Skip to main content

Nincs válasz

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Bertold Brecht: A kerékcsere

Ülök a járdaszélen.
A sofőr kereket cserél.
Nem voltam szívesen ott, ahonnét jövök.
Nem leszek szívesen ott, ahová utazom.
Miért nézem a kerékcserét
Türelmetlenül?







Némely kérdések azzal nyűgöznek le, hogy eleve tudjuk: nincs rájuk válasz. Ezeket a nem arisztotelészi dráma vagy a nem euklideszi geometria mintájára nem szókratészi kérdéseknek nevezem. Feloldhatatlan, dinamikus egyensúlya ellentmondást tartalmaznak, erejüket ennek realitásából merítik.

A nyolcvankét éves Bunuel, félig süketen és félig vakon, az olvasás és a zenehallgatás örömeitől is megfosztva, az unalom korábban ismeretlen tapasztalatától meggyötörve a karosszékben ül. „…egyszerűen várok, gondolkodom, emlékezem, őrülten türelmetlen vagyok, folyton az órámat nézem.” Miért nézi az óráját? Mire vár? Miért türelmetlen? Az egyszerű válaszok kedvelői rávághatnák erre: a halálra vár. Miért nem sietteti akkor? Hiszen még jár-kel, még módja volna erre. Talán az elmúlásban rejlő, megismételhetetlen tapasztalatra vár, vagyis nem a halálra, hanem az élet organikusan képződő, új minőségére. Ez már fortélyosabb válasznak tetszik, mégsem kielégítő. Bátyám az Alzheimer-kór meglehetősen előrehaladott stádiumában folyvást az órájára pillantott, holott már évek óta nem igazodott ki a mutatói között. Az órára nézés mindkettőjük esetében annak a jele, hogy valami változást óhajtanának, ennek iránya és tartalma azonban nem foglalkoztatja őket. Várnak, de nem tudják, mire. Arra a kérdésre, hogy mire várnak, más sem tudhatja a választ.

Strukturálisan hasonló természetű Brecht kérdése is: ha nem érdekem az, hogy elmozduljak előre vagy hátra, akkor miért türelmetlenkedem? Ez a kérdés az első világháború kitörése óta terjed, mint a lepra, bár változó intenzitással, az értelmiség legjobbjai között. Nemcsak a lakóházak, nemcsak a templomok omlottak akkor össze, hanem a társadalmat állítólag kormányzó és egyensúlyban tartó magasztos elvekbe vetett hit is. Különösen szorult helyzetbe került a haladásvallás, mely először szembesült világméretekben imádata tárgyának árnyoldalaival. A lövészárkok két oldalán a kereszténység és a polgári civilizáció neveltjei lőtték egymást, egyazon ideológiának (a nacionalizmusnak) a gyilkos sugallatára. Visszafelé hullák torlaszolták el az utat, sokan azonban, a legkiválóbbak közül is, úgy vélték, hogy előttük nagy fényességgel megnyílik az ég – a világforradalomra utalok ezzel a biblikusán kopott metaforával. Később kiderült – de persze nem mindenki számára egyszerre –, hogy az elbírhatatlan fényű sugárzás Sztálin úr fenekéből árad. A hívők addig védekeztek e felismerés ellen, amíg tehették, sehogy sem akarták elismerni, hogy kudarcos vállalkozásba ruházták be legértékesebb lelki és szellemi energiáikat.

Brecht hite – tehát nem filozófiai felfogása, hanem az a meggyőződése, hogy az általa támogatott világrend gazságait etikailag is igazolja a történelem – 1953-ban omlott össze, a júniusi felkelés folyományaképpen. Válságát szófukaron és drámaian fejezi ki utolsó versciklusa, a Buckowi elégiák. Ez néhány soros versekből áll – mintha könnyen elrejthető apró cetlikre szánta volna őket. Az egyikben „töredezett és agyondolgozott” ujjak mutatnak rá vádlón. „Mit tudtok ti – kiáltottam bűntudatosan.” Ez a rossz álmú ember, ez az értelmiségi, aki még kocsija kerekét sem tudja kicserélni, ez ül türelmetlenül a járdaszélen. Behunyom a szemem, hogy jobban lássam. A sofőr köpcös, húsos férfiú, ötvenöt éves lehet, mint az utasa, izzad a nyárutói napban. De nicsak, Brecht mellett ül még valaki, ősz szakállú, kopasz egyén, fiatalabb is, idősebb is a társainál. Ficereg, összedörzsöli a tenyerét, egyszer fel is ugrik egy elgurult csavarért. Hova sietsz? – kérdi, és visszakényszeríti magát a járdaszélre. Pár éve még adott volna valamilyen választ erre a kérdésre, beszélt volna valami szép tájról vagy lélegezhető levegőjű városról, nem törődve esetleges hallgatóinak gunyoros mosolyával. Ma azonban csak azzal vigasztalhatja magát, hogy a legbűvöletesebb kérdésekre hiába keressük a választ. Meg azzal esetleg, hogy amíg a türelmetlenség ki nem pusztul belőlünk, addig van némi esély arra, hogy tartalmas – vagyis legalább ideig-óráig előrelódító célra bukkan. De ettől függet lenül is: önérték. A türelmetlen ember nem fogadja el létezése körülményeit. Nemcsak ott nem voltam szívesen, ahonnét jövök, és nemcsak ott nem leszek szívesen, ahová utazom, hanem itt sem szeretek lenni, ahol éppen vagyok, a kánikulás járdaszélen. Türelmetlenül lesem a kerékcserét, mert legalább a türelmetlenségemet élvezni tudom.











Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon