Skip to main content

Nemzeti csarnok

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Az ízlések és pofonok viszonyának, a kapcsolat értelmezésének és az értelmezés új aspektusainak föltárásában és kidolgozásában a Művelődési és Közoktatási Minisztérium felelős szakértői az elmúlt két évben jelentős eredményeket értek el.

Igaz ugyan, hogy már a korábbi teoretikusok is úgy gondolták, hogy akinél a pofonzsák, annál van az ízlés, igaz ugyan, hogy a szocialista kultúra munkásai is a demokrácia fegyverével – tenyerével – igyekeztek megvédeni szemünket és fülünket a fertőzéstől (sőt, még a bennünket nézőkét és hallgatókét is), igaz, hogy ők is az örökkévalóság érvényében tevékenykedtek, de nem láttak át valamit, nem értették meg a lényeget, azt, amit a mai, valóban demokrata és nemzeti szakemberek nemcsak tudnak, hanem a zsigereikben éreznek és őriznek: nem tudták, hogy egyedül vagyunk. Valami közös, valami csoportos lét mákonyos mámorában ringatták magukat, s azt hitték, elvvérek és testtársak vesznek bennünket langymelegen félkörül, mi meg őket, biztonságosan és biztonságban.

De tévedtek, mert egyedül vagyunk. A Szalay utcában most pontosan tudják ezt, s azt is, hogy éppen e tudás emeli a nemzetet fölfelé és kifelé a világegyetemből. Hazánk magányos sziget, meg őrtorony, meg bölcső, meg kométa, néha állócsillag. És persze folytonos veszélyben élünk, ha másért nem, mert elveszíthetjük úri és ősi egyedülségünket. Ezért a pofonok most nem durvák és hebehurgyák, mint régen, a hamis biztonság hamis tudatával lekevertek, hanem szaporák és öngyötrőek, már-már a flagellációra emlékeztetnek. Mert minden pofon a nemzet érdekeinek gondos, figyelmes és fájdalmas elemzése után csattan, nem úgy, mint régen, amikor csak hazudtak azt, hogy minden pofon a nemzet érdekeinek gondos, figyelmes és fájdalmas elemzése után csattant.

A tél eleje óta beszélik, hogy a Műcsarnok igazgatóját, Néray Katalint leváltják. Azonnal sejthető volt, miért: Néray sem magát, sem a magyar képzőművészetet nem tartotta egyedülvalónak vagy magányosnak, s ideáját folyvást kiállításokkal illusztrálta. Exportált és importált tárlatokat, melyek valami tágasabb összefüggésekre hivatkoztak, miközben a vér szava valóban alig is hallatszott. P. Szűcs Júlia (Népszabadság, ápr. 25.) szerint – akinek ilyesfajta ügyekben régről meglehetős tapasztalata van – néhány hete a Szalay utcában ezt végképp megelégelték, s a híresztelések mára ténnyé merevedtek: Nérayt hamarosan elterelik, elirányítják a Ligetből, kozmopolitáskodjék másutt. A kortárs magyar képzőművészet szempontjából legfontosabb kiállítóhely pedig nyártól már nem mű, hanem originálisán magyar csarnok lesz, melynek igazi lényege és attrakciója minden bizonnyal a rokontalanság kinyilatkoztatása és megnyilatkozása.

Hullóban van tehát egy újabb frász, de gondolom, ez sem lesz magányos, mint a nemzet, melynek nevét süvítve zuhan lefelé. Persze, a sok jó pofon úgy jön nekünk, mint teher a pálmának: csak a javunkat szolgálja, általuk ismerünk magunkra.

De azért az sem lenne haszontalan, ha egy kicsit segítenének is nekünk. Pici iránymutatást várnék indoklással áterezve, egy-két szót arról – csak a miheztartás végett, mert az fontos –, miért ne lehetne például, csak úgy úri engedékenységből két csarnok is, egy mű és egy magyar (most még, mert Nérayval a felújítás balhéját azért elvitették, arra sem lehet hivatkozni, hogy nincs elég hely, hiszen növekedett a Műcsarnok épületeinek száma), vagy hogy egyáltalán és tényleg: mi a bánat?












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon