Skip to main content

Első mohikánok

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
N&n Galéria 4 tsa


Egy elég pocsék szóvicc jutott eszembe arra a joggal felmerülő kérdésre válaszolva, hogy hogyan kerülök én ide? A válaszom az, hogy Nagy Bálint beszervezett engem. Gondolják meg!

Ha már így van – morfondíroztam magamban –, akkor egy picit át kell adjam magam a tapasztalásnak. Mikor ezeket a sorokat írom, hétfő este van még, alig több mint 3 órája, hogy a Zichy Jenő utcából a kocsimtól elsétáltam Bálint irodájáig, örülve az autómentes sétálóutcának, a kocsmák hívogató fényeinek, a képgalériából kikandikáló festményeknek. Jól élhető városrész, urbánus népek, urbánus környezet. Bent munkaterem, monitorok, papír, papír és papír. Itt-ott modellek, bútor a vitrinben és nyüzsgő, tevékeny, fiatal emberek. A pincében ígéretes tér, amely a kiállítandó anyagot várja.

Közben az járt a fejemben, hogy milyen lélekkel ülnék le fiatal kollégáimmal, hogy megnézzem a kiállítandó anyagot, ha nem ezekkel a tapasztalatokkal szembesültem volna eddig? Ha mondjuk egy tóparti faházban vagy egy öbölben horgonyzó uszályon láthatnám ugyanezeket a rajzokat?

Mindegy, mondtam magamban: be vagyok szervezve, éspedig ide.

A beszervezésről jut eszembe a húsz-huszonöt évvel ezelőtti Iparterv és benne a mindig magányosnak ható nagyszakállas ács, légiós bakancsban, aki mindig vállalatszerűtlen terveket kovácsol, és tűri a mellőzést, bár tehetsége nyilvánvaló. (Később jött némi magyarázat a mellőzésre, amikor egy Horváth nevű ÁVH-s alak arra biztatott egy eszpresszóban, hogy időnként adjak neki jelentést a cégnél fedezéket talált figurákról. Kér, ígér, fenyeget, zsarolni próbál, de neki nem sikerül az, ami Bálintnak elsőre: beszervezni engem.)

Fiatal barátaim, talán megbocsátjátok ezt a kis kitérőt, de nem mellébeszélek, hanem talán a lényegről szóltam: az élettapasztalatok meghatározó erejéről.

Más szavakkal elmondva: megnéztem (szorongó izgalommal) a munkáitokat, megpróbáltam bennük felismerni a lényeget, és végül is elfogadhatóan elmagyarázni magamnak a látottakat és hallottakat.

Négyetek munkáiban – persze eltérő mértékig – rám mosolygott a kötetlenség és szabadság érzése, mint a pályakezdő kreatív ember talán legfontosabb személyiségjegye.

Láttalak benneteket elindulni egy miértekkel, ok-okozattal, teljesítmény-centrikusággal nem megkeserített úton. Szimpatikusan szerény tervismertetéseitek mögött felsejtett a versenyen kívüliek szabadsága, szakmánk szinte kötelező exhibicionizmusa helyett introventáltság és elmélyültség volt tapasztalható. Ez jó!

Öröm volt számomra továbbá a manualitást látni (mind síkban, mind térben), rajzokat és modelleket, az Isten óvja meg a számítógéptől ezeket a képességeiteket!

Az előbb irigykedve szóltam egy – az egyik másik munkában a költőiség, a rejtelmesség, a megmagyarázhatatlanság mezébe bújt – kötetlenségről és felszabadultságról, de nem állhatom, hogy rátok ne terheljem azt a felelősséget, mely éppen ezáltal a tehetséges nyitottság által lett ma este fontos a számomra.

Felteszem, a véna művészisége nem akarat kérdése, meg-nem-nyomorított lelkek esetleg önmarcangoló, tépelődő, de egészséges viselkedése ez, fiatal korban archetipikus, el nem fojtott állapot. Nyilván a ti nézetetekből is igaznak hat az a tétel, hogy művetek nem holmi praktikusságtól, hatékonyságtól, kontextusra való rámozdulástól és más hasonló, a modernizmusban gyökerező eszmétől, hanem a mű par exellence művészi teljesítményétől kap egyetemes értelmet. Az építészet napjainkra közelebb rukkolt a szabad művészetekhez, ami ránk, rátok nagy felelősséget ró. Mi – öregek – nem tudunk szabadulni kényszerképzeteinktől, a funkcionalista gondolkodás mára teljesen átértékelődött terheit cipeljük, szárnyaink szegettek. Nektek csendben, titokban azonban mégis csak el kell sajátítanotok a gondoskodás képességét, de valahogy úgy, hogy el ne hatalmasodjon a lelketeken. Megmosolyogtató, de szóba kell hoznom azt a feltevésemet is, hogy ez az út vezethet el egy főleg ebben a régióban érvényes művészi teljesítményhez, olyanhoz, mely ebből a helyzetből fakad, és itt értik a leginkább. Magyarországról beszélek, a Hajós utcákról. Ha nem tételezzük fel azt, hogy elég ok egy építészeti alkotás létrehozásához az a materiális igény, melyet kielégít (és elég, ha kielégíti) akkor talán nem tesszük le ennek kielégítése pillanatában a lantot; hanem halkan pengetni kezdjük a húrokat. Hangsúlyozom: az elején halkan.

Szeretettel köszöntök minden megjelentet, a kiállítást megnyitom.

(Elhangzott 2001. február 13-án, az N&n galéria megnyitóján)




























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon