Skip to main content

Kezdődik a Klestil-korszak

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Elnöki diplomácia Ausztriában


Nyilvánvalóan fényesebb élet kezdődik a hatéves izoláció után, amelyet Waldheim második világháborús múltja kényszerített az elnökre és országára. Most a színpompás fogadások, a nagyszabású és a bizalmas találkozók színhelye lesz az elnöki otthon. „Azért ez a hat év nem volt rossz az osztrákok számára” – állapította meg borongósan a csomagoló Waldheim, aki – mint monda – személyes emberi tragédiaként élte meg az 1986–92 közötti időszakot: a megbélyegzettség, elzártság évei gyanánt, amiből nem tudott kitörni. Elnöki pályája csúcspontjának azt nevezte, amikor kancellárjával és a nemzetközi közvéleménnyel dacolva elment Irakba, és kiszabadította a túszul ejtett osztrákokat.

Klestil, az atlantista

Waldheim saját múltjának a túsza volt, ebből a fogságból csak az arab világ felé tudott kiutat találni. Klestilnek, az Ausztria második világháború utáni történetében legnagyobb arányú győzelmet szerzett elnöknek éppen az lesz a dolga, hogy az arab világon kívüli világba is visszavezesse Ausztriát.

Múltjánál fogva Klestil atlantistának mondható, a karrierdiplomata 35 éves szolgálati idejéből 16 évet az Egyesült Államokban töltött, volt ENSZ-nagykövet is, washingtoni osztrák nagykövet is. Tehát helyrehozhatja, amit Waldheim elrontott, de persze ennél jóval többet is tehet. Az amerikai kapcsolatok érdekes módon éppen Ausztria önálló közép-európai pozícióit erősíthetik, hiszen ellensúlyt képezhetnek a Nyugat-Európához való túlzott és talán kényszerű kötődéssel szemben. Nagyon fontos lett Bécs számára a külpolitikailag felértékelődött ENSZ is, a nemzetközi szervezet biztonságpolitikai határozataihoz ugyanis Ausztria már mer úgy csatlakozni, hogy semlegességét ne érezze csorbítva.

Amikor a kuvaiti invázió idején Ausztria átengedte a légterén az ENSZ felderítő gépeit, még ki-kirobbantak viták, most, a jugoszláv válságban már magától értetődő a közvetett osztrák katonai részvétel. Klestil egyáltalán nem osztja például a kancellár hozzá viszonyítottan ortodox semlegességi teóriáját, „magasabb szempontból”, például ha ezt kívánja az ország közös piaci csatlakozása, bármikor képes rugalmasan értelmezni a neutralitást. Az egyelőre csak a nemzetek szervezetével szemben gyakorolt katonai integráció, ha az új elnökön múlna, Nyugat-Európára is érvényesülne.

A semlegesség vége?

Hogy fordulat várható Ausztria semlegességi politikájában, méghozzá nagyon hamar, az nem kétséges. A múlt héten felgyorsultak a semlegesség elleni „merényletek”. Előbb a külügyminiszteri memorandum ment el a közös piaci vezetőkhöz: Ausztria ebben hűségnyilatkozatot tett Maastricht határozatai mellett, tehát vállalta a politikai és biztonságpolitikai integrációt – méghozzá a semlegesség említése nélkül. Ezt követte Erhard Busek alkancellár nyilatkozata: a semlegesség elvesztette időszerűségét – jelentette ki. Mint ahogyan kettős az osztrák politikusok nyelvezete is: odahaza a semlegességhez való hűséget hangoztatják, külföldön az európai biztonsági rendszerhez tartozás fontosságát emlegetik. Az alkancellár szerint Ausztriának ma van félnivalója (jugoszláv válság, csehszlovák szétszakadás), s keleti szomszédai káoszától a semlegesség egyáltalán nem védi meg. A közös piaci csatlakozásnak most már nem a politikai és katonai együttműködés ellenére, hanem elsősorban emiatt kell megtörténnie.

A kancellár megint igyekezett a dolgot relativizálni. Buseket helyettese is kritizálta, mondván, addig nem érdemes Brüsszel karjaiba rohanva eldobni a semlegességet, amíg azt sem tudják, megvalósul-e egyáltalán az európai politikai unió (lásd a dán állásfoglalást). A szereposztásos, előre-hátra lépéses változtatások nélkülözhetetlen elemei az osztrák politikának. De maga az irányzat egyértelmű.

Az izoláció éveiben Vranitzky kancellár kénytelen-kelletlen az államelnöki funkciókat is betöltötte, ő parolázott a Waldheimet elutasító államférfiakkal. A kényszerhelyzet a kancellárnak hasznára is vált, tágabb manőverezési lehetőséghez jutott a külpolitikában, az elnökkel nem, csak külügyminiszterével kellett az irányvonal kérdésében viaskodnia. Ausztriában – erről a tettvágytól duzzadó Klestil már nem győz panaszkodni – messze nincs olyan erős elnöki rendszer, mint például a franciáknál; az elnöknek, aki egyben a hadsereg főparancsnoka, körülbelül akkora a mozgástere, mint nálunk. De Klestil eleddig a Külügyminisztérium második embere volt, s bár pártok fölöttinek vallja magát, múltja és rokonszenvei közel hozzák a néppárti Alois Mock külügyminiszterhez, akivel nagyon is erős külpolitikai tengelyt tud kialakítani.

Mindazonáltal Klestil nagyon nagyra tartja függetlenségét, nyilatkozatai szerint is valahol a kitapintható két, a Vranitzky és a Mock által fémjelzett irányzat között áll. Képes lehet tehát arra, hogy a kétpólusú osztrák diplomáciát többágúvá változtassa. Először is abban különbözik eddigi főnökétől, a külügyminisztertől, hogy neki, profi diplomatához méltóan, nem annyira markánsak állásfoglalásai. Sem Szlovénia és Horvátország elismerésében, sem a Szerbia elleni embargó ügyében nem mutatott olyan heves érzelmeket, mint Mock. A Közös Piachoz való csatlakozás kisebb-nagyobb kudarcai sem töltik el akkora csalódással, mint a diplomácia első emberét. Ugyanakkor a kancellárnál fontosabbnak tartja, hogy Ausztria ne csak a nyugati tömbhöz tartozzék egyre elválaszthatatlanabbul, hanem igenis élje ki önálló közép-európai „elhivatottságát”, törekedjék egy újfajta regionális központ kiépítésére. Méghozzá angolszász különleges kapcsolatokkal ellensúlyozva a német fölényt.

A szekértáborok ideje lejárt

Klestil színre lépése nem csupán az osztrák külpolitikát teheti sokszínűbbé, emelheti Ausztria fontosságát önmaga fölé, hanem a belpolitikai életben is komoly változásokat hozhat. Győzelmének már meg is van az első következménye: érlelődik a választási rendszer reformja. Az új elnök köztudottan a néppárt színeiben, de a párttól magát illő távolságban tartva jutott célba, alaposan összekeverve a hagyományos pártrendet követő választói táborokat. Személyének, ügyes kampányának tulajdoníthatóan még a szociáldemokrata választók közül is sokan rá adták voksukat, míg a csúfosan végzett Streicher, az ellenjelölt, aki nagyon is kötődött az SPÖ-höz, éppen fordított tapasztalatokat szerzett.

A választási elemzők kimondták, hogy a szekértáborok ideje lejárt, a szavazók már nem vakon a pártokra adják le voksukat, hanem azt is megnézik, hogy személy szerint kire. A nagypártok eróziójától szenvedő szociáldemokraták köztudottan nagyon sok szavazatot köszönhetnek a népszerű kancellárnak, akinek a nevét a két évvel ezelőtti parlamenti választásokon is rávezették a szavazócédulákra, így próbálva az SPÖ-nek híveket toborozni.

A mostani elnökválasztás nyomán a koalíciós pártok vezetői megállapodtak, hogy a legközelebbi választáson nem egyszerűen pártokra, hanem személyekre szavaznak majd az állampolgárok. Az ennél persze komplikáltabb rendszernek óriási a fontossága, szétzilálhatja az Ausztriában még mindig létező pártállami szerkezetet. A hagyományos erőviszonyok megbomlása viszont régi dicsőségbe vonhatja be az utóbbi esztendőkben már megszüntetésre javasolt elnöki funkciót.




























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon