Skip to main content

Fehérlista / Káderfilter / Mutasd a g betűd!

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Fehérlista

A feketelistázások elmaradására ugyanakkor méltán büszkék, hiszen valóban komoly teljesítmény nem szerkeszteni névsorokat, holott erre állandó és folytonos belső vagy külső késztetést éreznek. Mert sokaknak van itt listázhatnékjuk, s a történeti tapasztalatok is arra utalnak, hogy nincs rendszerváltás listázás nélkül. Az nyilván csak rágalom, hogy a „csendes forradalom” csendben is listázgat, s a terjedelmes névsorokat könnyen pótolja a hosszú emlékezet.

A kisördög azt súgja, hogy a listázások elmaradása nem szilárd elhatározás következménye, hanem abból fakad, hogy az eltanácsolt hivatalnokok helyére nincsenek megfelelő jelöltjeik, amint a kormányon lévő erőknek általában is rossz a kapcsolatuk a szakemberekkel és az értelmiség egy jelentős részével. Például már az alapos és szakszerű B-listák elkészítése is sokat próbált személyzetisek szakértelmét igényli, ami ugye felveti a klasszikus kérdést; ki káderezi a káderest.

Kormányunk szokásos leleményességével ebből a csávából is kivágta magát kormányzati személyi adatbankot hoz létre a Miniszterelnöki Hivatal – adták hírül a napilapok az MTI értesülését. „A nyilvántartás arra szolgál majd, hogy kormányzati vezetők szakértőket, illetve nem politikai jellegű állami vezetőket – akár helyettes államtitkárokat is – választhassanak a listán szereplők közül.” Az ötlet pofonegyszerű: nem az a fontos, hogy milyen színű a névsor, hanem az, hogy a lista megfelelően osztja-e ketté az érintett „populációt”. Ha támogatóink többségére számítunk, gazdaságosabb az ellenfeleket számon tartani, ám ha úgy gondoljuk, hogy ellenzőink a számosabbak, kevesebb fáradsággal pár támogatóinkról listát készíteni. Ez utóbbit nevezhetjük „fehérlistának” is. Kormányunk bölcs önmérsékletről és szerénységről tett tanúságot, amikor efféle névsor elkészítése mellett döntött, hiszen a demokratikusan előkészített „rapid” vezetőcseréknél e lista alapján is egyszerűen és elegánsan lehet eldönteni, hogy ki jöhet és ki nem jöhet számításba.

Káderfilter

„Személyi adatbankok” természetesen a világon mindenütt működnek, főként munkaerő-közvetítő, „fejvadász” cégeknél. Ezek a nyilvántartások azonban a lehető legszélesebb merítésre, az elintettek teljes körének feltárására törekszenek. Ilyen adatbankok, képesek megmondani, hogy kit keressünk, ha netán portugálul beszélő, szabadidejében szívesen tollaslabdázó fogtechnikusra van szükségünk. A nyilvántartásból akkor tesz „fehérlista”, ha csak azokat a fogtechnikusokat veszik, fel – nyelvtudásuktól és sportszeretetüktől függetlenül –, akiknek házaséletéről vagy múzeumba járási szokásairól előzetesen pozitív véleményt alakítottak ki a névsorkészítők.

A kormányzati adatbankot ilyen zárt listának tervezik, ahol ravaszul kifundált szűrők gondoskodnak az illetéktelen behatolás megakadályozásáról. Az adatállományt ugyanis „három lépcsőben állítják össze. Egyelőre a tárcák és az országos hatáskörű szervezetek tehetnek javaslatokat, ez a munka szeptember 1-jére befejeződik. Később tudományos intézetek, egyetemek, bíróságok és más szervek is ajánlhatják munkatársaikat, majd – a tervek szerint 1992. január 1-jétől – egyéni jelentkezőkkel is foglalkoznak. Az ajánlás persze még nem jeleni garanciát a listára kerülésre. A jelölteknek – egyetértésük esetén – pályázniuk kell majd. A 30 évesnél idősebb, felsőfokú végzettségű, idegen nyelvet ismerő – vagy legalább azt elsajátítani szándékozó – ambiciózus férfiakkal és nőkkel elbeszélgetnek, sőt pszichológus és grafológus is véleményt mond kvalitásaikról. Csak támogató javaslatok után kerülhetnek adataik a számítógépes nyilvántartásba.”

Ha valaki netán még mindig „boszorkányüldözésre”' gyanakodna, e szöveg olvastán minden balsejtelmének szerte kellene foszlania. A tervezet kieszeléséhez ugyanis „pártállami” káderezési gyakorlatban edzett agy szükséges. Igaz, a logika már messzemenően alkalmazkodik a rendszerváltás hevében frissiben felfedezett hagyományokhoz: a bolsevik beszervezési stratégia szerencsésen keveredik a bizánci hierarchia legszebb napjaira emlékeztető összetevőkkel.

Mutasd a g betűd!


Az alapgondolat a tagjelöltség intézménye: mielőtt közibénk lépsz, kötelezd el magad, anélkül hogy ennek gyümölcseit azonnal megízlelhetnéd. Próbaidőre, pajtás! A listán szereplés persze már érdem. Mert nem akárki kerülhet a névsorba. Elsősorban csak az, akit ajánlanak. Nem kiszámíthatatlan magánemberek, természetesen, hanem intézmények. Ami csak akkor értelmes vállalkozás, ha nem elsősorban az adott személy szaktudását, hanem megbízhatóságát firtatjuk. És tessék észrevenni a finoman cizellált hierarchizálási lehetőséget: nem mindegy, hogy valakit az első vagy második körben ajánlanak, vagy csak afféle önjelölt, akinek a buzgalmát persze lehet méltányolni érdemes felfigyelni a nyelvtudáshoz fűzött kitételre is. Elég, ha a más szempontokból nyilvánvalóan megbízható páciens megígéri, hogy majd ő megtanul arabusul. Ugye ismerős? „Nem baj elvtárs, majd belejössz, ha a burzsujnak sikerült, te is tudni fogod!”

A tervezet kiagyalói mintha nem bíznának jövendő jelöltjeik felkészültségében. Ugyanakkor azt biztosan tudják, hogy a kormányzat számára szóba jöhető szakértelem a harmadik ikszen túl kezdődik. (Szegény fideszesek!) Amint általában is valamiféle titkos bölcsesség munkálkodását tételezi fel az elképzelés. A jelentkezőkkel majd „elbeszélgetnek”, mondja a híradás. Kik? Az biztos, hogy e különleges tudás birtokosai mindenképpen alkalmasak egyetemek és tudományos intézmények javaslatainak felülbírálatára. Azt gondolhatnók, hogy a szakértelem megítélésére jobb fórumokat elképzelni sem lehet. Ha azonban nem a szakértelmet vizsgálják, akkor mit? Csak nem a politikai hozzáállást? De hiszen arról van szó, hogy „nem politikai jellegű állami vezetőket” (!) keresnek. Bizonyos viszont, hogy nem egyszerű kormányhűséget vizsgálnak, hiszen a Miniszterelnöki Hivatal a minisztériumokban sem bízik javaslataik nem jelentenek garanciát a listára kerüléshez. A káderezés korlátolt, evilági tudáson túl a lélek legbelsőbb rétegeibe pillant be. Egyetemek, minisztériumok garmadája sem elég bizonyosság, ám itt van a grafológus! Az ő szakértelméhez aztán kérdés sem férhet. Rosszul hurkolt g-betűk jelentős karriereket törhetnek ketté. A Hivatal bizonyára a horoszkópot is rövidesen felfedezi majd. A parapolitika elindult a megvalósulás útján, ami érthető is: itt valóban olyan szakértőkre lesz szükség, akik csodákra képesek.

A kérdés most már csak az, hogy hol a megbízható kormányzati grafológusok listája.

Ezt is és más talányok megfejtését is meg szerettem volna tudakolni az MTI-közleményt jegyző Galambos Lajos kormányfőtanácsostól. A Miniszterelnöki Hivatal telefonközpontjában azonban többszöri érdeklődésre is közölték, hogy ilyen személy nem szerepel a listájukon.

(Ui. Utóbb kiderült, hogy a Lajos tévesen került a híradásba, a főtanácsos valójában Károly, írásszakértők mellett gépíráshoz értőkről is érdemes gondoskodni.)



























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon