Skip to main content

Ki támad a végén?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
ÁVÜ–SZDSZ-vita


Pontosabban: a döntések tartalmilag kikezdhetetlenek az ÁVÜ szerint. Ha valaki a privatizálás során követett eljárást találja törvénysértőnek (mondván például, hogy az ÁVÜ nem időben hirdetett meg egy pályázatot, vagy nem a kiírásnak megfelelő szempont szerint döntött), akkor természetesen perelheti a vagyonügynökséget. De az nem vitatható a törvény előtt, hogy miért adott el egy céget bagóért, vagy miért ítélte az egyik pályázónak, holott a másik nagyobb összeget kínált érte. Ezek épp olyan üzleti jellegű döntések – világított rá Várgedő Lajos –, mint bármely más tulajdonos döntései. Az ÁVÜ minden más tulajdonossal egyenlő: ez a jogi konstelláció.

Pro…

Persze, a vagyonügynökség tulajdona voltaképp nem a sajátja, hanem a közé; de e ponton háromféle okot hallhattunk, amiért nem volna jó, ha az ÁVÜ döntéseit megtámadhatnák. Először is elbizonytalanítaná a befektetőket, ha tulajdonszerzésük jogosságát utólag, évekig elhúzódó perekben megkérdőjelezhetnék. (Valószínűleg ez a leggyengébb érv a hallottak közül.) Másodszor egy-egy vállalat odaítélésekor nemcsak a vevő által ajánlott ár számít, hanem az is, nem vezet-e az eladás monopolhelyzethez, vagy vállalja-e az új tulajdonos a munkaerő megtartását, netán az üzem korszerűsítését, vagy „hozza-e” a vevő a piacot stb. Ezeket az esetenként változó szempontokat nyilvánosságra hozzák a pályázat kiírásakor is, a döntések meghozatala után is. Ha döntései megtámadhatók lennének, az ÁVÜ arra kényszerülne, hogy bonyolult mérlegeléseit szimpla árlicitté egyszerűsítse le, le kellene mondania tehát a tulajdonpolitikáról. De ha egyszer döntései bonyolultak és szakmaiak – így a harmadik érv –, akkor nincs az a bíró, aki meg tudná ítélni, hogy jogosak-e.

Eltöprengve a hallottakon bele kell nyugodnunk abba, hogy a privatizációs döntések végső soron önkényesek, így elfogulatlanul eleve nem lehet ítélkezni róluk. Habozás nélkül el kell fogadnunk tehát Szabó Tamás privatizációs miniszter magyarázatát, miért nem a nagyobb vételárat kínáló magyaroknak adta a Nyírségi Dohányfermentáló Rt.-t: mert a kevesebbet kínáló amerikaiak dinamikusabb fejlődést képesek biztosítani a hazai dohányiparnak. Ezt a választ a parlament nem fogadta el (Beszélő, 1993. július 24.), de ebből csak az a tanulság, hogy a parlament nem bíróság.

…és kontra

A hol ideges, hol lekezelő hangvételűre sikeredett sajtótájékoztatót az SZDSZ harcolta ki korrupcióellenes programjával. Hack Péter, meghirdetve e programot, úgy nyilatkozott, hogy a korrupció megfékezése érdekében az Országgyűlés felügyelete alá kell helyezni az ÁVÜ-t, biztosítani kell a privatizációs folyamatok nyilvánosságát és az ügyletek bírósági megtámadhatóságát. Sárközy Tamástól, a közgazdasági egyetem jogi tanszékének professzorától megtudtuk, hogy az ügyletek már most is megtámadhatók a polgári törvénykönyv kirívó értékaránytalanságra vonatkozó passzusai alapján. (Bár, tegyük hozzá, avatatlan fejjel nehéz elképzelni, hogy egy ilyen kísérlet sikerre vezetne.) „Egyébként – mondta Sárközy Tamás – a mostani felállás szerint, amelyben az ÁVÜ a mindenható úr, valóban nem nagyon van mit tenni.”

A szabaddemokrata-bírálat szerint azáltal, hogy a koalíciós többség 1990-ben a vagyonügynökséget a parlament felügyelete alól kivonva a kormány fennhatósága alá helyezte, jócskán megcsappant a privatizációs folyamatok ellenőrzésének lehetősége. ’90 szeptemberében az állami vállalatokat fosztották meg attól a korábban biztosított joguktól, hogy perelhessék az ÁVÜ-t az úgynevezett vagyonvédelmi döntései miatt; a vagyonügynökség tulajdonosi mivoltára hivatkoztak, holott akkor még az ÁVÜ jogilag nem volt tulajdonosa a vállalatoknak. A vagyonügynökség pozícióit aztán fokról fokra erősítette az állami vállalatok kényszertársaságosítása meg a finomodó eljárásjog. „A gazdaságot szabályozó joganyag gyakori és nehezen kiszámítható változása – írja a Hack-féle korrupcióellenes program – önmagában is tágítja a korrupciós lehetőségeket. Hosszabb elemzést igényelne az a jogalkotási filozófia, amely ellenőrző szervezetek kiépítése helyett az eljárási szabályok bonyolításával kíván garanciákat teremteni.”

Bezzeg Berlinben

Németországban ellenőrző szervezetet építettek ki a korrupció üldözésére. 1991 elején a berlini vagyonügynökség, a Treuhandanstalt mellett fölállítottak egy gazdasági bűnözéssel foglalkozó törzset a privatizációs visszaélések kivizsgálására. Klaus Boers, a tübingeni egyetem kriminológiai intézetének tudományos munkatársa úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a gazdasági bűnüldöző csoport 1992 végéig több mint 1000 privatizációs tranzakciót tartott gyanúsnak, ebből 500 esetben tapasztaltak inkorrekt magatartást, sőt 370 ügyben büntetőeljárást is kezdeményeztek. A Treuhandanstalt 237 gyanúba került munkatársa közül 47 esetében igazolódott, hogy inkorrekt ügyletben vett részt, vagy bűncselekményt követett el. A felderített bűncselekmények: csalás, megvesztegetés, hűtlen kezelés.

Az inkorrekt vagy törvénybe ütköző ügyletek tipikus esete, tudtuk meg Boers-től, hogy nyugati üzletemberek, egy-egy volt NDK-beli vállalat vezetőjével együttműködve megveszik, majd lezüllesztik a vállalatot, hogy eladják belőle az értékes ingatlant, vagy megtartsák annak egyetlen nyereséges részlegét. A volt müncheni polgármestert például börtönbüntetésre ítélték, mert részt vett az egyik volt NDK-beli kereskedelmi vállalat szándékos lezüllesztésében. Stuttgarti üzletemberek „sváb maffiaként” emlegetett csoportja összeköttetések révén vásárolta föl Halle városának értékes ingatlanjait. Gyakori a szubvenciókkal való visszaélés: Németország ugyanis évenként 120 milliárd márkával támogatja a keleti tartományok gazdaságának talpra állítását. A privatizációs történeteknek olykor volt Stasi-munkatársak a szereplői; természetesen nekik is joguk van részt venni az üzleti életben, csakhogy gyanús, hogy ehhez nem Stasi-pénzeket használnak-e föl véletlenül. Az ilyesmit azonban – mondja Boers – igen nehéz kinyomozni, mivel ilyenkor strómanok működnek közre.




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon