezetten pornográf televíziós adások működését is, bár ez utóbbiakra már érvényben voltak korlátozó rendelkezések – egyebek között az, hogy ilyen filmeket, adásokat általában csak az éjszakai órákban lehet sugározni. A lakossági vélemények figyelembevételével a szenátus illetékes bizottsága, az újonnan kinevezett tagok meghallgatásánál, szinte kötelező feladatul adta számukra a gyors intézkedést az ilyen természetű panaszok ügyében. A bizottság csaknem száz panaszt vizsgált ki, négy esetben kezdeményezett büntető eljárást, négy további esetben megelégedett a figyelmeztetéssel, és egy általános érvényű rendelkezést is kiadott az „obszcén” adások tilalmáról, ám ennek hatályosságát jelenleg törvényes úton vitatják.

Természetesen a bizottság szabályozza a reklámok sugárzásával kapcsolatos előírásokat, foglalkozik azok tartalmával is – míg például korábban egyes áruk reklámozásánál tilos volt a konkurens árukat nevükön nevezni, az erre vonatkozó tilalmat néhány éve részben enyhítették – az illegális reklámozással (a szabályozás szerint például nem szabad feltűnően mutatni például a játékfilmekben, a tévéjátékokban az azokban szereplő termékeknél a márkajelzéseket, mert ez közvetett reklámnak minősülhet). A bizottság felügyel a műsorokban szereplő politikai adásokra, szabályozza a válaszadás jogát, ügyel az esélyegyenlőségre is, ugyanakkor eltilthat olyan politikai programokat, amelyeket az ország érdekeivel ellentétesnek minősít. Külön jogi apparátusa van, amely egyebek között kapcsolatot tart fenn a bíróságokkal a televíziós és rádióadások elleni eljárások ügyében. A bizottság döntései ellen egyébként a szokásos bírósági úton lehet fellebbezni.














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon