Skip to main content

Iskolás ügyek

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Beszélő-beszélgetés Derdák Tiborral – 2008. április

Két nagyon félreérthető mondat jelent meg az áprilisi szám Derdák Tiborral készült interjújában, amelyek a mai közbeszéd kontextusában rossz fényt vetnek ránk, a Váci Waldorf Alapítványra, mint az iskola fenntartójára, ezt a – gondoljuk, akaratlan – hitelrontást szeretnénk itt hiteles információval felülírni.

A második kijelentéssel kapcsolatban (12. old. 1. bek.), miszerint „nem nyújtott segítséget (…) a váci Wal­dorf-iskola a Csörögön iskola nélkül maradt gyerekek problémájának kezelésében”, a legjobb lenne a csörögi polgármester asszonyt megkérdezni, hogy volt-e rajtunk kívül iskola, amely, értesülve arról, hogy az el­ső­se­iknek nincs helyük a világban, azonnal megkereste őket segítő szándékkal – tudjuk, hogy nemmel válaszolna.

Név szerinti említésre is nyilván ezért kerültünk, mert tenni próbáltunk. Segíteni egy olyan hely­zet­ben, amelyet – úgy sejtjük – az elkapkodott törvény­alkotás joghézaga teremtett. Tény, hogy három nap alatt nem volt megoldható minimum 10 gyerek felvétele egy akkor már 25 fős induló osztályba és a fizikailag kinőtt, jogilag betelt iskolaépületbe. A krízishelyzet megoldása után kétszer mentünk Csö­rögre, találkoztunk a szülőkkel, meghívásunkra ők is eljöttek látogatóba, ezekről a Csörögi Hírlevél tudósított. Ennyit erről a „kabátlopás”-ügyről.

A másik állításra térve (11. old. utolsó bek.), visz-sza­kérdezünk, hogy a Waldorf-iskolák „szélsőségesen elitista közegből” táplálkoznának? Milyen értelemben? A gyerekek szociális háttere, vagy a tanároké, esetleg a tanárok képzése?

Talán nem köztudott, hogy ezt a pedagógiai módszert alapítója munkásgyerekek számára dolgozta ki – igaz, majd egy évszázada. Nincs – és nem is lehetne – szociológiai felmérés a világban működő ezer iskoláról, amelyek nagyon eltérő viszonyok között jöttek létre és működnek. Honlapjaikat szemlélve (http://www.freunde-waldorf.de/en/info/links/), né­ha inkább az a kérdés merül fel, hogy miként tudnak ilyen körülmények között működni. A hazai iskolák esetében sincs – idén 21-nél tart a számuk – a szülői háttérről felmérés, de az adatlapokból arra lehet kö­vet­keztetni, hogy az átlaghoz képest valamivel magasabban képzettek a szülők. Mert – mint például ná­lunk – sok köztük a pedagógus. A „szélsőségesen elit” szociális háttér ezzel talán kieshet.

A tanárokról szólva ne feledjük, hogy nem taníthat, aki nem végzett állami képzésben – tehát végigszenvedték azt a magyar pedagógusképzést, amelyről minden szakértő tudja, írja, hogy váltania kéne (mit? – hát persze, paradigmát). Közülük mennek aztán tovább egy többéves Waldorf-képzésbe, hogy ezután kerülhessenek a „tetthelyre”. Oda, ahol végül élvezhetik a tanítás mellett a közalkalmazotti bértábla minimuma nyújtotta „dolce vitát”, ugyanis csak el­vétve akad iskola, amely képes nekik e fölött fizetni. Ha közülük valaki fennhordja az orrát – Tibor, ugye ilyennel találkoztál? – azt ezután talán meg is érthetjük, de azért ne üssük rájuk a „szélsőségesen elitista” bélyeget, mert utána nem marad mire használni ezeket a fogalmakat. Amúgy az államot tényleg lassan elfelejthetjük, ebben nagyon egyetértünk.

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon