Skip to main content

Felszállt a füst

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Nehéz szülés volt, de megvan a második Antall-kormány. Két hónappal azt követően, hogy a miniszterelnök bejelentette: át fogja alakítani kormányát, közzétette a második listát, a kisgazda miniszterek körében elhatározott változásokat. Aki úgy vélekedik, hogy a két lépésben végrehajtott kormányátalakítás nem jelent jelentős változást a kormányban, az szerintem nagyot téved.

Antall Józsefnek kétségkívül igaza volt, amikor felállította helyéről az eddigi belügyi, földművelésügyi és munkaügyi minisztert, és elfogadta az eddigi pénzügyminiszter lemondását. Mind a négyen – ha más-más okból is – alkalmatlannak bizonyultak feladatuk ellátására. Nem csak ők, de ők bizonyosan. Akik a helyükbe léptek, azok – ha más-más okból is – alkalmasabbnak látszanak arra, hogy ellássák a rájuk bízott feladatot. Nem annyira szakmailag, mint inkább alkatilag tűnnek rátermettebbnek az új miniszterek.

Csakhogy a kormány eddig sem az egyes miniszterek alkalmatlansága miatt nem tudott megfelelni feladatának.

Németországban írom e sorokat, ahol több mint egy hónapja húzódnak az új kormány megalakításával kapcsolatos koalíciós tárgyalások. Rá kellett jönnöm: alaptalanok voltak azok a szemrehányások, amelyeket azért tettünk a tavasszal Antall Józsefnek, mert a választások második fordulója után másfél hónappal alakította csak meg kormányát. Ezért nem kellett volna neki szemrehányást tennünk. Más volt a baj. Bonnban a koalíciós pártok arról tárgyalnak több mint egy hónapja, hogy mi legyen az új kormány programja. A CDU–CSU a választási kampányban azzal nyert, hogy azt ígérte: Németország egysége nem fog a választók pénzébe kerülni, nem lesz adóemelés. Az FDP azt ígérte, hogy a volt NDK területén masszív adókedvezményekkel gyorsítják a gazdasági megújulást. Kiderült, hogy a választási ígéretek nem tarthatók, s most arról folyik a huzavona: hol, mennyivel vágják meg az adófizetőt. Az új kormányt azonban csak akkor alakítják meg, ha legalább többé-kevésbé egyezségre tudnak jutni egy olyan kormányprogramban, amely mögé a koalíció minden képviselője oda tud állni.

A májusi Antall-féle kormányalakítással az volt a baj, hogy csak a tárcák elosztásában egyeztek meg, a kormány programjában azonban nem. Nemhogy akkor nem sikerült valódi kormányprogramban megegyezni, de azóta sem. Emlékezzünk csak, milyen látványos szócsata folyt két kormánypárt frakcióvezetői között a kárpótlási törvényről a parlament plenáris ülésén, és hogy még mindig nincs egyezség a föld és a privatizáció ügyében. S nemcsak az MDF és a kisgazdák között hiányzik az egyetértés.

Mit jelent a kormány átalakítása? Három kulcstárca – a belügy, a pénzügy és a földművelésügy – élére került olyan ember, akinek a koalíciós pártokhoz semmi köze, aki csak és kizárólag a miniszterelnök bizalmából került helyére. Az új földművelésügyi miniszter ugyan tagja a kisgazdapártnak, de nem tartozik a párt politikuselitjéhez. A belügyminiszter és a pénzügyminiszter semmilyen értelemben nem vett részt abban a politikai mozgásban, amelyet rendszerváltásnak szoktunk nevezni. Pártonkívüliek voltak a régi rendszerben, de mindketten a hatásköri listán eléggé előkelő állásokat töltöttek be.

Az, hogy szakemberek kerülnek a minisztériumok élére, önmagában örvendetes. Hogy olyanok, akik nem vettek részt az elmúlt évek ellenzéki mozgalmaiban, önmagában véve egyáltalán nem baj. Az azonban, ha az új miniszterek nem élvezik a kormánypártok elitjének bizalmát, már gondot okozhat. Márpedig Kupa Mihályt még ki sem nevezték, Bethlen István – az MDF országos gyűlése gazdaságpolitikai szekciójának nevében – máris kinyilvánította bizalmatlanságát iránta. Hogy mennyiben képviseli a kisgazdapártot az új földművelésügyi miniszter, nehéz ma megítélni.

Kupa Mihály kinevezése óta elég sokat nyilatkozott. Az Országgyűlésben éppúgy, mint a televízió múlt heti Hírháttér adásában következetesen egyes szám első személyben beszélt programjáról, törekvéseiről, közbeszúrva: igaz, ő egy koalíciós kormány pénzügyminisztere. Mind ő, mind Kádár Béla külgazdasági miniszter – akinek az előző pénzügyminiszterrel komoly konfliktusa volt – úgy nyilatkozott, hogy látnak lehetőséget a közös nevező megtalálására. De vajon a kormány mögött álló pártokkal is megtalálják-e a közös nevezőt?

Ugyanazon a napon, amikor nyilvánosságra került a személycserék listája, az MDF elnöksége közzétette a IV. országos gyűlés politikai szekciójának az elnökség által jóváhagyott nyilatkozatát is. Ebből a nyilatkozatból valami egészen más politikai vonal bontakozik ki, mint amit a kormány egy racionális politika esetén követhet, s amire az új miniszterek feltehetően készek. Vajon a miniszterelnök az MDF elnökével megtalálta-e már a közös nevezőt?

Úgy tűnik, mintha egyebek mellett a Kádár-korszaknak az a sajátossága is újjáéledne, hogy a kormány szakemberei és a párt (most: pártok) politikai aktivistái rendre szőnyeg alá söprik nézeteltéréseiket, s a döntések meghozatalában ki-ki csinálja a magáét. Az eredmény: a két fél kölcsönösen megbénítja egymást, nem születnek meg és főleg nem kerülnek végrehajtásra a szükséges döntések.

Mindebből az következik, hogy az átalakított kormány politikailag gyengébb annál, amely májusban alakult. Nincsenek illúzióim: olyan kiélezett helyzetekben, mint amilyen a december 30-i költségvetési szavazás volt, ez a kormány is számíthat a koalíciós pártok képviselőinek támogatására. Ez azonban az előttünk álló hónapokban aligha lesz elegendő.






















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon