Skip to main content

F. SZ. – avagy a makulátlan, természet adta szépség

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Robert Mapplethorpe képei Stockholmban


Nem mondhatni, hogy így tél vége felé pezsegne a kulturális élet Stockholmban. El lehet sétálni a Modern Múzeumba, az a legbiztosabb.

Meg kell nézni a csodálatosan kék Yves Klaineket, van néhány kis Klee, egy óriás-Matisse, Pollock, Miró, a Dali mellett gyorsan haladjunk el, a Calder-mobilt éppen bütyköli egy szerelő. És akkor máris ott vagyunk a Duchamp-szobánál. Bejárat: egy szeszélyesen kivágott vastag plexiüvegen keresztül; s éppen szembekapjuk a Nagy üveg egy Duchamp hitelesítette másolatát (pontosabban – mivel az megsérült – a másolat rekonstrukcióját). Körös-körül a tárlókban Duchamp feljegyzései, ötletei a műhöz, meg néhány hiteles másolat.

(Bár… ilyenkor zavarba jön az ember, hogy hogyan is beszélhetünk a Szökőkút vagy a Palackszárító vagy akár az átrajzolt Mona Lisa, az L. H. O. O. Q „hiteles” másolatáról, egyáltalán, másolatáról. De hagyjuk.)

Minden modern múzeumban elkelne egy Duchamp-szoba; századunk művészetének legalább két nagy tendenciájára felhívná a figyelmet, és ennek fényében nézhetnénk az összes többi terem kincseit. Tusoló a medence használata előtt. A két tendencia: a felszabadult harsány röhögés és az elmélyült, már-már tudósi, elméleti gondolkodás. A szomszédos Matisse-ok vagy Picassók az üde, reflektálatlan természetesség benyomását keltik Duchamp után; de humorukra is jobban oda tudunk figyelni.

Innen menjünk át a nagy kiállítótermekbe. Februárban és márciusban a nagy kiállítás Robert Mapplethorpe képeinek reprezentatív gyűjteménye volt. Az 1989-ben 43 évesen AIDS-ben elhunyt New York-i fotós művei több termet töltöttek meg. Mapplethorpe főként fekete-fehérben dolgozott, még akkor is, ha virágokat fotózott (bár van itt néhány színes felvétel is); egyik fő témája a kibomló vagy lehajló virág, persze nem a fű között vagy a földben, hanem egyszínű, semleges háttér előtt mint geometriai-plasztikai jelenség. Készített portrékat is a New York-i művészvilág kiemelkedő alakjairól, barátairól: például Laurie Andersonról, amint csak úgy néz; Susan Sontagról, aki szép; Andy Warholról, nem sokkal halála előtt, mélységes szomorúsággal a szemében; William Burroughsról, amint puskával felfelé céloz. Louise Borgeouise, az agg művésznő pedig huncut vigyorral kap a hóna alá egy jó méternyi hosszú, aprólékosan kidolgozott műanyag (vagy gipsz) férfi nemiszervet (a továbbiakban röv.: f. sz.-t).

Ez Mapplethorpe harmadik kedvelt témája. Az emberi test, a férfi- és női hátsók és elsők, a hátak, lábak, kezek – mellettük olykor egy-egy szúrásra emelt kés, elsülő vagy csak ágaskodó pisztoly. Képzeljük csak magunk elé a gimnazista csitrik és a becsületben megőszült családanyák seregét, amint buzgón jegyzetelve vagy az idegenvezető ajkán csüggve ácsorognak az elképesztő méretű (hús-vér) szerszámok képei előtt. Éppúgy tekintenek rájuk, mint az orchidea- és liliomcsendéletekre.

Sőt: az embernek az a benyomása, hogy nem is három Mapplethorpe-témáról – emberi test, virág, művészportrék – kell beszélnünk, hanem csak kettőről. Végül is a Mapplethorpe-virágfotók közül sok nyílt szexuális támadással ér fel: ahogyan azok a kelyhek nyílnak, a szárak vagy bimbók felmeredeznek – ne is részletezzük. A falloszok (a továbbiakban röv.: f. sz.-ok), vállak, vádlik és fejek pedig virágharmóniává állnak össze.

Az említett Borgeouise-portré nem átmenet: egyértelműen a klasszikus portréműfajhoz tartozik, amelyben Mapplethorpe minden kétség nélkül jelentőset alkotott. Más a helyzete azoknak a fotóknak, amelyek Patti Smithről, az űzött, tépett, alig nőies zenész sztárról, egy ideig Mapplethorpe élettársáról, valamint a body buildinges művésznőről, Liza Lyonról készültek. Ezek nem törekszenek semmiféle hagyományos értelemben vett jellemábrázolásra; Mapplethorpe-öt érezhetően a nemek különbségének feloldódása izgatta, ami Lyons esetében határozott testi formát is ölt. Végképp eltűnik a személy jelentősége azokon a képeken, amelyeken Mapplethorpe fekete és fehér barátai meztelenül pózolnak (többnyire csak a keresztnevük szerepel a címben!) – itt csak a beállítás (nem a mozdulat) harmóniája, elrendezettsége, kompozíciója marad.

Mapplethorpe természetesen mindent tud a kompozícióról, a megvilágításról, a kidolgozásról. Ha – bizonyos gyermeki szinten – a természethű festészetnek az „olyan, mint egy fénykép” kétes dicsérete dukál, akkor Mapplethorpe fényképei olyanok, mint a festmények. S hogy még egy vizuális művészetet idekeverjünk: a semleges háttér előtt, éles kontúrjaikkal, árnyékaikkal és mozdulatlanságukban olyanok, mint a szobrok festményei. (Különben Mapplethorpe valóban fényképez olykor szobrokat is: klasszikus vagy neoklasszikus műveket.)

A Mapplethorpe-ről szóló amerikai kisfilmben (amelyből jó pár képet kicenzúráztak) felvetődik egy sor, fényképezésen túli kérdés is; s nemcsak ott, hanem a képek előtt ődöngők is bizonyára megfogalmaznak magukban – vérmérsékletüktől függően – mélázó vagy felháborodott kérdéseket. (Svédországban – persze – másképp intézik ezt a dolgot. Falra festett felirat Lundban, a helyi kommunistairoda mellett: „Anal revolution now!” – v. ö.: fenekestül felforgatni.) A kisfilmben megkérdik a művek egyik fekete modelljétől: mit szól ahhoz, hogy egyesek szerint Mapplethorpe vonzódása a feketék fotózásához nem más, mint a feketék kizsákmányolása, kihasználása. Aztán ott van a tabuk problémája: a f. sz., a homoszexualitás, az erőszak – ezek így vagy úgy, látványként vagy áttételesen jelen vannak Mapplethorpe fotóin. Üzletet csinál-e belőlük a művész, kiaknázza (csúnyábban: kizsákmányolja) ezek tabu voltát, vagy legitimálja-e őket? A szoborszerűség, az elvonttá tétel, az ábrázolás végtelen kifinomultsága azt sugallja, hogy Mapplethorpe a makulátlan, természet adta szépséget akarja felmutatni, így emelkedve fölül a tabun vagy a „forró téma” kérdésein (és így tagadva is azokat).

Ebből fakad a képek ébresztette hiányérzetünk is – fenntartás nélkül elfogadva a portrék zsenialitását. Mert valami mégiscsak hiányzik Mapplethorpe-ből. Abban a feltétlen és odaadó csodálatban, amellyel a fotós a szép testnek, tökéletes fejnek vagy két test találkozása harmóniájának adózik, csak nyomokban van jelen az esendőség, a múlandóság tudata, ne adj’ isten, a humor; a perfekció – az alkotásé csakúgy, mint az ábrázolt tárgyé – már-már nyomasztólag hat a nézőre. A fotó tárgya Mapplethorpe számára pusztán vizuális, alig emberi. Hasonlíthatnánk a klasszicizmushoz ezt a lepárolt, éterivé nemesített, absztrahált ábrázolást – de akár a korai avantgárd erőkultusza is eszünkbe juthat. Az „ellentmondásosság” pedig, amely a kiállítás szórólapjain és reklámjaiban állandóan visszatérő kifejezés, ebből a szempontból egyáltalán nem a f. sz.-ok vagy a homoszexuális kapcsolat aggálytalan megjelenítésében áll, hanem a klasszicista hűvösség és az elragadtatottság, a férfias erő hirdetése és az édesbús nárcizmus együttállásában.

És hogy mindez innen van-e még vagy túl van-e már a giccshatáron, azt korunkban, amikor „minden mehet”, lehetetlen megmondani. Duchamp cetlije egy tárlóban: „Peut on faire des oeuvres qui ne soient pas »d’art«?” („Lehet-e olyan műveket csinálni, amelyek ne lennének »művészet«?”) Mapplethorpe 200 képét mindenesetre március 21-e után már el is vitték, de Duchamp szobája szerencsére ott marad.
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon