Skip to main content

Mibe kerülnek a szociális vívmányok?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Az ellenzék költségvetési koncepciói

Mind a három ellenzéki párt nagy takarékossági csomagot állított össze, s gondosan vigyázott, hogy a fontosnak tartott közfeladatok finanszírozása ne növelje a költségvetési hiányt. A központi és dekoncentrált apparátusok költségeit, a kormányzati beruházásokat faragta, hogy ebből az önkormányzatok önálló gazdálkodási lehetőségeit, a vállalkozásokat és az aktív foglalkoztatáspolitikára fordítható (az eredeti kormány-előterjesztésben a végtelenségig soványított) Foglalkoztatási Alapot növelhesse. Egyetlen kivételt tett, legalábbis a Fidesz és az SZDSZ: a Társadalombiztosítási Alap 40 milliárdos hiányát, amelyet a kormány a költségvetéstől függetleníteni akarta, költségvetési hiányként javasolta elszámolni. A művelet mondhatni szimbolikus. Hisz tényleges pénzt az alap hiányának fedezésére a tb nem tud kisajtolni, ezúton a költségvetésből, a hiány mindenképpen fennáll, csak az államháztartás egyik ágából átvándorol a másik ágába. Az államháztartás összes hiánya, vagyis a belső államadósság növekménye változatlan. A 40 milliárd átírása egy másik rubrikába mégis végtelenül fontos: más a felelős érte. Az ellenzéki javaslat szerint az, aki a hiányt ténylegesen előállítja, vagyis a kormány. A tb-alap ugyanis pontosan ennyit fordít a bevételeiből olyan szociális kiadásokra, amelyekre nincs semmilyen befolyása, ami mögött nincs befizetett járulék, ami a mindenkori kormány szociálpolitikájának a része. E varázslatos átírással megvalósulna az unos-untalan „profiltisztításként” emlegetett lépés, s a kormányok nem a tb-alap kontójára tartanák fenn szociális kiadásaik tekintélyes részét. A tb-alap arról gondoskodna, amire való: a nyugdíjakról és az egészségügyi intézmények működéséről, táppénzről. Mivel a tb profiltisztításáról többek között egy tavalyi országgyűlési határozat is rendelkezik, a költségvetési előterjesztésben szerepelt mintegy 5 milliárd Ft, amit a központi költségvetés átutalt volna tb-alapnak szerény törlesztésként, különböző címeken.

Az ellenzéki indítványokat azonban a bizottsági viták során a kormány sorra elvetette, a kormánypártok pedig leszavazták, hivatkozva az ÉT-megállapodásra, ami csakis az említett kormánypárti képviselőcsoport módosításait engedélyezi. A javaslatok tehát az áfa- és adókedvezmények, valamint a családi pótlék növeléséről szóló, szociális indíttatású megállapodások, illetve a költségvetésből fizetett munkavállalók kiharcolt bérnövekedése miatt vállalt kormánytakarékosságot fejezik ki.

Min takarékoskodik a kormány?

Valamelyest kétségtelenül takarékoskodik a kormányzati igazgatási apparátus működési költségein, összesen 1108 millió forint erejéig, ha jól számoltunk. A külképviseletektől azonban 300 milliót, a földhivataloktól 120 milliót, a rendőrségtől 1000 milliót, a honvédségtől 900 milliót, a határőrségtől 500 milliót, a Vám- és Pénzügyőrségtől beruházásra szánt 500 milliót – tehát sokkal nagyvonalúbban faragnak le. A különféle minisztériumok feltehetően fájó szívvel bár, de lemondtak némi pénzről az általuk felügyelt intézmények kárára. Mozgókép Alapítvány: mínusz 100 millió, kulturális mecenatúra, pedagógiai programok mínusz 150 millió, az állam kulturális vállalatainak átalakítására fordítható pénz: mínusz 168 millió, egyházak támogatása: mínusz 80 millió, agrár-felsőoktatás: mínusz 80 millió, árvízvédelem: mínusz 540 millió. Legnagyvonalúbb a Népjóléti Minisztérium volt, amely egész lefaragási kötelezettségét az orvosegyetemek és egészségügyi főiskolák nyakába varrta (mínusz 700 millió), igaz, hogy később finomították az elképzelést: a szociális törvény úgysem születik meg időre, az előirányzott összeget tehát nem kell elkölteni, abból majd kárpótolhatók lesznek az egyetemek. Ám most jönnek az igazán nagy falatok. A Befektetési Alapból lemegy 1 milliárd, az önkormányzatok támogatásából 4,5 milliárd, s ugrik az egész költségvetési tb-támogatás, mind az 5 milliárd. A kormány tehát azoknak az államháztartási ágaknak – vagyis az önkormányzatoknak és a társadalombiztosításnak – a kontójára spórol legszívesebben, amelyek fölött nem ő rendelkezik.

Ki jár rosszul?

A lakosság természetesen, mert kevesebb pénz jut kisebb közösségei által elhatározott települési beruházásokra, mert előbb-utóbb meg fogja fizetni az elmaradt árvízvédelem és a lekopasztott felsőoktatás árát. Ezek a kiadások nem halászhatok a végtelenségig. Ismét megtanulja tisztelni a demokráciát, amikor a hónapok óta meglobogtatott szociális törvényből kiszámított csekélyke juttatások csak nem érkeznek el hozzá. De legkiváltképp a nyugdíjasok és a betegek, mert ellátásuk egyre bizonytalanabb. Az persze nem következhet be, hogy a nyugdíjat ne hozza a postás, hiszen a nyugdíjak kifizetésére szolgáló készenléti hitel korlátlanul rendelkezésre áll, s az egészségügyi intézményekben is fel fog gyulladni a villany, be lehet fűteni valahogyan. Legfeljebb azok nem jutnak be olyan könnyen, akik közgyógyellátásra számítanak, az ennek fejében átutalt költségvetési 1,5 milliárd ugyanis elmarad.

A kiszámítható biztonság pénzügyi alapjaiból, a társadalombiztosítás jövőjéből ijesztő darabokat szakít ki a kormánypártok rövid távú stabilitási érdeke. A tb-alap hiánya nyilvánvalóan nőni fog, ha a hiányért felelős feltűnő lukat tágítjuk, ahelyett hogy foltozgatnánk. Az áfa-, az adókedvezmény- és a béremelési követelmények a mai kedvezményezettek jövőjét eszik.

A politikai játszma groteszk fordulata, hogy a tb-alap kifosztása a szakszervezetek érdekvédelmi harcának eredményeképpen gyorsul fel akkor, amikor a szakszervezetek közötti vagyonmegállapodás megszületésével s annak kormányzati elismerésével elhárult az akadály a tb-önkormányzat megszületése elől, amikor a tb-alap tulajdonosai éppen az érdekképviseletek lesznek. A kormánypártok – s a kormány –, melyek olyannyira vonakodnak a hatalommegosztás minden formájától és mértékétől, meg lehetnek elégedve. Mire a társadalombiztosítás fölötti ellenőrzés monopóliumáról le kell mondaniuk, nem sok köszönet lesz benne. Jócskán megtépázott alapokat adnak át.

E perspektívák láttán a jómódúak bölcsen teszik, ha sürgősen valamilyen magánbiztosítás után néznek. S a nem jómódúak? Ja kérem, most nem nekik áll a világ.




















Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon