Skip to main content

Sztrájk a végső fegyverünk

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Az MSZOSZ nézőpontja


Beszélő: Folynak a tárgyalások az Érdekegyeztető Tanácsban (ÉT) – többek között – az energiaár-kérdésről. A kormány kéthetes szünetet kért, hogy megfontolja a szakszervezetek követeléseit. Miért hirdettek sztrájkot a két hét lejárta előtt?

Nagy Sándor, az MSZOSZ elnöke: Kicsit visszább kell menni az időben, mert csak így, önmagában valóban furcsának tűnik a sztrájkfelhívás. Már múlt szeptemberben egyöntetűen leszögezte a munkáltatói és a munkavállalói oldal: mihamarabb látni szeretné a kormány alapelveit a privatizációról. Május 2-án kilencpontos levelet írtunk Antall miniszterelnök úrnak, a legsúlyosabb pontok a privatizációval, az ebből megvalósítható munkahelyteremtéssel, a végkielégítés intézményével foglalkoztak, és valahol az ötödik helyen szerepel, hogy jó lenne az energiaáremelés-ügyben tárgyalni. Hamarosan kaptunk egy választ, de három hét múltán írnunk kellett egy második levelet is, tekintve, hogy már igen-igen közeledtek az energiaár-emelések. Közben a kormány elhozta az ÉT-re kompenzációs elképzeléseit, ezekkel egyik szakszervezet sem értett egyet. Létrehoztunk egy energiaárral foglalkozó ad hoc bizottságot (az MSZOSZ javaslatára), a munkaadók és a szakszervezetek egységesen kérték, hogy amíg nem állapodunk meg, függessze fel a kormány az áremelést. Hiába.

De hangsúlyozom, nemcsak az energiaárakról van szó. A kormány elvileg egyetért például abban, hogy kell a végkielégítés. Elvileg. De a rendezést csak az új a munkatörvénykönyv-módosítás ke-retében tudja értelmezni, arra pedig ősszel vagy jövő tavasszal kerül sor, miközben háromszázezres munkanélküliségre kell számítani. Magyarázzam meg az érintetteknek, hogy várják csak ki türelmesen a fél évet, háromnegyed évet? Az pedig már szinte nem is minősíthető, hogy az utazásikedvezmény-ügyet Schamschula György államtitkár úr úgy interpretálta, hogy mi azt az MSZOSZ tagsága részére akartuk visszaállíttatni. Ez nem igaz. Összegezve: szeptember óta nem történt semmi, és a szűkebben vett periódusban, egy hónapon belül sem történt semmi. Erre alakult ki az a helyzet, hogy azt mondta az MSZOSZ: nem tudja megmagyarázni tagjainak, miért tanúsít állandóan önmérsékletet, miért beszéli le az embereket arról, hogy bármilyen lépéseket tegyenek, miközben semmi kézzelfogható eredményt felmutatni nem tud az ÉT tárgyalásain.

Beszélő: Miért, kiket kellett lebeszélni?

N. S.: Ha veszi az ember a fáradságot, elmegy egy termelő üzembe, és megáll beszélgetni a munkásokkal, két perc múlva tapasztalja, milyen a hangulat.

Beszélő: Tehát mindenképpen a végső eszközhöz, a sztrájkhoz kellett nyúlniuk?

N. S.: Na most, itt van egy nem lényegtelen finomság. A sztrájktörvény értelmében a tárgyalások, egyeztetések során egy alkalommal legfeljebb kétórás figyelmeztető sztrájk szervezhető. Ez a tárgyalások nyomatékául szolgál, klasszikusan erre alakult ki ez az eszköz. Nem általános sztrájkot hirdettünk meg, nem arról van szó, hogy itt valaki föl akar állni a tárgyalóasztaltól, hanem nyomatékot akar adni, illetve – ez a pontosabb kifejezés – hagyni a nyomatékot megjelenni, hogy ne mondhassák azt, hogy nem is olyan rossz a helyzet, és csak néhány szakszervezeti funkcionárius és apparátus ügyéről van szó. Ez a vélemény meg is jelent az utóbbi napok politikai kampányában, és ez szinte törvényszerűen beleszorítja a szakszervezetet abba, hogy azt mondja az embereknek: válaszoljanak, ez tényleg csak néhány funkcionárius ügye, vagy tömegeket érint?

Beszélő: A figyelmeztető sztrájk fogalmában mégis benne rejlik a feltételezés: ha nem teljesítik követeléseinket, akkor csinálunk általános sztrájkot.

N. S.: Jó, de egy dolog a feltételezés, és más a valóságos történés. Mi tárgyalni akarunk, és meg vagyunk győződve arról, hogy követeléseink tisztességesek, nem zilálják szét az ország gazdaságát. És ha van a másik félben megegyezési készség, akkor ezt gyorsan, rövid úton kifejezheti, és akkor nincs a dolognak folytatása.

Beszélő: Ősszel a bányászszakszervezet (BDSZ) többek között azért szervezett figyelmeztető sztrájkot, hogy emeljék a szén termelői árát (illetve jobban emeljék, mint a kormány akarta). Igaz, akkor nem fogyasztói árról volt szó; de itt mégis ellentmondás van, nem?

N. S.: Ez leegyszerűsítés. A bányászok, ha jól látom, nem egyszerűen az árak oldaláról vetették föl a dolgot, hanem úgy, hogy ha egyaránt szükség van hazai és import energiahordozókra, akkor a hazai kitermelés gazdaságosságát tisztességesen úgy lehet megítélni, ha az ezután kapható ár megfelel az importárnak.

Beszélő: Nem találja-e úgy, hogy a privatizáció bonyolultabb, képlékenyebb ügy, mintsem hogy egy sztrájkkal orvosolni lehet az egyébként csakugyan megoldatlan gondokat?

N. S.: Főleg akkor bonyolult, ha az illetékesek tesznek is róla, hogy a privatizáció misztikus, homályos színben tűnjék fel. E gondolat másik fele úgy szól: hogy jön ahhoz az egyszerű átlagmelós, hogy megértse, miről van szó. Holott minden bonyolult problémának egyszerű sarokpontjai vannak, és akik szakemberek egy szervezet képviseletében, az a dolguk, hogy világosan megfogalmazzák ezeket a sarokpontokat.

Beszélő: Melyek ezek?

N. S.: A privatizáció ügyében a következők. Egy: kapjanak az emberek tájékoztatást. Kettő: mérlegeljék a munkavállalók véleményét. Három: jussanak a munkavállalók tulajdonrészhez. Négy: a privatizációs bevételekből képezzenek alapot munkahelyteremtésre. A kárpótlási törvény ennél bonyolultabb közgazdasági-jogi kérdéseket vetett föl, valahogy mégis Volt rá a kormánynak ideje.

Beszélő: Követeléseik azonosak a Ligáéval. Nem lett volna jobb velük egyeztetni, mielőtt a végső eszköz bevetésére szánják el magukat?

N. S.: Bizonyára sokkal jobb helyzetet teremtett volna, ha az összes szakszervezet összefog és fellép. Azonban e tekintetben nekünk rendkívül rossz tapasztalataink vannak. Miközben minket vádolnak azzal, hogy szervezeti presztízscélokat tolunk előtérbe, mi éppen ennek fordítottját érzékeljük. Azért nem történnek közös fellépések, nehogy valaki abba a hírbe keveredjen, hogy – úgymond – egyetért a másik szakszervezettel, akit egyébként más ügyekben, más okok folytán támad. Bizonyos mérlegelések mentén arra a következtetésre jutnak bizonyos szervezetek, hogy nem célszerű közösséget vállalni az MSZOSZ-szel. Ezért gondoltuk úgy, hogy a magunk erejéből kell választ keresni arra, hogyan gondolkodnak az emberek, hol tart a tűrőképességük. Nem pedig ölbe tett kézzel kivárni, hogy ősszel spontán, kezelhetetlen és teljes anarchiába torkolló indulathullám söpörjön végig Magyarországon. Én a dolog felelősségrészét ebben látom.


































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon