Skip to main content

Hogyan szabotálom a rendszert?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
avagy a szocializmus mint a kapitalizmus legalsó és mint az imperializmus legfelső foka


„A többség nem hisz többé abban, amiben valamikor hitt, de még mindig azt a látszatot kelti, mintha hinne”
Alexis de Tocqueville


Sokan azt állítják, hogy a jelen körülmények között semmi lehetőség sincs a rendszer berendezkedése, bel- és külpolitikája és általában a közállapotok elleni tiltakozásra. Ez azonban egyáltalán nincs így. Ha erősen korlátozottak is az állampolgárok lehetőségei akaratuk kinyilvánítására, van azért erre lehetőség – persze elsősorban negatív jelleggel, tiltakozás, a rendszer bojkottja formájában.

Az alább felsorolt lehetőségekre bizonyára sokan legyintenek, mondván, hogy ezek észrevétlenek a rendszer számára, és ezért hatástalanok is. De ez sincs így.

Egyrészt már önmagunk lelki egyensúlya szempontjából is nagyon fontos, hogy tudjuk: tettünk valamit (többet vagy kevesebbet) azért, hogy a nekünk nem tetsző, káros folyamatok lassuljanak, megálljanak, a stabilitás megbomoljon, s a dolgok ne menjenek olyan simán, ahogy azt egyesek szeretnék. Ha csak egy aprócska téglát emelünk is ki a falból, az is fontos, mert a fal végső összeomlását előmozdíthatja, siettetheti. Már ez is jelzés lehet „a fal éber karbantartóinak”, hogy nem jól, nem jó irányban építik „dicső művüket”.

Fontos jelzések e „tettek” szűkebb és tágabb környezetünk számára is. A „hívők” és „szimpatizánsok” szemében természetesen bosszantó minden „nem-tettünk”, s már ez is nagy eredmény. Legyen az ő szájízük, közérzetük is rossz egy kicsit! A rendszer tökéletlensége iránt gyanakvók, kételkedők között azonban egyre több követőre találtunk az évek során. Ki ebben, ki abban állt mellénk, s jó sokan vannak a környezetünkben, akik – akárcsak baráti köröm – minden téren „leblokkolnak”! S minél többen választjuk e tiltakozási formák minél szélesebb skáláját, annál jelentősebbé válik az társadalmilag is! Fontos, hogy támogassuk is egymást ezekben az akciókban, álljunk ki egymás mellett a végrehajtásuk során!

S most nézzük, mit is lehet tenni.

Szinte csak felsorolásszerűen írom le azokat a dolgokat, amelyeket hosszú évek óta (egyiket régebben, a másikat újabban) követek. Bizonyára más módok is vannak a tiltakozásra (jó lenne, ha ezeket is közzétenné valaki!), az itt említetteket azonban bárki könnyen követheti, s minél tömegesebb lesz egy akció, annál kisebb lehet a retorzió veszélye is.

Először is, soha nem voltam tanácstagi jelölőgyűlésen vagy tanácstagi beszámolón. S bizonyára fölösleges magyaráznom, hogy miért.

Sok évig tartó vidéki ténykedésem idején minden falugyűlést, a fővárosban a nagygyűléseket, tiltakozó nagygyűléseket, békemeneteket is bojkottáltam. Mondanom sem kéne, hogy nem azért, mert például nem vagyok a béke híve.

A szocialista országokból érkező „vendégek” ünneplésére sem a Ferihegyi repülőtérre, sem az útvonalak mellé még szabadnap beígérésével sem sikerült engem kivezényelni.

A tanácstagok és az országgyűlési képviselők megválasztásának nevezett szavazáson egyetlenegyszer voltam, amikor a nagykorúságom elérésekor a KISZ képviselője ott külön köszöntött. Ekkor láttam, hogy ez az óvodás színvonalú játék bizony nem nekem való. (Bizonyára a szavazástól való távol maradás lenne a leghatásosabb mód a tömeges tiltakozásra!)

Május 1-jei felvonuláson életemben kétszer vettem részt, mindkétszer még az oda kivezényelt apám nyakában. Április 4-i és november 7-i ünnepségen iskoláim elvégzése óta sem a munkahelyeimen, sem másutt soha nem vettem részt, és a Vörös téri militarista parádét sem nézem meg a televízióban.

Hazánk nemzeti ünnepének csakis március 15-ét és október 23-át tartom. Én ezeken a napokon ünnepelek a barátaimmal, s ezeket (szabadság kivételével) Nagy Imre és társai kivégzésének napjával, június 16-ával együtt munkaszüneti nappá tesszük minden évben. Június 16-án csak gyászzenét hallgatunk, és az 1956-os eseményekről beszélgetünk. (Ezzel szemben Andropov halála napjaiban – nem kis részben a Magyar Rádió és Televízió jellemtelen műsorpolitikája hatására – bulikat, örömünnepeket rendeztünk, a legvadabb rockzenével.)

Március 15-én (már csak a bigott kommunisták bosszantására is) mindig kitűzzük a kokárdát, s fennen hangoztatjuk, hogy ez a nemzeti ünnepünk. A tavalyi évtől október 23-án is kitűzzük szabadságmozgalmunk e jelképét, s nagyon jó lenne, ha mind többen követnék a példánkat.

Szolidaritási bélyeget soha nem vásárolunk, hiszen ez az úgynevezett harmadik világ felforgató erőihez kerül (rendszerint fegyver formájában), s nem például az erdélyi vagy a szlovákiai magyarság támogatására, megsegítésére. (Tábori kórházakat például tucatszám küldtek minden felforgató népségnek szerte a világba az elmúlt 39 évben, Budapesten pedig 1945 óta most épült az első, a dél-pesti kórház.) Jómagam s társaim is éveken át voltunk véradók, de amióta megtudtuk, hogy ezt a palesztin, vietnami, kubai stb. „harcosok” kapják, egy csepp vért sem adunk. Ezt a nemes dolgot is lejáratta a rendszer; vérünkkel az öldöklő háborút, és nem a béke ügyét támogatja!

Kommunista szombatokon, társadalmi munkaakciókban, munkabér-felajánlásokban (állítólag óvodákra, járdákra, legutóbb a Nemzeti Színház felépítésére stb.) soha nem vettünk részt. Egyrészt a pénzt úgysem arra fordítják, amire kérik, másrészt egy emberközpontúan működő társadalomnak mindezt bőven a költségvetésből kellene fedeznie (hiszen elemi szükségletekről van szó!). A mind nagyobb katonai kiadásokra, az „ideiglenesen” hazánkban állomásozó szovjet csapatok eltartására nem adunk! Most már szinte semmit nem dotál az állam. Hová kerül a kizsákmányoló mértékű nyugdíjjárulék és adó? És a hatalmas vállalati adók és befizetések? Ki és mikor számol már el ezekkel tételesen az egyszerű dolgozó embereknek?

Nagyszámú baráti körünkben természetesen senki sincs, aki a KISZ-nek vagy a pártnak tagja lenne, s a lengyel Szolidaritás független szakszervezet betiltása után sokan kiléptünk a munkahelyünkön az itt szakszervezetnek nevezett gittegyletből is.

A szovjet (és újabban a román) árukat bojkottáljuk, szovjet filmeket sem a mozikban, sem a televízióban évek óta nem nézünk, a kiállításokat, rendezvényeket s általában az óvodásán demagóg szovjet propagandát nagy ívben elkerüljük. Magyar napilapokat nem járatunk, nem vásárolunk. (Egyszerűen minek?) A magyar nyelvű szovjet propagandalapokat sem: Asszonyok, Képes Újság, Ország-Világ stb.

Vannak közöttünk olyanok is, akik az utcán szovjet, cseh és szlovák s különösen a romániai román anyanyelvű állampolgárokat nem hajlandók segíteni a tájékozódásban, vagy pedig szándékosan elirányítják őket.

Lehet, hogy az elmondott dolgok egyike-másika gyerekségnek, nevetségesnek tűnik. (Az állam nem csinál nevetséges dolgokat? Lásd az egész propagandáját, hajlongó, seggnyaló szovjetimádatát, az SS-20-asok ügyét stb.) De egyrészt valahogy mindent el kell kezdeni, másrészt – nem győzöm hangsúlyozni – tömegméretekben e tiltakozások (s környezetemben efelé haladunk) figyelemre méltó erővé válhatnak. Aki kételkedik e módszerek hasznában, azt tanácsolhatom: próbáljon ki egypárat, s meglátja, sokkal nyugodtabban nézhet utána a tükörbe!

A fenti cikk szerzője kísérőlevelében közölte: ragaszkodik írása változatlan szövegű közléséhez, írói szuverenitását természetesen tiszteletben tartottuk, mondandójához azonban, amelyet egészében rokonszenvesnek érzünk, hozzá kell fűznünk:

1. A harmadik világ gerilláit nem tekintjük okvetlenül felforgatóknak. A világ számos országa szenved súlyos társadalmi és nemzeti problémáktól, és tudjuk, hogy politikai eszközökkel való rendezésükre nem mindenütt nyílik mód. Nem akarunk hasonlatossá válni azokhoz a nyugat-európai baloldali értelmiségiekhez, akik gyanakodva szemlélik a kelet-európai ellenzék tevékenységét, mert azt a hatalmat bíráljuk, amely Reagannek is ellenfele. Éppen mint ellenzékiek, megértjük a harmadik világ gerilláit, ha céljaikkal és módszereikkel nem mindig értünk is egyet, és – bármilyen elcsépelt a szó – szolidárisak vagyunk velük.

2. Mint a Beszélő szerkesztői testületileg kijelentjük: a magunk részéről igyekszünk helyes felvilágosítást adni az érdeklődő turistáknak, bárhonnan jöttek is. Sőt, még a szovjet hadsereg ideiglenesen hazánkban tartózkodó katonáinak is szívesen megmutatjuk, hol kell felszállniuk a hazafelé tartó vonatra.














































Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon