Skip to main content

Játszd újra, Magyarország!

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


„Mint a gyermek, ki pihenni vágyik…”

Ami az egyéni választókerületekből az új, 1994–98-as ciklusra a törvényhozásba küldött képviselőket illeti, a parlament összetétele inkább az 1989-esre emlékeztet, mint az 1990–94-esre. Akkor vált ki a monolitikus HNF-gyülekezetból az MSZMP bátortalan ellenzékeként a Függetlenek csoportja. Körülbelül akkora volt, mint most a nem MSZP-s egyéni képviselők köre. Még szerencse, hogy az itt-ott bírált listás rendszer valamit tompít ezeken az arányokon. Persze különbség, hogy ezt most szabadon választottuk. Visszaválasztottuk azt az egykor nyomasztó politikai erőt, amelyet 1990-ben leküldtünk a színről. Alighanem elég volt a kockázatból. Az már más kérdés, hogy módunkban áll-e megszabadulni tőle.

Valószínűtlen, hogy a választási földcsuszamlás mögött tömeges ideológiaváltás állna – írja Schlett István a Magyar Nemzet május 30-i számában. Igaza van, a magyar választóközönség néhány hónap leforgása alatt nem vált baloldalivá. Inkább mindig is az volt. A jövedelmi különbségek mérséklése, a tisztes középrétegek támogatásának igénye, a gyengébb vállalatok állami megsegítése, a szociális szempont alapján juttatott hitel- és egyéb támogatások, a foglalkoztatás központi biztosítása soha ki nem hunyó nosztalgiája volt a magyar társadalom tekintélyes részének. Erről tanúskodtak a legkülönfélébb politikai attitűdvizsgálatok, amelyeket a kutatók 1989–94 között végeztek, legutóbb a Gallup (lásd e számunk 24–26. oldalán). De utalnék pl. Örkény Antal és Csepeli György könyvére: „Az alkony”, 1990, ELTE; a „Hol tart a szabad gondolat?” című kötetre, amit a Politikai Tanulmányok Intézete adott ki. Az az újraelosztó, méricskélő, kompenzáló gazdasági, politikai szisztéma, ami az érett kádárizmus leglényege volt, s ami forráselégtelenség miatt fehéren-feketén megbukott, nem vesztette el népszerűségét a társadalom széles köreiben, s csak egy markáns kisebbség – Tellér Gyula terminológiájával a nettó befizetők –, vagyis a tényleges jövedelem termelésére képes gazdasági egységek szereplői számára nem kívánatos (Magyar Nemzet, május 26.). A választópolgárok nem szerették az utazási korlátozásokat, az engedélyeztetéseket, a munkahelyi politikai kontrollt stb. stb., szóval a rendőrállamot, de többségük nem szűnt meg szeretni a gondoskodó államot. 1990-ben az egyik aspektus, ’94-ben a másik aspektus került előtérbe.

1990–94 között szenvedett annyit a magyar választópolgár a gazdasági válságtól és a hihetetlenül ügyetlen kormány provokatív stílusától, hogy a kádárizmus rendőrállami vonásai emlékezetében háttérbe szoruljanak. Legalábbis erről tanúskodik a szocialisták fölénye a pártválasztásokban, és elsöprő győzelme az egyéni választókerületekben. A választás első fordulója után még gondolhattuk, hogy a szocialisták 33%-a és egyéni jelöltjeik első helyezése elsősorban a kormány és a vezető kormánypárt megleckéztetését fejezi ki, de a második forduló nem hagy kétséget afelől, hogy többről van szó. Tetszik, nem tetszik, a kádári biztonság visszakívánásáról. Legalábbis olyan mértékben, ami elegendő volt a lehengerlő győzelemhez.

„…Sok kedves nőből próbállak összeállítani…”

A választópolgárok hatalmas csoportja, bár változó intenzitással, ugyanazokat az értékeket kereste, nem változtatta attitűdjét, de vágyai megvalósítóját különböző pártokba látta bele, abba, amelyik valami miatt közel került a szívéhez. A meghirdetett pártprogramoknak alighanem vajmi kevés köze volt ehhez. 1990-ben legkevésbé az MSZP-be helyezte várakozó bizalmát, legnagyobbrészt az MDF-be, de tekintélyes mértékben az SZDSZ-be, majd egyre inkább a Fideszbe. 1994-re a választóknak ez a nagy csoportja eltalált az MSZP-hez. Megkockáztatnám azt a feltételezést, hogy 1989–90-ben az MSZP-t a választók nemcsak az állampárti előzményekért büntették, hanem azért is, mert a 80-as évtized végén – a fenyegető gazdasági csőd szorításában – az egypártrendszer is kénytelen volt visszavenni az állami gondoskodásból. Visszaesett a lakáselosztás, ridegedett a lakástámogatás, drágultak a közszolgáltatások, megjelent a munkanélküliség. Csakhogy hála egyrészt a jobboldal történelmietlen és durva MSZP-ellenes propagandagépezetének, de nem kevésbé az MSZP igen ügyes image-építésének is, a pártállami végjátéknak ezek a riasztó vonásai feledésbe merültek, és a ’90-es politikai szabadságfuvallatokat Horn Gyula és vezérkara újra és újra felidézte. Nem győzték emlegetni a Németh-kormány érdemeit, maga Horn kacéran többször meglebegtette, hogy akár minisztereit is vissza lehet hozni, s nem kétséges, hogy az utolsó pártállami kormány nagy megkönnyebbülést hozott az országnak az előző évtizedekhez képest.

Az MSZP titkai

Gyakori politikai attitűdök – a Németh-kormány szép emlékezete, az MDF balfogásai és a gazdasági satu – együttes hatása még mindig nem elegendő magyarázat arra, hogy hogyan érte el az MSZP ezt az átütő sikert. Minden bizonnyal nem elhanyagolható szerepet játszott ebben az a sajátosság, hogy az MSZP még legkisebbre zsugorodott formájában is a negyvenéves folytonosság örököseként átszőtte hálóival a magyar társadalom egészét. Ha vagy két évig csöndesen is, de az MSZP legalább egy-egy rutinos és harcedzett aktivista formájában jelen volt minden településen, minden munkahelyen, minden szomszédságban (érvényesült ez az effektus a társadalombiztosítási választások során, a szakszervezetek közötti versenyben is). Az az összezsugorodott tagság, amelyik a nehéz időkben, ’89 őszétől is kitartott az MSZP mellett, jól beágyazott és egyáltalában nem marginális alapja volt a helyi kis társadalmaknak, ellentétben az új politikai erők megszemélyesítőivel, akik igen gyakran éppen a korábbi szerkezet margójáról igyekeztek befelé. Mikor aztán az új pártok sorra csalódást okoztak a választópolgároknak – a kormánypártok mint kormánypártok, az SZDSZ nem egy esetben, de főképpen a fővárosban mint önkormányzati hatalom, az annyira kedvelt Fidesz pedig akkor, amikor váratlanul jobbra fordult, s eliminálta a népszerű Fodor Gábort –, a maga kitűnő hálózatával aktivizálódott az addig csak csöndben építkező és udvarolgató MSZP. A párt álláspontja markánsan megjelenhetett mindenütt, s meg is jelent. Volt elegendő ember, hogy közvélemény-kutatóként az utcán megszólítson járókelőket: „Személy szerint ön mit kívánna az új kormánytól?”, a nőnapi szegfűosztásra s arra, hogy boltban, játszótéren és nyugdíjas kártyázók között kifejtse a párt propagandáját. Ez a hajszálgyökerekbe plántált kampány frenetikusan hatásosnak bizonyult. A gondoskodás, a biztonság utáni vágy megerősítést nyert az elgyötört állampolgárban, s rögtön előtte állt az a politikai erő is, amely ezt ígéri: az MSZP. Ehhez képest Boross Péter szónoklatai, özvegy Antall Józsefné és Schamschula útavatásai a televízióban és a megnyerő Kuncze Gábor az óriásplakátokon – súlytalanná vált.

Mi vár ránk?


Minden magyarázattól és oknyomozástól függetlenül tény, hogy az MSZP abszolút többséget szerzett a parlamentben, s elsöprő többséget az egyéni választókörzetekben. Az állami újraelosztást kívánók tábora hatalmasan megerősödött, s nyilvánvalóan kisebbségbe szorította a versenyképesek liberális, valamint a tekintélytisztelő nacionalisták jobboldali konzervatív attitűdjeit. A kormányzó MSZP politikai erejét akkor tudja stabilizálni, ha újult erővel működteti az állami beavatkozást, az újraelosztás és elvonás mechanizmusait; vagyis kielégíti választóinak várakozásait. Ez azonban a gazdaság hatékonytalansága és állandósult forráshiányai miatt krónikus válságban tartja a magyar gazdaságot. Némiképp metaforikusán kifejezve: a társadalmi békének megnyert egy év ötévnyi garantált krízisbe kerül. Ha az MSZP-kormány – felerősítve azt, amit ’89-ben az MSZMP liberálisai elkezdtek – a gazdasági racionalitás jegyében működik, s előtérbe helyezi a hatékonyságot és versenyképességet, akkor a politikai helyzet destabilizálódik. A választók ismét csalódni fognak, s ki tudja, merrefelé sodródnak majd. A két véglet között persze van konstruktív megoldás, csak kérdés, belefér-e az MSZP játékterébe.

Az 1994-es választások világos üzenete, hogy felejtsük el az elmúlt négy évet, s folytassuk ott, ahol a megszépítő emlékezet szerint 1989-ben abbahagytuk. Csak hát nem lehet. Azért adta fel az MSZMP ’89-ben. Vajon milyen árat fizetünk azért, hogy a választópolgárok tudomásul vegyék a kemény tényeket?

Ui: Tegnap, május 30-án a józsefvárosi szerkesztőségünk melletti kellemes kiskocsmában délután 5-kor elfogyott az étel, a kissé kapatos törzsvendégek az Internacionálét énekelték.























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon