Skip to main content

Rózsás csókok, bajuszos angyalok

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Arra gondoltam a mai estén, ezen megnyitó alkalmából nem méltatnám a Művésznő életpályáját, nem elemezném művészetét, és nem jelölném ki helyét a mai magyar művészetben-iparművészetben. Azt mondanám el inkább röviden, miért fontosak, életbevágóak, nélkülözhetetlenek nekem – vagyis mindenkinek, kinek van vagy lesz vagy szeretné, hogy legyen – azok a tárgyak, amelyeket Bán Mariann készít. Nem könnyű feladat ez, mert a masszívnak és stabilnak látszó dobozok, a finoman tagolt ágyacskák, a vaskos angyalok, nyájas bajuszok, rózsaminták, aranyos ágylábak és lustán gömbölyödő cicatestek mögé van rejtve az, amiről valójában beszélnek. Miközben elbámészkodunk részleteiken, megtapintjuk kézbesimuló formáikat, és visszahunyorítunk rájuk, az a benyomásunk támad, hogy mindezt ismerjük, láttuk már valahol, emlékszünk rá. Elfeledett álmainkból, gyerekkorunkból, régen lapozott reprodukciókból bukkan fel váratlanul az otthonosságnak és a biztonságnak az a valóságból és képzeletből, tudásból és sejtésből, játékból és komolyságból formált világa, amelyben még maradéktalanul és kétségtelenül megbízhatunk. Ez a világ azonos önmagával, és azonos velünk, nem nyílnak benne alattomos rések, amelyeken át fenyegető és kétes tartományokba pillanthatunk.

Egy felkészült művészettörténész itt öntudatosan felsorolná azokat a forrásokat, amelyekből Bán Mariann merít, amikor formáról, színről, ábrázolásról, tárgyról gondolkodik. Körültekintően mutatna rá a művészetnek arra a sok és sokféle rétegére, amely az őskori agyagsípoktól a barokk angyalokon át a népi fazekasság díszítőmotívumaiig átszívódik Bán Mariann műveibe, hogy mintákkal, ábrákkal, girlandokkal, elképesztő ismeretanyag és bábosokhoz méltó játékosság szolid repkényével fussa be őket.

Magam azonban, műveletlenül és primitíven, ebben az enyhet adó, békésen szuszogó és mosolyra ingerlő, vígan kalimpáló és olykor groteszkül kanyargó világocskában többre tartom azt, ami szabad (művészettörténészi) szemmel nem látható, amit csak a bőrünkön, pontosabban a bőrünk mögött érzünk. Hogy az égetőkemence, az agyagot formáló kéz vagy a szív melegét érezzük-e, nem tudom. Csak az biztos, hogy rideg napokon, hűvös hajnalokon, a valóság árnyékos zugaiban erre van a legnagyobb szükségünk.

Itt most be is fejezném, de eszembe jut még a Művésznőnek egy aggodalmas megjegyzése: aztán haiku-rövidségű beszéd legyen ám! Rémülten néztem utána, mi is az a haiku pontosan. Így tudtam meg, hogy ez a japán lírai vers 17 szótagból áll, háromsoros, lényege egy szimbolikus természeti kép. Lázasan keresgéltem valami ideillőt, de sehogy sem találtam. Felötlött viszont bennem egy gyermekkori töredék. Természeti kép nincs benne, nem is 17 szótag, csak 16, motívumaiban viszont emlékeztet valahol Bán Mariann motívumaira. Talán megfelel, esti búcsúnak. Így szól: „Szép álmokat, (ez négy szótag) / Rózsás csókokat, (ez öt szótag) / Bajuszos angyalokat.” (ez hét szótag). Ezzel a kívánsággal zárom soraimat, és a kiállítást megnyitom. Tom – ez a 17. szótag.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon