Skip to main content

Régi szép intézmények

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Folyosói beszélgetések


Vallásos nevelést kaptam. Volt bennem valami mozgalmi adottság, nem tudtam nyugodni, szerveztem a KALOT-ot, majd aztán katona lettem, kivittek a frontra, kétszer fogságba estem, de nem nyugodtam bele a fogságba. Aztán mind a kétszer sikerült megszökni. Így kerültem aztán haza ’45 tavaszán, amikor elkezdődött a földreform. Rögtön adminisztratív vezető lettem, jegyző. És osztottuk a földet. Nemcsak az én falumban, kiterjedt a hatásköröm a járásra, sőt a megyére is. Ha már így szétosztottuk a földet, akkor meg kellett szervezni a parasztszövetséget, ugye. A kisgazdapárttal rokon, csak hát érdekvédelmi szervezet. Még tagja sem voltam a kisgazdapártnak, mikor megyei titkára lettem. Addig voltam megyei titkár, amíg már éreztem, hogy nem tudok tovább balra menni. Dobi Istvánnal. Úgy hagytam ott a kisgazdapártot, hogy hazamentem Csitárra, s elkezdtem művelni a földet.

Az Igazság a kisgazdapárt újságja volt. E körül szerveztünk ilyen írogató, értelmes parasztokból egy parasztírókört. Mindig gondoltam, hogy ezeket nem kell hagyni elkallódni. László Istvánnal meg Asztalos P. Kálmán bácsival – nyugodjon békében! – létrehoztuk a Barázdák Népe című, írógéppel írt, kéthetente megjelenő lapocskát… A mi írásaink, lélekerősítő verseink, hitet adó versek, történelmi idézeteink. Szítottuk a tüzet, hogy nincs veszve minden. Aztán az ÁVÓ persze rájött. Egy éjszaka tízünket összerántottak, és behoztak Pestre, megdolgoztak a Markóban. Aztán a Jónás-tanács ránk sózta a megfelelő börtönbüntetést. Én is megkaptam a magam 8 évét, szigorított börtön, teljes vagyonelkobzás, jogvesztettség, aztán Márianosztrára… ’56 szabadított ki, a forradalom. A forradalomba már nem kapcsolódhattam be, október 31-én szabadultunk. Hazavergődtem, 1-je volt, ráadásul négynapos éhségsztrájk után szabadultam, legyengülve. Aztán a legfőbb államügyész, Szénási fölhívatott Pestre: hiszen nekem nem telt le még a büntetésem, hátra volt még két év! Megkérdezte, vissza akarok-e menni a börtönbe, vagy inkább bányába, mert nagyon kell a bányász. Természetesen a bányát választottam. Ott aztán eltelt még vagy két év a bányában, aztán otthagytam, mert hát nem egy olyan nagyon ideális munka… de, hát élni is kell valamiből! Elmentem az építőiparhoz. Meglött a jogosítványom, elmentem sofőrnek.

Aztán jött ez a történelmi fordulat, hívatott a Pártay Tivadar bácsi Pestre, a lakására. „Jánoskám, indítani kell a kisgazdapártot!”

Hazamentem, s elkezdtem szervezni a kisgazdapártot. Mert mindjárt az intézőbizottság tagja lettem, a politikai bizottság póttagja, de a viszály magva… – mindegy, ezt meg lehet mondani – bent volt a kisgazdapártban, a személyes viták. Én akkor már mindig Pesten voltam, nem ettem, nem aludtam, lefogytam az idegességtől, és azt mondtam, kiszállok, nem bírom tovább. Otthagytam őket. Megtudta a Keresztes Sanyi, leüzent értem, följöttem. Elkezdtük a kereszténydemokrata pártot szervezni. Hazamentem, megálltam a megye közepén, na uram isten, most merre menjek? Aztán olyan jól sikerült, hogy Nógrád megye négy körzetében háromban indítottunk egyéni jelöltet, és mind a három befutott.

B. Z.: Említette, hogy katolikus nevelést kapott. Hogyan működtek ezek az egyházi iskolák akkoriban?

H. J.: Abban az időben aki tanító volt, az kántor is volt. Iskolaszékek voltak, egyik iskolaszéki tag volt maga a plébános. Katolikus iskolák voltak azok, de szabadon lehetett beszélni más témákról is. Kiemelt tantárgy volt a hittan. Sokan úgy képzelik, hogy valamilyen bigott dolog ez, csak a próféták, csak az apostolok, csak a Krisztus… Én már mint elemista gyerek, hallottam különböző szabadelvű dolgokról, Marxról tudtam például. Megvolt ez is.

A kántortanító a családjával ott élt, ott volt a lakása, s volt neki szolgálati földje, a kántorföld. Ez ennek a törvénynek a koncepciójába se fért bele, ugye, mert földeket az egyházaknak nem adunk…

B. Z.: Önnek éppen ezzel kapcsolatban vannak beadva módosító indítványai.

H. J.: Hát éppen azért, mert én tudom, hogy ez mit jelentett! Ebből megélt a kántor. Ha nem is kapott volna fizetést, mert nemigen kapott, akkor is biztosítva volt a megélhetése. Mert honnan tudjuk, hogy hova alakul a helyzet? Most keresztény szellemiségű kormány van, de ha nem az lesz? És nem lesz biztosítva a kormánytól a kántorok fizetése, mondjuk? Akkor ott van a föld. Egyébként is, ezzel levesszük a terhet az állami költségvetésről, nem kell fizetést adni, vagy ha adunk is, ez egy kis plusz valami. Ezért adtam be a módosító javaslatot.

Ezek szolgálati földek voltak. Egyházi tulajdonban, de ez biztosította a megélhetését a kántoroknak, a harangozóknak, sőt még a papnak is. Ők használták.

B. Z.: Milyen nagyságú földek voltak ezek?

H. J.: Az én falumban 32 hold volt. Templomföld, ez a templom fönntartását szolgálta, pucoltatás, festés; a papföld, hogy a konyháját ellássa; a kántorföld és a harangozóföld. Négyfele oszlott ez a 32 hold.

A múlt héten beszéltem hét plébánossal, megkérdeztem, mi a véleményük ezekről a földekről. Kettő azt mondta, hogy szó sem lehet földekről, hallani sem akar róluk. Neki az csak baj. Az egyik aztán azt mondta, a nógrádmarcali, hány száz hold lesz? Az már gazdálkodni akart. A közbeeső rész azt mondta, hogy kell, de nem annyi, mint volt. Két-három hold, négy hold, öt hold, hat. Tíz hold alatt beszélgették. Hát ezt tudni kell. Nem földbirtokosokat akarunk csinálni a papokból vagy kántorokból. A kis konyhájukat, a megélhetési alapjukat biztosítsuk azzal az egy-két-három holddal! Szükséges volna. De nem fért bele se a múltkori földtörvénybe, ebbe a törvénybe se, ezért bátorkodtam módosító javaslatokat beadni, bár tudom, hogy nem lesz elfogadva. Egészen más koncepcióra épül ez a törvény. De kellene. Szükség volna.

B. Z.: Tehát legyenek ilyen iskolák, ilyen kántorok?

H. J.: Igen. Ez épp most épül ki. Mi volt a kommunista rendszerben? Választani kellett: vagy kántor, vagy tanító. Nem engedték, hogy kántortanító legyen. Akinek családja volt, az tanító lett, a kisebbik része választotta a kántorságot, ez érthető volt. Most, ha egy személy ezt teljesíteni tudja, akkor kántortanító lehet, ott lesz a javadalmi föld, amely kisebb tanítói fizetés mellett is biztosítja a család megélhetését.

B. Z.: Egy-egy ilyen faluban azonban több tanár volt, nemcsak a kántortanító.

H. J.: Persze, hát megosztották a földet. Annyit nem kaptak, mint a kántortanító, de konyhakerti földet, egy holdat kapott a többi is, hogy a krumpliját megtermelje. Méltányossági alapon tulajdonképpen, mert egyházi földek voltak.

Hát ezeket kérjük mi vissza.




































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon