Skip to main content

Menet közben

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Miközben az egész világ sajtója lelkesedik a lengyelországi változásokért, Lengyelország szakadék szélén áll. Az infláció következtében az életszínvonal rohamosan csökken. Október elején a korábbi üzemanyagár-emelés következtében megint drágább lett a tej és összes származékterméke: a vaj, a tejföl, a sajt stb. És épp ezek az élelmiszerek alkotják a legszegényebb rétegek étkezésének alapját, mert a húst régen elfelejtették a nyugdíjasok, a járadékosok, a sokgyermekes családok tagjai. Ami pedig még viszonylag olcsó, az nincs. A cukor több hónappal ezelőtt eltűnt a boltokból, ugyanez lett a sorsa a legolcsóbb (az állam által dotált) kenyérnek, túrónak és tejnek (magam is kértem magyar barátomat, hogy legközelebb hozzon Budapestről egy kiló cukrot). Október 3-án a lengyel tévé a Szolidaritás műsorát közvetítette, egyik részlete a szegényekről szólt. Az anya, akinek az arcát a nézők nem láthatták – úgy látszik, szégyellte szegénységét –, bevallotta, hogy egyszer hetente igyekszik valami húst főzni ebédre a gyerekeinek. De nem mindig sikerül, mert hiszen a hús olyan drága…

Az árak a beszélgetések fő témájává váltak. Egyik napról a másikra egyre több helyet foglalnak el a napilapok oldalain, egyre hosszabb műsoridőt a tévében és a rádióban. A közhangulatban radikális változás érezhető: az emberek, úgy látszik, csak most kezdik megérteni, hogy az eddigi életszínvonal még messze van attól a mélyponttól, amelyhez rohamosan közeledik az ország. A romániai helyzet fenyegető perspektívája rémlik.

Persze egy ilyen összehasonlítás megtévesztő és felszínes. Nemcsak azért, mert a két ország politikai helyzete egészen más. Ha el is tekintünk a politikai szférában bekövetkezett változásoktól, a lengyel gazdasági csőd egészen más jellegű, mint a romániai apokalipszis. A válság tüneteinek mostani súlyosbodása tulajdonképpen a gyógyulás jele, vagy legalábbis jele a gyógyítási szándéknak. A Rakowski-kormány ostoba döntést hozott augusztus elején, amikor minden előkészület nélkül érvényesítette a szabadpiaci játékszabályokat a mezőgazdaságban és a mezőgazdasági iparban, de azt nem lehet kétségbe vonni, hogy nem a rendszer konzerválásának szándéka vezérelte. Meggondolatlan lépés volt, de jó irányban. Ezért most a Szolidaritás-kormánynak nincs más választása, tovább kell vinnie azt a folyamatot, amely igen komoly megterheléseket jelent a lakosság számára. A Szolidaritás parlamenti frakciójának ülésén (amely az Állampolgári Parlamenti Klub nevet viseli) Jacek Kuron munkaügyi miniszter így írta le a mostani helyzetet: „Menet közben muszáj átalakítanunk egy régi, elavult vonatot. Persze sokkal könnyebb lenne a munka, ha a vonat megállna. De az a baj, hogy nem szabad és nem is lehet megállítani.”

A vonat tatarozói csak azt tehetik, hogy mielőbb befejezik a munkájukat – ami viszont átmenetileg nagyobb gondokat, mélyebb elszegényedést jelent a társadalom számára. Ezeket a problémákat a nyugati segély csillapíthatná, de a reakciós tőkések, akik annak idején szívesen támogatták a liberális Giereket, Kádár bácsit és a Moszkvától független Ceausescut, most valahogy nem lelkesednek a közép-európai reformokért. Persze tapsolnak, de ez nem kerül semmibe…

Menet közben és pénz nélkül tatarozzuk ócska vonatunkat. Lesz-e az utasoknak elég türelme? Elegendő-e ehhez az a társadalmi bizalom hitel, amellyel a Szolidaritás rendelkezik? Senki sem tudja. Viszont nagy segítséget jelent, hogy mindenki tudja: más út nincsen.

PS. Miközben ezt a szöveget írtam (két napig tartott), a házam melletti boltban további tíz százalékkal lett drágább a vaj. Talán nem is igaz a cikk utolsó mondata. Hiszen van egy másik út: éhen halni. Sokkal olcsóbb lenne és látványosabb.

(Varsói levelezőnktől)














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon