Skip to main content

Rasszizmus és halál

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Egynémely csőszök irodalmi munkásságáról

A számos ostoba és ocsmány dolog között bizonyára kevesen tulajdonítottak jelentőséget annak, hogy a néptársi termeszhajsza retorikájában milyen kitüntetett szerepet kap a halál metaforája. A halál a rendszerváltás minden elemében jelen van, írta a legfőbb rovarirtó: „A halál – micsoda tragédia! A magyar rendszerváltás nagy árnyéka.”

Nos, az árnyék egyre feketébb, s a testetlennek tetsző metafora a benzinespalack és sörétes fegyver „stilisztikai” eszközei révén sötét realitássá vált. Na persze, ki tollal, ki karddal. Igen, igen: a gyilkossági kísérletek és a megtörtént emberölés mögött nem kereshetünk rasszista indítékokat, erről maga a rendőrség biztosított bennünket. Miként azt sem gondoljuk, hogy a határ-és erdőkerülők egységesen a Magyar Fórum rongyosra olvasott lapjaiból készítik a fojtást mordályaikhoz. Csurka ugyan csóválhat ezt-azt, a farok öntudata azonban nincs arányban a történtekkel. Sajnos, mert magunk is szeretnénk, ha csupán a költői hév okozta volna a tüzet a faluszéli házakban. Félő azonban, hogy mélyebb összefüggésekről van szó. Rejtvényszövegünk szerzője, a jeles francia filozófus (1926–1984) szerint a modern társadalmakban kiépült „bio-politika” szélsőséges megnyilvánulásai kapnak testet ezekben az eseményekben. Textusunk különösen fontos tanulsága, hogy megmutatja: a szocializmus állítólagos internacionalizmusa korántsem zárja ki a rasszizmust. Ellenkezőleg. Ezzel talán valamelyest érthetőbbé válik, hogy miért nem kell átbucskázni a fejükön az apparatcsikoknak ahhoz, hogy nemzetvezetőkké váljanak. S arra is int, hogy ne dőljünk be a nemzeti gondolat antibolsevista dumájának. Fontosabbak a nem is annyira rejtett azonosságok. Amint azon is érdemes elgondolkodni, hogy ez a rasszizmus a modern kultúra egyetemes szerkezetében alapozódik meg. Rostock és Kétegyháza ugyanazon a kontinensen található. S ha valakinek ez örömet okoz: tényleg Európában vagyunk.

Rasszizmus és halál

„A rasszizmus olyan viszonyt hoz létre az én életem és a mások halála között, amely már nem a háborús összecsapásé, hanem biológiai típusú: »minél inkább eltűnnek az alsóbbrendű fajok, minél inkább kiirtják a normálistól eltérő egyéneket, annál kevesebb degenerált lesz a fajban, én pedig – nem mint egyén, hanem mint faj – élni fogok, erős leszek és egészséges, és benépesítem a földet«. Az élet tehát a másik halálával, a korcs fajnak, az alsóbbrendű (mert degenerált, mert a normálistól eltérő) fajnak a kiirtásával lesz még tisztább, még egészségesebb. (…)

A faj, a fajgyűlölet fogalma ebből a szempontból nem más, mint a gyilkosság elfogadhatóságának feltétele a normán alapuló társadalomban. Ahol van norma, ahol a hatalom, legalábbis első fokon, bio-hatalom, ott a rasszizmus egyenesen nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a másikat, a többieket el lehessen tenni láb alól. (…) Gyilkosságon persze nemcsak a közvetlen, hanem a közvetett gyilkosságot is értem, a halálos veszedelmet éppúgy, mint a politikai halált, a száműzetést és a kiközösítést. (…)

A nácizmus gondoskodó, biztonságérzetet sugárzó, mindent szabályozó és állandóan fegyelmező társadalmában valósággal tombol az öldöklés, a gyilkosság régi uralkodói hatalma. És az élet és halál feletti hatalommal nem egyszerűen az államot ruházzák fel, hanem egész csoportokat, az egyének jelentős sokaságát. Sőt, szélsőséges esetben, a náci államban mindenki rendelkezik az élet és halál jogával szomszédja felett, és ezt a jogot gyakorolja is, ha másként nem, feljelentéssel, amely csakugyan módot adott embertársaink kivégeztetésére, eltüntetésére.

Vagyis a náci rezsimnek más célja is van, nem csak a többi faj megsemmisítése. A terv másik oldala az, hogy saját fajukat is kitegyék a halál abszolút és egyetemes veszedelmének. Mert a népet csakis az egyetemes életveszély teheti felsőbbrendű fajjá, csakis ez szülheti újjá azokkal a fajokkal szemben, amelyeket vagy kiirtanak az utolsó szálig, vagy örök szolgaságra kárhoztatnak. (…)

Igaz, csak a nácizmus élezte ki a végsőkig az élet feletti uralkodói jog és a bio-hatalom közti játékot. Ez a játék azonban lehetőségként ott rejlik minden állam működésében. (…) A bio-hatalmat sohasem bírálta a szocializmus, hanem átvette, továbbfejlesztette és sok szempontból módosította. Azt a szemléletet, amely szerint a társadalomnak, vagy ha úgy tetszik, az államnak az a legfontosabb feladata, hogy magára vállalja az élet minden gondját-baját, hogy óvja-vigyázza az életet, hogy ellensúlyozza a rá leselkedő veszélyeket, és korlátozza ezek esélyeit, biológiai lehetőségét, nos, azt hiszem, mindezt a szocializmus egy az egyben átvette. Mindazokkal a következményekkel együtt, persze, amelyek elválaszthatatlanok ettől a szemlélettől: így azzal a joggal, hogy a szocialista állam bárkit megölhet, bárkit eltehet láb alól, bárkit ellenségnek minősíthet. Nem csoda, hogy a (szovjet típusú) szocializmusban is ott a rasszizmus, ha nem is éppen az etnikai, de az evolucionista, a biológiai típusú rasszizmus, mégpedig az elmebetegek, a bűnözők, a politikai ellenfelek stb. esetében…”

???




















Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon