Skip to main content

Megjelent Háy Ágnes könyve

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Egy kis halál


Háy Ági már megint csinált valami meghökkentőt. Lapkivágatok fekete keretben, képes újságok, prospektusok kisméretű fotói. Nem csinált velük szinte semmit, kiollózta őket, és mindegyikre odafestette azt a kicsi, fehér figurát. Ez az alak teremt kapcsolatot az összehordott fotók között, az ő jelenléte teszi sorozattá a képek halmazát. Haláltáncsorozattá.

Ismerjük jól az illetőt: ő a Csontember, a Kaszás. Háy az egyetemes művészet ősidők óta közkedvelt toposzát fogalmazza újjá, a középkori misztériumok, moralitások és testamentumok halálképét, amelyet azután Holbein mester sorozata tetőz be. De Háy csontemberkéje jóval korábbi időkből jön, és nem annyira a magas művészetből, mint inkább a népi kultúra alpáribb, eretnekgyanús rétegeiből, az utcai folklór világából. A halál, a meghalás mindig is félelmetes volt, és az ember koronként, civilizációnként különféle stratégiákkal kísérletezett: kultuszt csinált belőle, hitekkel vélte legyőzni, eltagadta a valóságát vagy a komolyságát (megpróbálta kinevetni), megköltötte vagy megkerülte. Mára sikerült tökéletesen személytelenné tennie, mindenféle tudományok hatáskörébe utalva a róla való gondolkodást, intézményesítve a vele való foglalkozást. Ettől semmi sem lett könnyebb. Maradt ijesztő a vég, zavarba ejtő a gyász. A halál tök ciki. Szalonképtelen, illetlen dolog lett belőle. (Háy persze mindig nagy kedvet érzett az illetlenkedésre.)

Akkor hát mi tévő legyél, ha dolgod akad a halállal? Találd ki magadnak. Háy is ezt tette. Kitalálta magának, mi az, hogy halál, mi az, hogy gyászban lenni. A középkornak azokban a korábbi századaiban a halál derékon kapta az embert, és vad táncba kezdett vele. Féktelen és erotikus táncba vitte. És a kultúra peremvidékén az elesettek meg a víg latrok nemcsak gyűlölték és félték, hanem egyfajta közvetlen derűs viszonyt folytattak, cimboráltak vele, hiszen egyetlen vigaszuk és reményük, a mégis létező isteni igazság egyetlen bizonyítéka volt Kaszás testvér demokratikus működése:

Mert hát, légy bölcs, légy balga, pap,
Laikus, gazdag vagy szegény,
Fösvény, tékozló, kicsi, nagy,
Úr, paraszt, szép, rút, bűn s erény,
Bármily rangú földi szirén,
Csupa nyakék, dísz, kincs, sugár,
Hiába: e Föld kerekén
Mindenkit elvisz a halál.

(Villon – Nagy testamentum XXXIX. szakasz, Szabó Lőrinc ford.)

Helyben vagyunk. Ő látható, Kaszás testvér, a képeken, szerszáma letámasztva várakozik valahol. Hiszen van még idő, hiszen mi most még az életben vagyunk. Élettel teli pillanatainkat örökítik meg a fotók, esküvő, nyaralás, munka, sport. Tánc. Éppen nem a meghalással vagyunk elfoglalva, átfutjuk az újságot, beszélgetünk, ejtőzünk, tüntetünk, minden és mindenki annyira igazi és eleven (elvégre sajtó- meg reklámfotókról van szó). Csak az a cudar Háy minden képre odatopja azt a fehér csontemberkét… És mi nem tehetünk mást, megborzongunk, és felmered a szőr a karunkon. Na nem a borzalomtól, nem a halálfélelemtől, hanem attól az elképesztő természetességtől, ahogy ezeken a képeken jelen van a halál. Rém kínos, hogy ez az ezeréves illető, ősöreg népkönyvek figurája milyen jól beleillik legmaibb környezetünkbe, cseppet sem hat anakronisztikusnak a modern életforma rekvizitumai között. Otthonosan jár-kel köreinkben, mintha mit sem számítana neki a hatalmas út, amit azóta bejártunk, a tiszteletet parancsoló fejlődés, az a kifinomult, kivételes lény, a mai ember, akivé lettünk. Neki mi már csak Akárki maradunk.

És nemcsak századok szele borzongat, az a sejtelem is, hogy a csontváz már azelőtt ott volt a képeken, hogy Háy odarajzolta volna. Annyira odavaló. És mivel fehér, negatívként gondolhatjuk, a mindig is ott lévő első előhívásának. Ahogy nézzük az egyik képet a másik után, a sejtelemből úgy lesz egyre határozottabb felismerés, képek sokasága sulykolja, kalapálja belénk a halál mindenütt jelenvalóságát, míg végül arra hajlunk, nincsen is kép, amelyen ott ne volna. Ezentúl nem tudjuk majd úgy lapozni kedvenc képes hetilapunkat vagy a családi fotóalbumot, hogy ne kutassa szemünk önkéntelen is, vajon hol rejtőzik.

Ám ha ezek után bárki úgy véli, Háy sokkolni akar bennünket, szigorú prófétaként fenyeget és int a jóra, óriásit téved. Az ő festette csontember kicsit sem ijesztő, a képeket nézve nem félelmet érzünk, még csak nem is szomorúságot. Kedvtelve bámuljuk őket, nevetgélünk, mutogatunk. Hogyan is lehetne rémisztő ez a kecses kis alak, ez a szeretnivaló, táncoslábú vigyori kópé? Tetszik nekünk, ahogy a másik oldalról ő karol bele a szép menyasszonyba, ahogy a csatornanyílást körülálló üzemzavar-elhárító brigád gumicsizmái között bevillan egy pár fehér lábszárcsont. Hát még ahogy udvarol, hódol. Bajnokcsapatról készült fotót idéz, amint félkönyékre támaszkodva elnyúlik a földön azon a képen, ahol az ülő sor: Churchill, Roosevelt, Sztálin. Végül megbékülünk a jelenlétével, hisz látnivaló, hogy milyen jól együtt tudunk élni vele: a képeken süt a nap, szépek a lányok, édes a csók. És Ő sem egyforma, egy kicsit minden képen más, kinek-kinek a magáé. Melyik a mienk, talán épp ránk várnak az elegáns étterem terített asztalánál? Nem vagyunk-e beírva mindannyian Kaszás testvér táncrendjébe? Vigyázni azért jó lesz, mielőtt egészen elandalodnánk. Nem először történik, hogy Háy Ági nagy ártatlan képpel válogatott disznóságokba visz bele minket (aszfaltfolklórgyűjtés, kutyálkodó hímnem-nőnem, kígyók-békák). Most megint rosszat forral, megint kitalált, előtalált valamit, ami már megvolt, mert mi mások ezek a kivágatok, mint talált tárgyak, egy kicsit összefirkálva valami együgyű, gyerekes rajzocskával. Én azért melegen ajánlom, nézzük meg jól, hova is invitál bennünket Kaszás testvér a gyönyörű estéli Temze-parton. Hát persze, hogy ott leszünk a randevún. De nem kell sietni, idejében odaérünk.























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon