Skip to main content

Hétköznapi búcsú Illyés Gyulától

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A Beszélőben essék szó arról, ami egy majdani életrajzban, ha nem is külön fejezetet, de egy bekezdést megérdemel: Illyés Gyula és a második nyilvánosság kapcsolatáról.

Az aláírásgyűjtők szinte elsőnek őt keresték fel, ha beadványukhoz, tiltakozólevelükhöz igyekeztek megnyerni a közvélemény támogatását. Illyés azonban járta a maga másolhatatlan, egyéni útját, nem vett részt „nyílt ellenzéki akciókban”. A nemzet számadójaként tette a dolgát az ügy érdekében, amit a vállára vett: a politikai és lelki nyomás alatt élő magyarság, a határainkon innen és túl élő magyarok erkölcsi képviseletét – ugyanazzal az indulatteljes elszántsággal, ahogy fél századdal korábban a puszták népének képviseletét vállalta. Fiatalabb hívei és követői már természetes módon éltek a második nyilvánosság lehetőségeivel. Amikor pedig ’82 nyarán a hatalom durván rátámadt a második nyilvánosság képviselőire, az indulat Illyés Gyula kezébe adta a tollat: aláírta a tiltakozólevelet, amelyben neves értelmiségiek felemelték szavukat a rendőrségi zaklatások ellen.

Az AB Független Kiadó és Rajk László szamizdat-butikja tette hozzáférhetővé legalább az olvasók egy része számára Illyés két művét, melyekre a cenzúra éretlennek ítélte a magyar nemzetet: a Szellem és erőszak című esszégyűjteményt és az 1956-os forradalom „Talpra, magyar!”-ját, az Egy mondat a zsarnokságrólt, ez utóbbi Magyarországon a demokratikus ellenzék 1981. október 21-i megemlékezésén hangzott el huszonöt év után először nyilvánosan. Illyés az esszék némelyikében talán túlzott és valószínűleg hiábavaló engedményt tett. De napirenden tartotta, hosszú időn át nyilvánosan egyedül ő tartotta napirenden a határainkon túl élő magyarság ügyét. Erről gondolkodni, ebben az ügyben nyíltan beszélni: a második nyilvánosság tőle is tanult. Hiszen Illyés soha nem mulasztotta el, hogy figyelmeztessen: szomszédainkkal a kölcsönös vádaskodás helyett a megbékélésre kell törekednünk.

Magyarországon 1948 óta a politikai kultúrát visszaszorították a szóbeliség szintjére. Aki tehát Illyés szellemi nagyságáról gondolkodik, a művek számbavétele mellett nem feledkezhet meg egy hétköznapi tényről: politizáló emberek közt – munkahelyen vagy társaságban – nem múlt el nap, hogy ne hangzott volna el Illyés Gyula neve.

Ezzel a hétköznapisággal búcsúzunk Illyés Gyulától.




Illyés Gyula temetésén lapunk és az AB Független Kiadó nevében koszorút helyeztünk el a síron, az alábbi feliratokkal:

„…nemcsak az éjben halkan sikló gépkocsizajban…”
A Beszélő szerkesztősége – AB Független Kiadó

(Az idézetet az Egy mondat a zsarnokságról c. versből vettük.)


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon