Skip to main content

Négy fal

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Merre nyaraltatok?, kérdeztem barnára sült ismerőseimet a minap. Mint kiderül, a bécsi melegfelvonuláson voltak, ahol négy órán át meneteltek a tűző napon kitartóan. A felszabadult, százhúszezres tömeget (köztük a kormányzó szocdemek és az ellenzéki zöldek) a köztisztasági hivatal kocsija zárta, szivárványzászlóval, akkurátusan szemetet szedve. Ez a kép (ha lehetek ennyire nemzetkarakterológus) „nagyon osztrák”. Nemrég volt szerencsém négy hónapot ott tölteni („másoltam a fényt” – ©Both Gabi – a könyvtárban és a városban). Osztrák impresszióim közül talán ez a kettősség a legerősebb. A császárváros és a Rotes Wien nyomai egymásra rakódva. A fegyelmezett szabálykövetés, idegesítő személytelenség, ugyanakkor a természetes politikai és emberjogi tudatosság, a szinte napi rendszerességű protesztek, szervezkedések. Kávéházkultúra és alterklubok. A terek természetes, kreatív, szabad birtokba vétele (demonstrálással, heveréssel, biciklivel, rollerral), ugyanakkor a térhasználat fegyelme (a sorban, a mozgólépcsőn). A kétféle készség szépen találkozik például abban, ahogy a térbelakás szabadságát igen tudatos tervezéssel mozgássérültek számára is lehetővé teszik – akik nincsenek többen, mint nálunk, ahogy először hittem, csak jobban látszanak, ti. tudnak mozogni. Ahogy a színesek, bevándorlók, melegek is.

A szexuális kisebbségeknek a kisebbségi csoportok között két sajátosságuk van. Az egyik, hogy – szemben köz- és magánhiedelmekkel – a dolog nem látszik. Sajnos, hálistennek – nézőpont (és társadalmi klíma) kérdése. Innen a láthatatlanság-láthatóság problémája. Megvéd, de meg is szüntet. A felvonulás szimbolikusan ennek a szükségszerű beolvadásnak a radikális feloldására törekszik: néhány órára látszódni, nagyon is, harsányan, „túlságosan”. A másik: a szexua­litáshoz kapcsolódik, azaz valami nagyon primér és személyes élményhez (na meg az erre épülő intézményekhez), s ez rendkívül érzékennyé, ellenállásokkal terhessé teszi érintettek és kívülállók számára is (l. „természetesség”, „kiskorúak védelme” típusú retorika). Innen a magánügy-közügy kérdésköre. „Engem nem zavar, amíg a négy fal között csinálják.” Mit? Az egymásra nézést? A melegmozgalmat? Hiszen senki nem akarja a szexuális életét az utcára vinni. Az ér­zelemkifejezés bizonyos foka, a partnerről (vagy hiányáról) való beszéd viszont természetes része a (he­te­ro)­normáknak. Másfelől, ha emberi jogi kérdésként tekintünk a melegségre, annak végképp semmi ma­gánjellege nincs. A homofóbia nem magánügy. Ezen a szinten párhuzamba állítható bármely más kisebbség megszólalásával, érdekképviseletével; mond­hatni, lényegtelen, hogy a megkülönböztetés alapja történetesen a szexualitás, még ha ez az identitás „tartalmát” (meg az előítéletek jellegét) persze nagyon is érinti. Magán- és közügy egybefonódásának tanúi lehetünk például az anyakönyvvezetőnél, aki Magyarországon július óta újszerű köszöntőbeszédeket is fogalmaz.

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon