Skip to main content

Peepvilág

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Lehet, hogy régen színház volt az egész világ, ma inkább – a mienk legalábbis – peep show.

A peep show is egyfajta világmodell. Az akarat szabadságának, a vágyak irányának és minőségének, a vágy tárgyának, az elérés útjának, a lemondás kínjának és örömének, a hol tiszta, hol piszkos kezű mazochizmusnak, az óhaj szublimációjának, a védettségnek és a lázadás, a kitörés megkedvelt lehetetlenségének, a tudott és kalkulált kudarcnak, az önismeret végletességének, a szeretet totális tagadásának és még ezer apró cikknek tökéletes installációja.

Az ablakok szabdalta fémhengerben „működő” tárgy, a tárgyat használó alanyok (s itt a többes szám ugyancsak jelentésekkel teli), az alanyok elszigeteltsége, mely mindennek ellenére közösséget jelent, a tárgy szempontjából legalábbis, a néző és a nézett egyenirányítóit viszonya, a nézett diktatúrája néző(k) fölött, az alanyok spirituális hatása a tárgyra, mely minden valószínűség szerint gyűlölettől cuppogó hatalomvágyat vált ki a száraz és szegényes akvárium belsejében, s visszahat az edény még nyomorultabban dekorált külső palástja mentén izgulókra, a kapcsolatok és a kötődések eme hihetetlenül egyszerű rendszere kísértetiesen emlékeztet az életre.

A peep show heroinája ráadásul nyilván beviszi munkahelyére tapasztalatait, jó- és rosszkedvét, léte kalickán kívüli mozzanatait is, minek révén produkciója olykor gazdagszik, máskor szegényedik, mikor hogy. A nézővel is ugyanez esik meg: nézésében mindig más pillanat, más helyzet tükröződik, s a látványba folyton másként kapaszkodik De csak a látványba, sohasem a tárgyba magába. Ahhoz nem lehet kézzel fogható köze, joga, a használat nem lehet közvetlen, csakis szublimált. Épp ezért a tárggyá vált személy nem is közhasznú, csak a képe az, a tőle elidegenített és elidegenedett kép.

S itt a lényeg, ezen a ponton fordul át a perverz (?) látványosság a világ tükörévé. Mert miközben a tárgy gyűlöli és lenézi az alanyt – többek között, mert általa és belőle él –, s az alany is utálja a tárgyat, mert kiszolgáltatott neki, mert örömét és bánatát tőle kapja, s mert választását – ha már odajutott, ha már az elemi döntést, a bemenetelre vezető elhatározást meghozta – a tárgy irányítja és minősíti. De mindez csak a látvány szintjén jelentkezik és működik. Egy szó sem hangzik el, egyetlen mozdulat sem vonatkozik másra, csak a látványra, a képre. Befolyásolásnak sem esélye, sem lehetősége nincs, szó sem eshet róla.

S talán mindenkinek jobb is így.

Amint a perselybe hull a pénz, fölpattan az ablakot fedő lemez, s a látvány megmutatkozik. Megmutatkozik, működni kezd, s máris a hatalom maga nyilatkozik meg. Mindaddig, míg a megvásárolt idő le nem jár. A nézők előre nem tudhatják, mit kapnak, csak sejthetik körülbelül, előfeltevésből, tapasztalatból vagy csak vágyaik által vezérelve. A másik azonban mindent tud, legalábbis ezt sugallják mozdulatai, gesztusai. Tudatja, hogy tudja, mit kell tennie, mert ismeri nézői vágyait, hiszen azok igazán közönséges és hétköznapi vágyak, s mert tökéletesen mindegy, kik nézik: végül is minden figyelője egyforma, s csak egyet akar. Mindenkinek ugyanazt adja tehát, vagyis a semmit, a megfoghatatlan képet. Önmagával viszont tökéletes védettségének tudatában azt tesz, amit akar, bár tagadhatatlan, hogy bizonyos korlátok és szabályok keretein belül.

Mindennek tetejében – nézőivel szemben – egyedül is van. Magánya erőt és kiválasztottság-tudatot ad, szemérmét a mártírium fátylával boríthatja, s az alól fedegetheti föl, amikor épp kedve tartja, így mozdulatai még kihívóbbak és ingerlőbbek lehetnek, a játék teátrálisabbá válthat az érzékenyebb nézők örömére.

A mi peep show-nk tárgya, protagonistája ráadásul hermafrodita, de legalábbis nemtelen. Nem az érdekesség, nem a fölös perverzitás, nem az úgynevezett művészi szabadság kedvéért, s nem is azért, mert nekünk ilyen jutott. Nekünk ilyen jár, se hús, se hal, sem nem igaz, sem nem hamis.

Úgy látszik, egyébként a peep show-val mint metaforával mostanában más is elbíbelődött. Nemrég láttam egy reklámot, mely az egyszerű szerkezetet, a szinte neoklasszicistán kristályos tiszta képet módfelett összezavarta, s majdnem új, igencsak cinikus interpretációt akart ennek a hármasságon – a megmutatkozó hatalom, az aktív néző és az érdektelen kinnszorultak triászán – alapuló modellnek adni: a bádogaréna közepén feszes tornadresszben fiatal nő heverészett a talajon, majd átváltozott a nagy európai autógyár 1992-es modelljévé. Mindeközben a jelenet szemlélőjét is megfigyelhettük: jól öltözött, középkorú férfi állt az egyik kicsiny ablak előtt. A budapesti autókiállítást hirdető film, tökéletesen félreértve a peep show önértékű és metaforikus funkcióját, vagy azt sugallta, hogy a bemutatott autó egy büdös kurva, s a rá vágyó néző a látszat ellenére is lecsúszott figura – esetleg turista –, vagy arra akart célozni, miszerint ez az autó éppannyira elérhető számunkra, mint a hermetikusan elzárt nők beburázott magányukban, s ahelyett, hogy a jármű kormánya után kapkodnánk, nyúljunk a magunkéhoz. (Kösz.)

Modellé terebélyesülése közben módosult a peep jelentéstartalma is (a show-é nem). Nincs szó többé kukucskálásról, valamifajta kedvesen infantilis vagy bornírtan retardált voyeurizmusról, ezek helyett kritikus kíváncsiságról, olykor dühödt fenekedésről, máskor bánatosan bűntudatos vágyakozásról kell beszélni, s valóban, az itteni „watch” show-ban a játékos kukkantás helyett mindenki mindenkire haragosan és főképp féltékenyen figyel.

Mígnem térfélcsere következik, új berendezéssel. Csak vajon a nőkkel mi lesz?
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon