Skip to main content

Hass, alkoss, gyarapíts!

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Elfelejtettem ugyan megkérdezni, de azt hiszem, hogy a szatmárcsekei polgármester nem gondolt faluja egykori nagy szülöttére, Kölcseyre, mikor végiggondolta, hogy mit fog csinálni új méltóságában. Feltehetőleg a szabad demokraták programjait sem tanulmányozta, s nem olvassa a Beszélőt sem. Viszont alighanem kiváló emberek tanították a szatmárcsekei iskolában, és súlyos személyiségek között nevelkedett a hajdan módos csekei gazdacsaládban. Mindenesetre szóba került az iskola és a család, mikor csekei cigány ismerőseinknél tett látogatásunk nyomán a hallottakon és tapasztaltakon elálmélkodva megkerestük.

Szatmárcsekén, az ország északkeleti csücskében, közvetlenül a szovjet határnál, de még Záhonytól, Mátészalkától is messze, nem pusztultak el teljesen ennek a büszke falunak a tradicionális viszonyai. A távolságon kívül őrizték a jól ápolt, hatalmas almáskertek, amelyek mindig adtak némi függetlenséget a gazdáknak. S ebben a tradicionális rendben a falu cigány lakosságának is megvolt a helye: egy-egy nagycsalád udvarának a végén. A lehető legnyomorúságosabb hely, a számonkívülieké, a tökéletesen nincstelen függőké, mégis, bizonyos kölcsönös szolgáltatásokkal kijelölt hely. Napszámosok, sármunkások a gazdánál, de a gazda patriarcha, aki még orvost is kerít, ha kell, s cipőt ad a gyereknek az iskolába járáshoz.

Ez a viszony persze nem emancipált, alapja a velünk született, a meghaladhatatlan egyenlőtlenség, de a szereplőknek neve és arca van, az egyik gazda lehet jó, a másik rossz, s az egyik cigány is különbözik a másiktól. S ennyivel hajlékonyabb a maga szigorú hierarchizáltságában is, mint az a személytelen kollektív elutasítás, ami a modern világban egy-két évtized alatt kifejlődött.

A tradicionális együttélés Szatmárcsekén is megbomlott. Megváltoztak az arányok: a cigány lakosság nőtt, a nem cigány („magyar” – bár a nemesi birtokok jobbágyai és zsellérei katolikus szlovákok voltak) csökkent. A hetvenes évek végén a falu lakosainak már közel 20 százaléka volt cigány. S a cigányok meg is indultak: a tsz keményen becsukta a kaput előttük, maradt ott is a napszám, s ők a jobb pénz reményében követték az építőipari munkaerő-toborzókat. S valóban, sokan papíron többet kerestek, mint a gazdák a tsz-ben; hétvégén, mikor Pestről, sőt a Dunántúlról hazajöttek az ingázók, tele volt velük a kocsma. A falu beállni látszott az általános trendbe: az iskola külön cigány osztályt nyitott, s eltűntek a pár évvel korábban még oly gyakori tisztán, szépen, hibátlanul író gyerekek. A helyi hatalom háborút indított a cigányok ellen. Rendőr, tanácsi bírság, szigorított javító-nevelő munka, állami gondozásba vétel – mint másutt.

Az újabb fordulat vagy három-négy éve vált érzékelhetővé, talán azért, mert a régi iskolaigazgató lett a tanácselnök. Vagy másért, ki tudja. Talán a Szeta sokéves szívós munkája is ott lapul a dolgok mélyén. Akárhogy is, némi kontrollt gyakorolt. Mindenesetre a falu a közhasznú munka konstrukciójának felhasználásával megpróbálta ott tartani az ingázókat, s segítséget adott ahhoz is, hogy a másutt enyészetnek induló, faluszéli „cs” házakból porták alakuljanak.

Az önkormányzatban van nemzetiségi képviselő. Kemény versengésben nyerte el mandátumát a testvérbátyjával szemben – s csöndben meg kell állapítanom: igen jól döntöttek a választók, ő a sokkal különb ember.

S az új polgármester utánajárt: milyen cigány szervezetet tudna elhozni Csekére. A Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetségére talált rá, hívta őket. Tizenöt taggal megcsinálták a helyi szervezetet, s a polgármester nyomatékos segítségével hozzáfogtak, hogy valami vállalkozást szervezzenek a 15 családnak. Földbérletet szereztek a tsz-től, 15 holdat, s ígéretet cukorrépa-szerződésre. Az MCKSZ segítségével megtalálták az Autonómia Alapítványt, ami kamatmentes kölcsönt adott az induláshoz. Mire pénz volt, a tsz visszamondta a cukorrépát, a polgármester Nyíregyházán és Békés megyében tárgyal, hogy mégis összehozzanak valami üzletet. (A bab nem jó – mondja –, mert nagy a kísértés, hogy ínségben maguk megegyék. S akkor csak az adósság marad. Uborka vagy olajtök.)

A polgármester maga is vállalkozó, ő, más gazdákkal együtt, a tsz-től bérelt földön dohányban utazik. S nem is titkolja, hogy kell a napszámos. Hat, alkot, gyarapít. S új – távolról sem konfliktusok s érdekütközések nélküli, de dinamikus fejezetet nyit a cigány–magyar együttélés ma oly kilátástalannak tetsző történetében.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon