Skip to main content

Hegedűs rendező, Mészáros halász és egyéb mesterségek

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


2=2, abc=abc, teknő=teknő. Esetleg: hallókészülék=hallókészülék. Termékeny tévedésekre bukkanhatunk, ha hasonló megfeleltetéseket alkotunk olyan fogalmak segítségével, mint a valóság vagy az igazság (sőt utóbbi esetben a helyes reláció egyenesen inkább így fest: igazság≠igazság). Amennyiben a dokumentumfilmet valóságmegismerő eszköznek tartjuk és az elbeszélés-elemzések szokásos szempontjai szerint (Ki beszél? Ki mit tud?) értékeljük a filmszemlére beküldött dokumentumfilmeket (ti. láttam az összeset), akkor a valóság ezekben a munkákban, néhány kivételtől eltekintve, egyenlő bizony a valósággal. Kevésbé rejtélyesen fogalmazva, a dokumentumfilmek nagy része olyan volt, mint a rossz múzeum: Nesze itt van, megmutatom, milyen (volt) ott nekik. A film végére a néző ilyenkor csak annyiban különbözik a filmet nézni kezdő valójától, hogy azóta látott egy filmet. Például ritkán volt olyan érzése a film végén, hogy az alkotó, ha tehetné, a filmet elkészítve immár lehet hogy nem ugyanezt a filmet készítené. És ilyenkor úgy véli a néző, hogy akkor meg minek dokumentumfilmet csinálni. Ha a film (és így a néző) ideje csak múlik, de nem telik (K. L.), akkor a dokumentumfilm csak spektákulum, akárcsak Menő Manó, a vonalember, aki elszalad jobbról balra az abszcisszán. A történettel kapcsolatos kétségek és bizonyosságok többnyire más-más módon oszlanak meg a nézőben, a riportalanyban és a film készítőjében. Szerencsés esetben e kétségek és bizonyosságok egymást körforgásszerűen táplálva avatják élő anyaggá a filmet, drámai alakká a szereplőt, szerzővé a dokumentátort és morális lénnyé a fotelban ülő megfigyelőt. A mostani választékból ez a mutatvány Hegedűs Péternek sikerült a legjobban.

Hegedűs egy algyői halász, Mészáros Balázs keserves erőfeszítéseiről csinált filmet, aki a megmérgezett Tisza ügyében keresi még ma is az igazságot. A film során a halász történetének agyafúrt elmondása révén a néző beavatást nyer a dilemmába, miszerint van vagy nincs értelme folytatni a kilátástalannak tűnő erőfeszítéseket a ... talán kártérítésért, talán figyelemért, talán a felelősség elismeréséért. A film közepe táján a néző azon morfondírozhat, hogy Mészáros Balázsnak lehet hogy abba kéne hagynia ezt a hercehurcát, és nem azon, hogy a film nézését kéne abbahagyni. Hegedűs munkája aktivista dokumentumfilm, hiszen álruhába öltözteti a halászt, hogy az eljuthasson a vészterhes romániai bányavidékre, ugyanakkor a film mentes a „kérlelhetetlen dokumentátor” pózától: nem tudja jobban sem a riportalanynál, sem a nézőnél, hogy mit kéne gondolni és tenni ebben a helyzetben. Ugyanakkor a történtekkel és a helyzet értékelésével kapcsolatos kételyek biztos szerkesztés révén invitálják a néző elméjét és szívét az együttműködésre. (Mindamellett a munka nem hibátlan: például a narráció nyitó mondatai ritka sutára sikeredtek.) Hegedűsnek nincs prekoncepciója a film témájával kapcsolatban, de láthatólag nem a kamerán keresztül nézve ismeri meg filmjének témáját. Ebben a filmben jóformán minden határvonal hajszálnyival máshol van, mint amit a hazai dokumentumfilmekből megismerhettünk. A CNN-tudósítást idéző tárgyszerűség megfér az abszurditást súroló elemekkel (például, hogy a munkanélküli halász fagyasztóládájának egyetlen lakója egy elpusztult gólya, amit később kitömetett a helyi iskola szertára számára), vagy: Hegedűs egyszerre egyengeti Mészáros Balázs útját célja eléréséhez, és ugyanakkor beismeri a narrációban, hogy olykor füllent is Mészárosnak. Hegedűs filmjében recsegnek-ropognak a hazai non-fiction rossz kliséi, éppen ezért ez a munka nem csak Mészáros Balázs algyői halászról szól, hanem a magyar dokumentumfilmezésről is.




Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon