Skip to main content

Képterápia

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A Beszélő szerkesztőivel megállapodtam: időről időre írok majd a lapba a fotográfiáról. Nem így képzeltem a beköszöntőmet. Négy fotóművész kollégával szeptember 14-én utaztunk volna kéthetes tanulmányútra és a kiállításunk megnyitójára New Yorkba, a Magyar Fotográfia New Yorkban program következő, harmadik fordulójára; a sorozat indításaként a tapasztalatainkról akartam beszámolni. Ezt – az utunkkal együtt – el kellett halasztanunk, ha minden igaz, májusra.

S bár még mindig a történtek hatása alatt állok (a sokkon túl személyes veszteség is ért: egyik legkedvesebb kinti barátom, egy lány elveszítette a barátját – maga alá temette az összeomló torony), most mégis elkezdem a sorozatomat. A későbbiekben nem rólam és a képeimről lesz szó, de most még nem tudok mást csinálni: meg kell szabaduljak attól, amit láttam, hogy beszélni tudjak.




Békebeli anzikszok

Ezeket a felvételeket négy éve készítettem, amikor a programunk első fordulójának előkészítésére New Yorkba utaztam. Akkor még béke volt. A város, mint mindig, szép volt, izgalmas, majd' kicsattant az életkedvtől. A reklámcég megbízásából, amelynek akkoriban dolgoztam, vettem kint egy alig használt M-6-os Leicát (ez a Rolls-Royce: van nála gyorsabb, műszakilag kifinomultabb, de a vele való fotografikus „utazás” semmi máshoz nem hasonlítható), egy 35 és egy 90 mm-es objektívvel, polárszűrővel, vettem vagy tíz tekercs színes diát (Fuji Velviát) – és fényképezendő témát kerestem. Pontosabban valamit, ami – mint mágnes a vasreszeléket – elrendezné a túlságosan is gazdagon kínálkozó anyagot. Választásom a WTC ikertornyára esett, hiszen majd' mindenhonnan látni lehet, és valóban szinte mágnesként vonja magára a tekintetet. Kint volt velem a 4x5 inches fagépem is, amellyel Polaroid N/P és 6x12 cm-es diafelvételeken örökíthettem meg az épített világ egyik legszebb látványát: a dél-manhattani panorámát.




A most közölt felvételek között tulajdonképpen csak egy van, amelyet a magam számára készítettem: az, amelyiken a Brooklyn Bridge is látható. A felvétel napfelkeltekor készült (a bal szélén, a víztükrön látszik is az aranyló fénypászma, melyet az egyik ablaksoron visszatükröződő nap vetített), a Polaroid 4x5 inches (10x13 cm-es) fekete-fehér nyersanyagára, mely a rögtön-fénykép (pozitív) mellett ugyanekkora negatívot is ad; innen a neve: N/P. A kép jobb szélén látható perforáció és körös-körül a maszat a negatív és a pozitív egymáshoz rögzítésének, illetve az előhívás utáni szétválasztásuknak a technikai lenyomata; esztétikai megfontolásokból így szokás hagyni a képet, ahogy van, megvágatlanul. Egyébként nem tökéletes a kompozíció, sajnos: egy kicsit balra kellett volna mozdítani a kamerát, hogy az „aranyhídból” több látsszék, s egy hangyabokányit balra vinni az egész gépet: a szélső cölöp teteje és a túloldalon az egyik épület túlságosan egybeolvad. Mindegy: én így is szeretem. 

A többi felvétel, mint mondottam, színes diára készült, s voltaképpen az volt velük a célom, hogy esetleg fölhasználjuk majd valamelyik reklámunkban (ez nem jött be). Önálló képként az adekvát megjelenési formájuk a diáról készült Ciba-nagyítás, amely – jellegzetes, fémes hatású felületével – gyönyörűen adja vissza a színeket, különösen az acél- és üvegtornyok ragyogását, de az eget, a felhőket és a füvet is, tulajdonképpen mindent; semmi máshoz nem hasonlítható ez a fényképnyersanyag. A felvételek során igyekeztem geometriai formákká absztrahálni a látványt, továbbá tematikus ellenpontokat keresni az égbe nyúló tornyoknak, s lehetőség szerint elkerülni a zavaró összemetsződéseket.




Talán magyarázatra szorul, hogy miért ennyire sötét – az eredeti dián és a Ciba-nagyításokon is szinte feketébe hajló mélykék – rajtuk az ég: a polárszűrő miatt. Pontosabban azért, mert túlspiláztam a dolgot. Itthon ugyanis azt szoktam meg, hogy a többnyire szutykos légkör miatt teljesen el kell forgatni a szűrőt, ha valamennyire is el akarom sötétíteni az eget. New Yorkban viszont – az óceán közelsége, a négyzethálós utcaszerkezet, a gyárak és üzemek hiánya s a korszerű autópark miatt – rendszerint kristálytiszta a levegő, s a fényképen görögösen kék az ég polárszűrő nélkül is, vagy minimális szűrőzéssel.

Általában nem szeretem, mert túlságosan bölcsész-ízűnek érzem a filozofálgatást a fénykép mindent bebalzsamozó, a halálnak ellenálló (s azt épp ezzel fölidéző) hatalmáról.
A történtek után most mégis rendjén valónak tartom, hogy ezek a legújabb időszámítás előtti képeim nem színesben, hanem a gyász színeiben jelennek meg.

A túlélés perverziója

Eszem ágában sincs összehasonlítani őket az enyéimmel, de egy gondolatsor erejéig talán érdemes fölidéznünk a merényletről készült sajtófelvételeket. Rájöttem ugyanis, hogy szinte kivétel nélkül szépek ezek a képek, s hogy ez engem fölöttébb zavar. Van valami viszolyogtató abban, hogy az ember izgatott borzongással, már-már kéjesen csügg az efféle látványokon, s ezt még meg is könnyítik a fotósok és a képszerkesztők.




De voltaképpen mi van e mögött? A mások tragédiája és a szenvedése iránti morbid kíváncsiság? Nem; pontosabban: nem egészen; még pontosabban: csak nagyon áttételesen. Az ember mindent túlélni akaró életösztöne ez: úristen, de jó, hogy nem voltam ott!


Voltaképpen az efféle sajtófotó kommunikációs alapjainál járunk: a sajtóban prezentált borzalom mindig másokkal történik, s mások a szemtanúi, a közvetítői: a riporterek is – én viszont, aki a képet nézem, bár féltem őket (a katasztrófa áldozatait és a riportereket, a tűzoltókat, életmentőket stb.), aggódom értük, együtt is érzek velük, drukkolok nekik, de közben tudom: én biztonságban vagyok!

Annak a létélménynek a diagonális ellentéte ez, amellyel távoli fenséges tájak, szép látványok, érdekes utcaképek, egzotikus arcok-testek látványán legeltetjük a szemünket, nagyot sóhajtván: de kár, hogy nem ott vagyok! Vagy amikor a saját emlékképeinket és az utazásaink során összegyűjtött képeslapokat nézegetjük: de jó, hogy ott lehettem, együtt a szeretteimmel! Mint látjuk: mindezek az érzések ellentétes vagy más-más irányból ugyan, mégis egyfelé mutatnak.




Mint jeleztem, a leginkább zavarba ejtő – már-már botrányos – mindebben az, hogy a borzalom képeire pontosan ugyanazok az esztétikai, kompozíciós és egyéb képalkotási szabályok érvényesek, mint, mondjuk, az idill megörökítésére. Gondoljunk csak a toronynak tartó gép sziluettjére, a gomolygó füst fenséges alakzataira és finom textúrájára, vagy arra
a képre, ahol a százvalahanyadik emeletről eszét vesztetten kiugró ember zuhan fejjel lefelé a Nagy Semmibe, amihez esztétikus háttérként a torony szép osztatú látványszövete szolgál.

Gyakran tűnődtem el már korábban is Robert Capa vagy Don McCullin egy-egy háborús képe láttán: vajon tudatosan építették-e föl az aranymetszés szabályai szerint, vagy csupán a vérükben, a fotográfusagyukban van mindez? Nem az volna a lényeg, hogy mit ábrázol a kép, hanem az, hogy hogyan? Valóban „az üzenet: maga a médium”? Az árnyalatok, a textúra, a képi ellenpontok, a ritmus és a többi? Ezeken ringatózunk, utazunk, mindegy, hogy hova? Hiszen úgyis mindig ugyanoda tartunk?




A fotó, minden fotó a Halálról szól tehát? Vagy mégis inkább az Életről, ami néha talán megbocsáthatatlanul, de mégis él, és élni akar?













































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon