Skip to main content

Elmarad a hét / A javuló közérzet restaurációja / Nemzeti gerinc és sertésoldalas / Édesanyám számol / Harmincparancsolat

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Elmarad a hét

Ez a hét most főleg azt üzeni, hogy elunta magát. Kész, slussz-passz nem csinálja tovább: a következő hét elmarad. Meg tudom érteni szerkesztőségi barátaimat, akik úgy határoztak, hogy bezárják egy hétre a boltot. Amúgy sem valószínű, hogy a forgalomszabályozás nyomán bekövetkezett rendet képesek lennének követni, de hát nem is biztos, hogy megéri a következő hét, hogy lapot csináljanak neki. Különösen, ha olyan lesz, mint ez a mostani.

Nem egyszerűen uborka-, hanem egyenesen savanyúuborka-szezonról kell beszélni ezen a főként élelmiszer-ipari metaforákból építkező héten. Nem csupán nem történt semmi – ez máskor is megesik (máskor is van, hogy nincs semmi). De az is milyen unalmasán nem történt meg, ami tényleg nem történt meg! Gondoljunk csak a meghirdetett sztrájkra. Pontosan előre lehetett tudni, hogy nem lesz munkabeszüntetés, s mit tesz isten, valóban nem volt. Ám ami valóban nincs, az valamennyire mégiscsak valóságos. S már lehet is róla beszélni. Ami pedig véletlenül megtörtént, az is pontosan úgy történt, ahogy mindenki várta. Pontosan lehetett tudni, hiszen e régió alapvető törvénye, hogy ha húsakció van, akkor nincs hús. (Lásd a Bulgakov nevű kremlinológus maximáját: ha papírkiutalás van, nincs papír.) S tényleg: nincs hús. De legalább a nemlétezők paradoxonai mély gondolatokra ösztökélhetik a megfigyelőt.

A javuló közérzet restaurációja

A metafizikai mélységeiket feltáró hentesüzletek, a filozófia görög ősforrásaihoz visszarévítő agora-sorbanállások ráébreszthettek mindenkit, hogy ha hústartaléka nincs is, mégis van „közérzete”. Már kezdtünk elfeledkezni róla, s tessék, itt van a régi szép „közérzet”, legfontosabb attribútumával, a „javulással” együtt.

Egyes szabadelvű elmék korábban a Horthy-rendszer restaurációjától tartottak, mi több, nem átallották ebbéli gyanakvásuknak hangot is adni. Most megszabadulhatnak félelmüktől, hiszen világos, hogy ugyan visszaállításról van szó, de éppenséggel nem a két világháború közötti kor, hanem a megszokott-otthonos kádári időszak tér vissza. S félek, nem egyszerűen a rendszerváltás lassú, s – mondjuk – még itt éktelenkednek a múlt maradványai. Ellenkezőleg: szép komótosan bevezetik a múltat, új formákban újból megteremtik a Kádár-korszak alapszerkezetét.

Az ugyanis világos, hogy a Horthy-korszak ugyanúgy nem ismerte a „közérzetjavító intézkedés” fogalmát, mint ahogyan az az elképzelés is idegen lett volna a harmincas évek államapparátusától, hogy mondjuk a Fejtő és József Attila vezette Szép Szóból kitúrják a renitens szerkesztőket, s kormányembereket ültessenek a helyükbe. Akkor sem szerették ugyan ezeket a balos-liberális figurákat, de másként vívtak velük, mivel üzleti alapon belátták, hogy (a) nem nagy bolt egy ilyen újság, (b) a szerkesztők-írók megváltozásával eltűnik a lap megszokott olvasóközönsége is.

Nemzeti gerinc és sertésoldalas

A közelmúlt restaurációja azonban éppen azt jelenti, hogy menthetetlenül ismét összekeverik a gazdasági és politikai szempontokat. Eladatlan húshegyek máshol is vannak, ahogy mindenütt van a költségvetésben elkülönített összeg, amely arra való, hogy a kormány beavatkozzék bizonyos gazdasági szereplők védelmében. Ám azzal kísérletezni, hogy a „lakosságtól” befolyt pénzt adományként „visszajuttatni” az embereknek, hálát, politikai támogatást várva érte, nos ez: kádárizmus, új alapon. A piacgazdaságot az MDF-piaccal összekeverni, az emberek szorult helyzetével visszaélni, s egyúttal ugyanezeknek az embereknek a némaságát butaságnak vagy támogatásnak tekintem: nos ez a csurkizmus–zacsekizmus. Nemzeti gerinc és sertésoldalas: ezek a legitimáció fő pillérei. Még ez idáig nem túl átgondolt a különböző elemek összhangja, de a hatalmon lévő erők megrendülni látják a beléjük vetett bizalmat, s ezért a kapkodás, amikor előfordulhatnak bocsánatos hibák.

Hallottam például a gonoszkodó megjegyzést, hogy a pápalátogatás inkább bojtos időszakában nem szerencsés éppen a disznóhúshegyek apasztása, különösen akkor, mikor a halak pusztulnak a Balatonban. De hát ez csak epés megjegyzés, aminek nyíltan hangot adni aligha szabad. Amint a sorbanállók (immár nyilván kormánypártiak) jó része is morog – fajra, felekezetre tekintet nélkül – a látogatás és a ceremóniák irdatlan költségei miatt.

Édesanyám számol

Édesanyám, akinek épp a napokban jelentette be a rádió, hogy rövidesen megkapja az energiaár-emelés 600, azaz hatszáz forintos kompenzációját (lesz is öröm a családban, minden lámpát be fogunk kapcsolni!), gyorsan kiszámolja, hogy a látogatás egymilliárd forintos költségvetéséből egymillió nyugdíjas kaphatna újabb ezer forintot. Amint azt is sejti, hogy az ajándék olcsó húsnak ki fizeti az árát. Természetesen lehet, hogy az a baj, hogy édesanyám könyvelő volt, s hozzászokott a számolgatáshoz. De nemcsak tőle hallok ilyen megjegyzéseket. Nem találkozom viszont ezekkel a véleményekkel az újságokban Miért? Azt hiszem, a pápalátogatás tálalásában a későkádárizmus legjellemzőbb szokásai észlelhetők. A látogatás értelme és jelentősége ugyanis teljesen tabu, de úgy, hogy egyúttal mindenki tisztában van a helyzettel, csak beszélni nem kell róla. A rendőri intézkedésekről, a költségekről szóló híradások majd’ mindegyikéből kiérezni a méltatlankodást, a költségek sokallását, az intézkedések eltúlzottságát, de tiszta és egyenes beszéddel nem nagyon találkozni.

Május elsejére is kivonult az ivócimborák szocialista brigádnak nevezett társasága; senki sem foglalkozott a nemzetközi munkásosztály öntudatával. Ki-ki kereste a kényszerhelyzetben azt, ami élvezhető vagy elviselhető. Virsli, sör, s még megvan a „jópont” is. A tribünön lengető lelkesek pedig hihették: hálás a nép. A gazemberebbje gondolhatta: buta a nép. Pedig a nép se hálás, se buta nem volt. Egy kicsit félt.

Harmincparancsolat

Virslit erre a hétvégére nem ígérnek a Városligetben, sört meg különösen nem. Bod Péter Ákos személyesen gondoskodik a fennhatósága alatt lévő országrészeken az alkoholtilalom betartásáról. Mit gondolhat vajon? Hogy a hívők a pápalátogatás örömére miseborba ölik a benzináremelés miatti bánatukat?

Hogy a szervezők egy része mit tételez fel az általuk hőn várt hívőkről, arról ékesen tanúskodik az a „háromszor tíz kérdés és felelet”, amelyet a látogatás belépőinek hátoldalára nyomtattak. A „harmincparancsolat” kérdéseiről és tiltásaiból visszakövetkeztetünk arra, hogy milyen hajlandóságokkal megáldottnak gondolja a lista szerkesztője a pápalátogatáson megjelenő hívőt.

Nos, ez a hívő rettenetesen feledékeny. Elfelejt magával vinni esőköpenyt, ivóvizet és poharat. Megtudjuk róla, hogy beteg, mert a szükséges gyógyszerekre is külön figyelmeztetni kell. El fogja felejteni a belépőjét is magával vinni, miközben esernyőt akar egy másik szektorba hurcolni. Beteg ugyan, de a gyónás kötelezettségéről elfeledkezik. Könnyen kapható hangoskodásra, s az sem biztos, hogy ügyel a jármű tisztaságára. A tanácsban, hogy „viselje türelemmel zarándoktársait”, kettős feltételezés húzódik meg. A várt hívőt nehéz elviselni, de ő maga sem viseli könnyen társait. Nem elég, hogy a zarándok tolakodni fog a Szentatyához, de feltételezhető, hogy ezt alkoholos állapotban teszi. S magától az sem fog eszébe jutni, hogy hallgassa a Calypso rádió adásait. Még szerencse, hogy minderre felhívja figyelmét a tájékoztató.

A paradoxon megoldásáról, hogy a belépő hátoldalára nyomtatott parancsokat hogyan olvassa el, ha elfeledkezik arról, hogy magával vigye a belépőt, nem ad számot a belépő. De ezer szerencse, hogy ez a titok nem ismeretes. Szerepelnek ugyanis a jegyen az alábbi kérdések is:

„8. Lelkileg felkészült-e?
9. Nem kellene-e gyónnia?
10. Felragasztotta-e a matricát a szélvédőre?”

Nos, azt hiszem, ezek a „tanácsok” önmagában elegek volnának, hogy számos őszinte hívőt elriasszanak. Még szerencse, hogy csak akkor olvashatja őket, ha már megváltotta a belépőt.










































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon