Skip to main content

Prés alatt a sajtó

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Múlt csütörtökön a parlamenti vizsgálóbizottság (hivatalos nevén a nyomtatott és elektronikus sajtó privatizációs eljárásait vizsgáló bizottság) újabb ülése kétes eredményt tudott csak felmutatni. A meghallgatásra behívottakat másfél óra után kénytelen volt a bizottság szélnek engedni, mielőtt igazából szóhoz jutottak volna. Mindez annak a képviselői indítványnak következtében történt, amit Dornbach Alajos (bizottságon kívüli képviselő) terjesztett be. Ennek lényege a bizottság vizsgálótevékenységére vonatkozott: kérjenek be minden iratot, szerződést, amely a központban lévő ügyet – Axel Springer–Budapest Kft. kontra MSZ(M)P, illetve csatolt részei – érdemben érinti, és a bizottság ezeket ismerve kezdjen neki a sokoldalú meghallgatásnak. A többséget kapott javaslat felveti a kérdést: eddig miért nem így történt? Vélhetően ennek is az az oka, ami a parlament működésének általában: a gyakorlatlanság, a többpárti működés tradícióhiánya, bizonyos fokú amatőrizmus.

A jelentés


A bizottság eddigi ténykedése egy a sajtóban, rádióban már vitatott jelentésben összegződött. Az öt fejezetből álló dokumentum második részében a lefolytatott vizsgálati tevékenység leírása szerepel, a harmadik részben megállapítások címszó alatt a levont következtetések találhatók. Kiindulópont: „Az állampárti sajtóstruktúra szétesése legalább három vonatkozásban okozott igen súlyos problémákat: 1. gazdasági, 2. jogi, 3. szakmai-politikai-etikai értelemben.”

A jelentés a gazdasági válság lényegét abban látja, hogy a sajtó területére betört piaci viszonyok alkalmatlan struktúrával, alkalmatlan technikával, alkalmatlan emberekkel találkoztak. Legjobb példaként a Pallas Lap- és Könyvkiadó Vállalat utóbbi másfél éves kitörését tudja megemlíteni, s a Magyar Hírlap, a Magyar Nemzet, a Képes Hét külföldi tőkebevonási próbálkozását. A jogi válság oka, a „pártállami politikai szócsövek kézben tartására és működtetésére létrehozott jogi dresszúra”, a hatályos sajtójogi szabályozás. A jelentés kaotikusnak minősíti az állapotokat: előfordul, hogy tulajdonosi jogot birtokló, de feladatát el nem látó lapalapítót kártérítés nélkül fosztják meg „tulajdonától”, a másik esetben viszont egyenesen lemondanak a szerkesztőség javára. Ez a helyzet tette lehetővé úgymond „az ellenőrizhetetlen és gyors üzletkötéseket” (Magyar Hírlap, Szabad Föld), illetve tisztázatlan lapszerzéseket (Axel Springer–Budapest Kft.).

A szakmai-politikai-etikai válság leírásában a bizalmatlanság dominál az újságot író társadalom megítélésével kapcsolatban. Összegezve: a bizottság úgy találta, hogy a rendszerváltás természetesen hozta magával az állampárti sajtómonopólium összeomlását, mindez a fenti válságtüneteket produkálta a magyar sajtó világában. Megállapítja, hogy a privatizáció és a külföldi tőke bevonása létkérdés, de a zűrzavarban életveszélyes. Hiányoznak a feltételek, jogi szabályozás, a privatizációs koncepció. Végezetül hiányolja a jelentés, hogy még mindig pártállami főszerkesztők csücsülnek karosszékeikben.

Javaslatként sajtó- és médiatörvényt sürgetnek, de addig is átmeneti szabályozást és ellenőrzést, amire „a dolgok természetéből adódóan a törvényhozás nem, csupán a végrehajtó hatalom lehet alkalmas”. (A kormány azóta önhatalmúlag élt is ezzel a lehetőséggel, l. Hírlapkiadó és Pallas kormányhatáskör alá szorítása.)

Kisebbségi vélemény


Három képviselő – Haraszti Miklós (SZDSZ), Molnár Péter (Fidesz), Prepeliczay István (FKgP) – kisebbségi véleményt jelentett be. Számukra a jelentés elfogadhatatlan: a Springer-ügy jelentőségénél kisebb szerepet kap benne, de legfőképp a bizottság összetételét kifogásolják, hisz a négy MDF- és két KDNP-képviselő „pártelfogultságot érvényre juttató szavazógépezetté változtatta a bizottság működését”. Szerintük, ha nem szorítkozik a vizsgálat konkrét problémákra, „hanem a »sajtót« mint olyat veszi elő, a pártelfogultság szerinti tetszőleges kihallgatásokra nyújt korlátlan lehetőséget”.

Hármójuk szerint a bizottság túlontúl kiterjesztőleg értelmezte feladatát, ahelyett hogy gyors eredményre jutna a Springer-ügyben: megfelel-e a valóságnak az MSZP álláspontja, miszerint nincs jogi eszköz a laporzás ellen? Másodszor pedig ki kell dolgozni a monopolszabályozásra és a külföldi tőkebevonás felső határára teendő javaslatokat. Úgy látják, hogy a többségben lévő képviselők, mintha az időközben bevezetendő kézi vezérlés függelékének szánnák a vizsgálóbizottságot. Harasztiék különösen elkerülendőnek tartják a sajtó érdekében a privatizáció kormányirányítását, hisz ez a nyilvánosság, a sajtószabadság elleni garanciákat sértené.

Summa summárum

Csurka István MDF-képviselő, bizottsági tag, aki már a választások után nagy elánnal követelt a szavazati aránynak megfelelő birtokon belüliséget a sajtóban, ezt negyedik hatalmi ágként említve. Most a bizottsági ülésen annak az aggodalmának adott hangot, hogy ha a Springer-ügy kapcsán egy velünk rokonszenvező nagyhatalom befolyásos tőkéscsoportjára húzzuk rá a vizes lepedőt, könnyen elriaszthatjuk a többi pénzeszsákot.

Következtetések: nem minden privatizáció rossz privatizáció, hanem csak az a privatizáció jó privatizáció, amelyik a „nekünk” kedves üzletfelekkel történik, kártunk és pormányunk megszabta feltételek helyett most már demokratikus nemzeti kormányunk felvigyázása által.

Légy, kis SAJTÓ, szabad.
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon