Skip to main content

Német szövetség Kelet és Nyugat között

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Németország

H. L. [Holka László]: Belnémet kültartományok


Az NDK végét az jelentette, hogy megfosztották önálló valutájától. A művelet csaknem négy esztendőt vett igénybe, egészen precízen: a keletnémet márka nyugatnémetre történő átváltásának 1990. július 1-jén megkezdett folyamata 1994. április 7-én zárult le. A két pénznem egybeolvasztása során 184 milliárd NDK-márkát 120 milliárd NSZK-márkává alakítottak át Theo Waigel német pénzügyminiszter bejelentése szerint, aki örömmel nyugtázta: a monetáris újraegyesítés sikeresen ért véget.

Végképp a múlté tehát a keleti márka, ám az NDK-nak lassú kimúlás jutott osztályrészül.



A nemzeti szétdarabolást jelentő „német átkot” a berlini fal leomlása felszámolni látszik. Az egyesítés folyamatát élő Szövetségi Köztársaságnak másfajta átokkal kell szembenéznie: azzal, hogy nyugati szövetségesei körében megingott az alakulófélben lévő európai nagyhatalom szándékainak tisztaságába vetett hit. Nyugaton furcsamód a Keletet féltik a német dominanciától – miközben az Oderától Keletre fekvő országok jószerivel másra sem várnak, mint minél jelentősebb tőkeinjekciókra, vagyis – kis megszorítással – némi német gazdasági expanzióra.

Kopások a francia–német tengelyen

Az Európai Unión belül megállíthatatlanul növekvő német befolyás legkevésbé a franciák tetszését nyerte el. Olyannyira, hogy április elején Francois Scheer bonni francia nagykövet német újságírók egy csoportja előtt nagy feltűnést keltő nyilatkozatot tett. A diplomata kifogásolta, hogy Bonn makacs kitartással egyre csak az unió kibővítését szorgalmazza, s kifejtette: ha Bonn helyett Berlin lesz az egyesített ország fővárosa, geopolitikai bizonytalanságok fognak felmerülni.

Fejtegetéseiből diplomáciai perpatvar keletkezett. Helmut Kohl kancellár és Klaus Kinkel külügyminiszter úgy értelmezték a nagykövet szavait, hogy a franciáknak a német egyesítés óta Bonn iránt megnyilvánuló „bizalmatlansága” fejeződött ki bennük.

Azt, hogy bizalmatlanságról van-e szó, vagy sem, nehéz lenne eldönteni, ám tény, hogy az Európai Unió tengelyét alkotó két állam viszonya 1990 óta komoly átalakuláson ment át, s talán sohasem volt ennyire rideg az 1963-as barátsági szerződésük megkötése óta.

Mi választja el manapság (a Rajnán kívül) a két államot? Az egyik ilyen ügy az unió bővítése. Egy francia miniszter megjegyzése szerint Klaus Kinkel az év elején az Ausztria, Finnország, Norvégia és Svédország felvételére irányuló tárgyalásokon „dinamizmusával irritálta” a franciákat; a bővítést erőltetve szerinte azzal áltatta az új tagjelölteket, hogy megelégedhetnek a közösségi szabályok részleges elfogadásával. Ezzel a francia tisztviselő panasza szerint elodázta a felvételi tárgyalások befejezését. Baljós előjel ez a közép-európai államok szempontjából: Bonn sietteti befogadásukat, miközben Párizs – nem vitatva a tagság megadásának szükségességét – szakadatlanul azt kérdi: miként kell elképzelni az unió működését megnövekedett létszámmal?

De már maga a német egyesítés is vitára ad okot. A franciák minden erejükkel igyekeznek meggátolni, hogy a júniusban újraválasztandó Európa Parlamentben az „új” (keleti) tartományok 18 képviselői helyhez juthassanak. Ebben olyan következetesek, hogy egy német diplomata felkereste Párizst, csak azért, hogy tudassa: valamennyi német párt „komolyan zokon fogja venni”, ha honfitársaik az euroválasztások előtt kellő időben nem jutnak hozzá a kért számú mandátumhoz.

A franciák másik rosszpontja az El Aqutaine esete a Leuna olajfinomítóval: mivel a francia olajipari óriáscég ígérete ellenére nem fektet be 3 milliárd márkát a szászország-anhalti vállalatba, a munkanélküliség növekedésétől, egyben saját népszerűségének tartománybeli csökkenésétől tartó Kohl kancellár panaszt tett a párizsi kormánynál.

Cserébe a francia ipari miniszter, Gérard Longuet felhánytorgatta: „Németország nem hajlandó elismerni, hogy rajta kívül is vannak Európában ipari államok.” Vájtfülű megfigyelők megfejtése szerint megjegyzésével azt kívánta kifejezni, hogy hiányolja a francia–német együttműködést a gépkocsigyártásban, a szuperexpresszek előállítása terén és az energetikában.

A nézeteltérések éppen az elmúlt három évtized óriási együttműködési eredményei miatt furcsák. A két állam egymás legnagyobb kereskedelmi partnere: 1992-ben Franciaország vette fel a német export 13 százalékát, míg Németország a francia kivitel 17 százalékát fogadta. Aránytalanabbak a beruházások egymás országaiban. Francia részről csupán 12,7 milliárd márkát fektettek be Németországban (ezzel a franciák a külföldi beruházók közt a hatodik helyen állnak), míg a németek 22,7 milliárd márkának megfelelő összegű befektetéseikkel az USA után a második helyen állnak a Franciaországba invesztálók rangsorában.

Bonn lemond a keleti Panamákról

A német politika nyíltan hirdeti, hogy amikor az idén nyáron Bonn átveszi Görögországtól az Európai Unió soros elnöki teendőinek ellátását, legfőbb törekvése az lesz, hogy elősegítse a kelet-európai országok betagolódását a közösségbe. A bonni igyekezet láttán gyakran elhangzik a vád – nemcsak Párizsból, hanem Londonból is –, hogy Németország a térség gyarmatosítására készül.

A gyanakvást Bonnban azzal igyekeznek eloszlatni, hogy hivatkoznak a földrajzi közelségből származó nyilvánvaló előnyökre; rámutatnak hogy éppen az lenne a „Drang nach Osten” politikájának felújítása, ha Németország a régió államaival „nacionalista alapon” kétoldalú szerződések rendszerét építené ki. „Mi sem lenne egyszerűbb, mint felajánlani a balti államoknak, hogy lépjünk egymással különleges gazdasági viszonyra” – érvel a bonni külügyminisztérium egyik tisztviselője – „azaz: Legyetek a mi Panamánk!”

A politikai törekvések mögött a gazdasági recesszió szorításából szabadulni vágyó német vállalatok stratégiája is meghúzódik. Számos cég számára a túlélést jelenti, ha Kelet felé fordul, ahol lényegesen alacsonyabbak a munkaköltségek, kevésbé szigorúak a környezetvédelmi előírások.

Így az Audi 176 millió dollárnak megfelelő összegű beruházással motorgyárat létesít Magyarországon, a villás emelőtargoncákat gyártó Jungheinrich 24 millió dollárral egyenértékű befektetéssel motorgyártó részleget hoz létre Csehországban, a Henkel 9 millió dolláros ráfordítással kozmetikai cikkeket gyártó üzemet alapít Lengyelországban.

A valódi sikersztori a Henkelé: a tisztítószereket gyártó vegyipari cég osztrák fiókvállalatán keresztül az elmúlt öt év leforgása alatt 150 millió dolláros summát fektetett be a térségben, összesen 14 leányvállalatot szerezve meg; évente 300 millió dolláros forgalmat bonyolít le. Értékesítései évről évre 7 százalékkal növekednek – ezzel együtt a társaság csak tavaly tudott nyereséget kimutatni a régióban lebonyolított tevékenységéből. Ezzel párhuzamosan a Henkel 1993-ban 1600 dolgozót bocsátott el Németországban, s az idén további ezer fő menesztésére készül.

A keleti expanzióról szóló vádakat Bonn adatokkal is cáfolja. A Lengyelországban 2,8 milliárd dolláros külföldi tőkével tevékenykedő több mint 15 ezer vegyes vállalatból mindössze 1500 a német érdekeltségű, részesedésük értéke pedig csak 120 millió dollár. A tíz legnagyobb befektetés közül öt amerikai (International Paper, Marriott, Coca Cola, PepsiCo és a Levi Strauss), míg a legnagyobb német vállalat a 12. helyre szorult.

A Cseh Köztársaságban a 2,1 milliárd dollárra rúgó külföldi beruházásoknak csupán 14 százaléka német (itt is az amerikaiak vezetnek); Szlovákiában Ausztria előzi meg a németeket. Magyarországon 1990 óta 6,2 milliárd dollárt ért el a külföldi beruházások összege, s ezeknek mindössze egynegyede származik német forrásból.

A földrajzi közelség magyarázza, hogy egyéb mutatók terén a német jelenlét jóval érezhetőbb: a volt Varsói Szerződés valamennyi tagjának Bonn a legtekintélyesebb kereskedelmi partnere. Tavaly Németország Csehországból, Lengyelországból, Magyarországról, Szlovákiából és Szlovéniából együttvéve 6,1 milliárd dollár értékben importált, míg exportjának értéke elérte a 7,6 milliárd dollárt.






































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon