Skip to main content

[Olvasói észrevétel]

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Örültem és bosszankodtam olvasva a Beszélő ez évi 9. számának cikkeit. Örültem, mert a lapban ismét szóba került a Déli pályaudvar fölösleges volta. Egész „városvédő” pályafutásom ezzel a témával indult 1970. január 11-én a Magyar Nemzetben. (A cikk és az összes következménye olvasható a Városvédőbeszédek című könyv elején.) Éppen akkor építették át a Déli pályaudvart, és a munkát le lehetett volna állítani. Egyetlen sikerem akkor az volt, hogy a pályaudvar mellé tervezett toronyházat „fektetve” építették meg. Sárdy László Beszélő-beli cikkének a Nemzeti Színházra vonatkozó javaslatával már tudnék vitatkozni…

Bosszankodtam Szabó András György hozzám intézett nyílt levelén. Mindig bosszant, ha emberek úgy támadnak, hogy nem készülnek fel a személyből vagy a témából, akit, amelyet támadnak.

A szerző első mondata így hangzik: „Megdöbbenéssel olvasom, illetve hallom azokat a felháborodott véleményeket, amelyek az Ön által kezdeményezett utcanév-visszaváltoztatásokat kifogásolják.” Szabó András György írását megelőzően mindössze egy újságcikk jelent meg ebben a témakörben, Szalai Pálé a Világban. S akár csak Szalai, Szabó sem vette azt a fáradságot, hogy gondosan átnézze a javaslatokat, és elővegyen egy Budapest-térképet, megnézendő, hány darab is van azokból az azonos nevű utcákból, amelyek közül néhányat visszakeresztelésre javasol a bizottság. Rövid tájékozódás után a szerző megtudhatta volna, hogy nem én vagyok a javaslattevő, hanem egy helytörténészekből, különböző területeket képviselő szakemberekből és a jelentősebb pártokat képviselő személyekből álló 18 tagú bizottság, amelyet Budapest Főváros Tanácsa hívott életre 1989 szeptemberében, és amelyeknek működéséről több újságcikkben lehetett olvasni. Szalai Pál aránylag szelíden esik abba a tévedésbe, hogy Dózsa György emlékét akarja valaki elpusztítani, aki azt javasolja, hogy a róla elnevezett kilenc közterületi elnevezés közül ne maradjon meg mindegyik. „Mit vétett Hatvany Lajos?” című cikkében abban a félreértésben leledzik, hogy a nemzeti történelem, illetve kultúrtörténet nagyjainak emlékét csak utcaelnevezésekben lehet megőrizni. A bizottság véleménye egyértelmű. Hatvany Lajos nem vétett, de vétkesek azok, akik a budai Vár egyik legősibb utcájának, a Kard utcának a nevét átkeresztelték 1968-ban. A bizottság (szerzőink ennek se néztek utána) minden olyan alkalommal, amikor a történelmi utcanév visszaállítását javasolják, s ennek bekövetkezte esetén egy jelentősebb személy egyetlen utcája esne áldozatul, javaslatot tesznek az illető nevének más utcán való megörökítésére. Annak ellenére, hogy egyébként helytelenítjük azt a Magyarországon elterjedt szokást, miszerint az emlékmegőrzésnek ez a legnépszerűbb módja (s egyben a legegyszerűbb is: néhány utcatábla, és már nem kell holmi sírgondozással, szoborállítással vagy más fárasztó és költséges dologgal foglalkozni. Az emlékmegőrzés le van tudva).

Míg a Világban megjelent cikk csak egyszerűen tájékozatlan, a Beszélőben megjelent egyenesen agresszív, átveszi azt a szamárságot Szalaitól, hogy a javaslat „a magyar nép emlékezetéből kiiktatni” szándékozik mindazokat, akiknek az utcatábla-mennyiségét csökkenti, vagy esetleg áthelyezésre ajánlja. Megjegyzem, néhol, ahol közintézmény(ek) neve tovább őrizheti bizonyos történelmi személyiségek személynevét, a bizottság ezt elegendőnek tartva valóban javasolt megszüntetést, mint például a Szabó András György által említett Pataky István esetében. A kőbányai Szent László tér nevét – ismereteink szerint – a közönségigény is kívánja visszaállítani, miközben Pataky nevét őrzi a kultúrház és továbbra is egy utca a XVIII. kerületben.

Szabó András György engem, s rajtam keresztül az egész bizottságot lehorthystázza, akik a négy hónapos előkészítő munkában részt vettek. És nyilván azokat a kerületi és fővárosi tanácstagokat is, akik a javaslatokat megvitatva, azok egy részével már egyet is értettek.

Szerzőnk felháborodása közben nem tudott magának időt szakítani arra, hogy a javaslat egészét tanulmányozza, esetleg beszerezze az ahhoz fűzött magyarázatokat. Így nem tudhatja, hogy a budapesti utcanevek egynegyedét(!) keresztelték át a második világháború után. Nem tudhatja, hogy mindazok az elnevezések, amelyek a Horthy-korszakra jellemzőek lehettek volna korunkban, már a 40-es évek végén, az 50-es évek elején eltűntek. Nem tudhatja, hogy a személyekről elnevezett utcák arányában ma Budapesten a magyar történelem fele kb. az elmúlt 70 év, és a másik fele a többi 1020. Nem tudhatja, hogy a Kard utca, a Kapucinus utca, a Szent László tér és a többi helytörténetileg, egy város múltját, történelmét illetőleg lehetnek fontosabbak, mint az aktuális politikai viszonyok.

Az országot járva sűrűn jut eszembe, vajon bánják-e ma már azok, akik a kastélyok urai elleni gyűlöletüket átruházták a kastélyokra, s okozói a legértékesebb hazai épületállomány elpusztulásának? Ez a kár nem hozható helyre pár száz vagy pár ezer forintból, mint az ugyanarra az időszakra jellemző utcaátkeresztelési dömping.

Sajnálom, hogy a Beszélőben jelent meg ez a tájékozatlanul, részrehajlóan, a tolerancia legapróbb nyoma nélkül megfogalmazott agresszív „nyílt levél”. Legszívesebben azt javasolnám szerzőjének, menjen át a szomszédos országokba, és ott követelje, hogy adjanak nevet a túl régi közterületeknek az ő ízlése szerint. Hát nem felháborító, hogy Prágában az Óvárosi főteret ma is így hívják? Hogy Bécsben Grabennek (ároknak) hívják a legismertebb utcát, s hogy ma is megvan a Káposzta piac elnevezés (Kohlmarkt)? Persze lehet, hogy szerzőnk ott is szemellenzőt visel, s csak a Segítő Mária utcát ismeri…
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon