Skip to main content

Pótlólagos elmélkedések Kétegyházáról

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Világ rendőrei, egyesüljetek!


A belügyminiszter javaslata


Dr. Boross belügyminiszter a maga részéről már jelzett ilyesmit. Múlt heti parlamenti felszólalásában nemcsak a képviselőket tanácsolta el a meleg helyeken való személyes megjelenéstől, hanem felhívta a T. Ház figyelmét a rendőrségi törvénytervezet egyik már előzetesen is vitatott, a megelőző pártfogói felügyeletre vonatkozó passzusára. A belügyminiszter véleménye tökéletesen egybehangzik a rendőri vezetőkével. Közbiztonságot az állampolgárok ne is reméljenek, ha a rendőrség nem kapja vissza a defenzív Németh-kormány alatt elvesztett jogosítványait, elsősorban a rendőri felügyelet áldásos intézményét, amelynek segítségével oly sikeresen előzte meg a bűnözést és rendbontást. A refhez nem kellett más, mint hogy a helyi rendőri szervekben gyanú ébredjen: valaki hajlamos rendetlenkedni. Ez esetben saját határozatukkal szoros ellenőrzés alá vonhatták az illetőt, megtilthatták, hogy nyilvános helyre (pl. a kocsmába) betegye a lábát, előírhatták, hogy este 8 után nem léphet ki a lakásából, s hogy külön engedély nélkül elhagyja a települést. A megelőző pártfogást ugyan bíróságnak kell jóváhagynia, nem marad teljes egészében a rendőrség hatáskörében, s csak büntetett előéletűekkel szemben akarják alkalmazni, mégis igen kényelmesen kordában tartható általa minden falurossza, valamint az a személy, aki a rendőröknek, továbbá a rendőrökkel megfelelően jó viszonyt fenntartó polgártársaknak nem tetszik. (Egy vétséget könnyű beszerezni, hogy meglegyen a büntetett előélet. Pl. „ellenállás rendőri intézkedésnek” vagy „hatósági személy megsértése”. Némi türelemmel játszva elérhető.)

Nem kétséges, hogy a közvéleményben erőteljes támogatásra talál egy ilyenfajta jogintézmény. A magyar társadalomban vajmi kevés tapasztalat halmozódott fel a személyes szabadságról, a jogbiztonságról, s nagyon sokan úgy érzik, hogy a telefonlehallgatás, utcai igazoltatás, alkalmasint a rendszeres rendőri ellenőrzés csak azokat zavarja, akiknek vaj van a fejükön, akik nem is méltó emberek. Sőt, a durva rendőri erőszakot sem utasítják el, hiszen csak azokkal szemben érvényesítik, akik megérdemlik, s azok úgy sem értenek másképp, csak az erőszak nyelvén. (A belügyminiszter maga is az elrettentő rendőri fellépés bűncselekménytől visszatartó jótékony hatásáról nyilatkozott a Népszabadságnak, szeptember 21-én.)

Liberális megoldás


Mi nagyon nem kedveljük a személyiségi jogokat felfüggesztő törvényi megoldást. Nem csupán az emberi jogok elvont és finnyás tisztelete miatt, még kevésbé azért, mert bátorítani akarnánk a bűnözőket és az antiszociális magatartásformákat. (Bár politikai ellenfeleink sokszor vádoltak már ezzel.) Jól ismerjük viszont a kicsi és nagy hatalmi harcokban felhasználható visszaélések színes lehetőségeit, amelyek a hosszadalmas, akkurátus, többszörös kontrollt és szőrszálhasogató szabályozást nélkülöző represszív intézkedésekben rejlenek, legyen bár szó politikai ellenfélről, munkahelyi ellentétről vagy háborúskodó házastársakról. (Minderre volt példa a ref alkalmazásánál.) Ilyen jogosítványokat adni a centrálisán irányított, csak hierarchikus függésben lévő s a hierarchia által igen hatékonyan védett rendőrségnek, különösen egy még bizonytalan demokráciában roppant kockázatos.

A nyugalom és közbiztonság érdekében sokkal hatékonyabb lenne egy önkormányzati ellenőrzés alatt is álló rendőrség. A demokratikus politikai berendezkedés és a teljes mértékben központosított rendőrség együttese ugyanis eddig nem vált be a Magyar Köztársaságban. Kétegyházán – ha hinni lehet a legendának – a rendőrség fizikai és politikai távolsága erőteljesen hozzájárult a kollektív önbíráskodás morális elfogadásához.

Bizony könnyen lehet, hogy az önkormányzatra jobban odafigyelni kénytelen rendőrség egy kis pénzébe is belekerülne a települési közösség lakóinak (ez mindjárt korlátozná is a rendőri fellépésekkel kapcsolatos igényeket), és lehet, hogy sokkal represszívebb vagy éppen sokkal elnézőbb stílusban dolgozna, mint ami nekünk tetszik. De több esélyt adna arra, hogy a helyi közösségek alakítsák ki – számos konfliktus árán persze – azokat a szokásokat, amelyek összecsiszolják a feltétlen jogbiztonságot a közbiztonsággal, s élhetővé teszik a mindennapokat. Ha túl kemény vagy túl puha a rendőrség ennek vagy annak a lakossági csoportnak, az majd megszervezi akaratát a következő önkormányzati választásokra.

A lélek mérnökei


Nézve Kétegyházán az összeverődött emberek állandó öngerjesztését, nyilvánvaló lett, hogy mennyire hiányzik a kisebb közösségekből is az a társadalomszervező erő, azok a szereplők, akik segíteni tudnának fenntartani a közösségi önkontrollt. Szomorú volt figyelni, hogy a rutinos rendőrtisztekben van meg még leginkább az efféle jártasság és igény. Mintha a rendőrség lenne a legfőbb intézmény, amely egy közösséget irányíthat. Más kérdés, hogy mivel idegenek voltak itt, semmiféle bizalmat nem kaptak a helybeliektől, akik annyira már megszokták a demokráciát, hogy nem rettentek meg különösebben a tiszti rendfokozatoktól. A képviselő-testületet elsöpörték az indulatok. Friss, vékonyka legitimációjuk, kevés tapasztalatuk nem volt elég ahhoz, hogy úrrá legyenek egy ilyen helyzeten. Mellesleg a lakosságnak közel tíz százalékát kitevő cigányságnak nincs képviselete a helyi önkormányzatban, s noha nincsenek nagy illúzióim az önszerveződés igen kezdeti stádiumában bukdácsoló hazai cigányság helyi képviselőinek lehetőségeiről, mégis az a helyzet állt elő, hogy a cigány kisebbség és a „fehér többség” egyáltalán nem tudott intézményesen kommunikálni a feszült órákban, csak a faluban rajzó idegenek hoztak-vittek köztük némi információt.

Kétegyházán négy templom, négy vallásfelekezet működik, s helyben lakik mind a négynek a papja. A lelkipásztorok távol maradtak, nem kapcsolódtak be érzékelhető formában a konfliktus oldásába, mint ahogy arról sem tudok, hogy az önbíráskodó akció szervezésének idején annak megelőzésére tett-e valaki kísérletet.

Nem hinném, hogy Kétegyháza különösebben elütne az ország településeinek legtöbbjétől. Falvak százaiban élnek családok, akikkel nem tud a nagy többség békében élni, falvak százaiban kevés a rendőr, falvak százaiban nagy a feszültség, mert bizonytalan az emberek jelene és jövője.

S falvak százai nem tudnának más szervezőerőt mozgósítani, mint a legközelebbi karhatalmi alakulatot. Jó lenne, ha nem a rendőr lenne Magyarországon a lélek egyedüli mérnöke.





















Hivatkozott cikkek

Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon