Skip to main content

[Olvasói levél és szerkesztőségi válasz]

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Pick Róbert: Védőőrizetben – Véd-e vagy bénít a Varsói Szerződés


Hogyan (ne lépjünk) ki a Varsói Szerződésből?

1. § A forradalmi kormány jogszerűen… járt el, amikor 1956. november 1-jén felmondta a Varsói Szerződést…

2. § Az Országgyűlés felkéri a Magyar Köztársaság kormányát, hogy a fentiek alapján kezdjen tárgyalásokat a Varsói Szerződésben részes államok kormányaival a jog szerinti helyzet visszaállításáról…

3. § Addig is, amíg az egyetértés megszületik, az Országgyűlés felkéri a Magyar Köztársaság kormányát, hogy az szüneteltesse Magyarország részvételét a Varsói Szerződés katonai szervezetében… (SZDSZ országgyűlési határozattervezet a Magyar Köztársaság és a VSZ viszonyáról. A Fidesz tervezete nemcsak a katonai, hanem a politikai szervezetben is egyoldalúan felfüggesztené tagságunkat!)

A fenti idézetet tartalmazó tervezetet sürgősségi (!) indítvány keretében terjesztette be az SZDSZ. Azzal együtt, hogy a végcélt támogatom (a választási eredmények ismeretében kilépésünket a véghónapjait élő Varsói Szerződésből csak a polgárok kb. négy százaléka ellenzi), mégis elgondolkodtató, hogy mire föl ez a nagy sietség, illetve a kilépés milyen formában (ne) történjen?

A kampány ugyan lezárult, de az SZDSZ akciókényszere megmaradt. A sürgősséggel nyilván nyomást akarnak gyakorolni a még meg sem alakult kormányra. Ezt végül is egy valószínűleg ellenzéki párttól nem lehet különösebben zokon venni, a téma egyébként is mindenkit érdekel. Idejük is van rá, a kormányalakítás és a struktúra változtatása az SZDSZ-t nem köti le, egyébként is a leendő kormánypártnak mindenre legyen ideje. Mindemellett szerencsétlen dolognak tartom az időzítést és a módot is, itt azonban másról van szó. A lényeg a tartalom, annak is a fent idézett cikkelye.

A 3. § ugyanis a megállapodás megszületése előtt EGYOLDALÚ lépést követel (nem kérdezve meg a hasonló helyzetben levőket sem). Az utóbbi évek Európájában a nem egyeztetett lépések egyik oldal elismerését és támogatását sem váltják ki, hiszen a bizonytalanság és kiszámíthatatlanság senkinek sem hiányzik. Ennek megfelelően reagáltak a nyugati politikusok és katonai szakértők is, Moszkváról nem is beszélve. Ha az utóbbi évek tendenciája nem lenne elég meggyőző, elég csak a mai Litvániára utalni. Persze mindenki jogosnak tartja a kiválási szándékuk indokait, de most konkrét nemzetközi támogatást a módszer miatt még szavakban sem igen kapnak. A fenti eljárással Magyarország ugyanilyen helyzetbe kerülhet (az energiaimport és a gépipari export csak negyedéves vagy féléves szerződésekkel biztosított, Gorbacsov helyzete miatt biztosan elmarad az effektív nyugati segítség stb.). Tanuljunk a világ 1956. novemberi hozzáállásából is!

További fontos kérdés a magyar honvédelem helyzete egy ilyen lépés után. Jogtól és igazságtól független realitás, hogy a hadsereg fegyverzete, technikai utánpótlása TELJES EGÉSZÉBEN a Varsói Szövetség munkamegosztására épül. A fenti azonnali egyoldalú lépések megfosztanák a honvédséget a működési feltételeitől, ami egyes szomszédaink ismert viselkedése miatt katasztrófához vezethetne.

Ilyen fontos kérdésben a maximális biztonságra kell törekedni, és a teljes feltételrendszer vizsgálatához nagy körültekintésre van szükség. A helyzet fonákságát jól mutatja, hogy Magyarország Szovjetuniótól való jelentős importfüggőségénél „csak” exportfüggősége nagyobb.

Véleményem szerint elsősorban az orosz csapatok kivonásának gyorsításáért kell tárgyalni, másodsorban pedig a funkcióját vesztett Varsói Szerződés szétbontását (ennek lehetetlensége vagy elhúzódása esetén kilépésünket) kell minden érdekelt bevonásával lefolytatni, de mindenféle előzetes egyoldalú lépés mellőzésével.

Szeged, 1990. május 17.

Póda Jenő
országgyűlési képviselő,
a Honvédelmi Bizottság tagja,
MDF

Nézetkülönbségünk gyökere: másképpen ítéljük meg a VSZ jelenét és jövőjét. Véleményem szerint a Varsói Szerződést három dolog jellemzi, az egy központú politikai akarat, a fegyveres erő és az előbbi kettőt rendszerré kovácsoló kapcsolat. A VSZ bomlásáról akkor beszélhetünk, ha e három jellemző közül legalább az egyik hiányzik. A dolgok bárhogyan alakulnak is, a Szovjetunióban jó ideig megmarad még az egy központú politikai akarat, sőt a világ most mindent meg is tesz egy ilyen jóindulatú akarat további fenntartásáért. A fegyveres erő megléte és várható tovább élése nem szorul indoklásra. Álláspontom szerint a fent említett harmadik tényező, a kapcsolat pedig nem más, mint a VSZ-tagság ténye. Következésképpen a VSZ véghónapjait csak az számolhatja, aki tárgyalni kezd a kilépés ügyében. Úgy érzem, azért érdemes még azt megjegyezni, hogy akik úgy vélik, hogy a VSZ-országokban bekövetkezett rendszerváltások jelenthetik a szerződés végének kezdetét, nem hiszik el, hogy a VSZ egy-egy központú politikai szervezet, és hajlamosak elfelejteni azt, hogy Dubceket katonai páncélkocsin hurcolták el hivatali helyiségéből.

Véleményeltérésünk másik sarkalatos pontja az, hogy a VSZ többi tagjainak helyzetét a miénktől eltérőnek tartom. Itt elsősorban nem hadászati jelentéktelenségünkre gondolok – bár ez is tény –, hanem inkább arra, hogy a mi esetünkben a nemzet egyharmada határainkon túl él. Ennek komoly politikai konzekvenciái vannak, amelyek meghatározhatják az ország kapcsolatrendszerének alakulását a jövőben.

Végezetül, tökéletesen egyetértünk abban, hogy jogtól és igazságtól független realitás az, hogy a hadsereg fegyverzete, technikai utánpótlása teljes egészében a VSZ munkamegosztására épül. Sajnos leveléből kimarad az a lényeges momentum, amiről cikkem szól, hogy mindez azért van így, mert a végrehajtandó feladatainkat is a VSZ központi akarata határozza meg.


Pick Róbert


































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon