Skip to main content

Saura és a szellemek

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Moziegér


Carlos Saura tehetsége körül sokfajta szellem virraszt. Szinte gomolyognak ezek a szellemek, akár saját filmjeiben. Anyja sikeres zongoraművész, bátyja ismert és híres festő (az ő Brigitte Bardot-festményét bámulják a Borsmenta koktél című 1967-es Saura-filmben). De a rendező Carlos Saura is olyan, mintha több lenne belőle: élesen eltérő korszakai vannak. A magyar néző leginkább a jelképes-szürreális Saurát ismeri, ez a Saura vált világhírűvé.

Saura-sorozat már volt a magyar tévében. Most megint pereg, s van köztük sokszor látott, mint a Nevelj hollót, s van hazai ősbemutató, mint a Borsmenta koktél (1967) vagy a Madriguera (Az odú, 1969).

„Antonioni szelleme súlyosan nehezedik rá” – ilyet is írtak róla. Nem alaptalanul, de azért nyilvánvaló, hogy Saurának Bunuel a szellemi apja. Rettenetes szülő, gigantikus árny. De Saura megbirkózik vele. Azt is mondhatnánk: megszelídíti, fogyaszthatóvá teszi a bunueli művészetet. A Franco-korszak a kiöregedő Berlanga után egyetlen európai színvonalú rendezőnek nyújtott szereplési lehetőséget, ismerte el és engedte fesztiválokra: ez ő volt, Carlos Saura. Amennyire tudható, szinte semmi politikai ára nem lett ennek, Saura műveiben feddhetetlen maradt, személyéről sem olvastam soha dehonesztáló leleplezést, diktatúrában esett szégyenfoltot. 1963-ban például eltávolítják a madridi filmfőiskoláról, ahol frissen végzett rendezőként órákat ad. A hatvanas évek elejétől, amikor az ő pályája indul, a Franco-korszak egyébként kulturálisan már „puha diktatúra”. Az agg diktátor még rendez ugyan rituális kivégzéseket, „Spanyolhon más!” – kiáltja százezer ünneplő híve előtt (utoljára még 1975 őszén is), de a dolgok már egy ideje másképpen mennek, a könyvesboltokban Lenint, Maót, Lukácsot lehet vásárolni. A változás korai jele, hogy Bunuel a Viridiánál otthon forgathatja, de Cannes-ban a spanyol küldöttség nem vesz részt a vetítésen, a filmet hazájában betiltják, Bunuel mehet vissza Mexikóba. (Tarkovszkijjal, a Rubljovval is hasonló dolog történt egyébként nem sokkal később: nincs új a lámpák alatt).

Saura a Borsmenta koktélt Luis Bunuelnek ajánlja a Vége felirat után, s a hazájában betiltott mester önéletrajzára is történik benne több utalás, nem beszélve egy Viridiánából vett képsorról. Ekkoriban a kétkötetes, jó színvonalú, de hivatalos spanyol filmtörténet névmutatójában Bunuel neve nem is szerepel: jobban fél tőle a diktatúra, mint Maótól és Lukácstól együttvéve. Pedig Bunuel ott távol Mexikóban már megbékélt az egyházzal, megszerette a papokat, sőt szereti Francóné asszonyt, aki állítólag pompás rántottával kínálta meg. De filmjeitől azért még ekkor is joggal félnek, mert a moziban Buńuel sem ismer tréfát, nem pajtáskodik, nem eszi a rántottát.

Minden filmlap közölte a hatvanas években a fotót az idős Bunuellel és az ifjú, pulóveres Saurával: apa és fia. A bunueli szellem örökéletű lesz, jó kezekben van, ígéri a kisfiúsan igyekvő eminens mosoly. Túl eminens, túl igyekvő talán, ha gyengeségről árulkodó jelet is keresünk a képen.

Saura valóságos anyákban és szellemi apákban tehát nem áll rosszul, és jó házba is nősül Geraldine Chaplin révén. Tizenkét évig minden filmjének Geraldine Chaplin a hősnője, s nagyon sokat köszönhet neki. A vékony, sőt csontos arcú, furcsán, olykor taszítva vonzó színésznő meghatározza filmjeinek világát, hangulatát. Visszanézve, sokadszor látva régi filmjeiket, némelyikben ő látszik a legérdekesebbnek. Bosch, Goya, Bunuel, alább nem adná az eminens diák. Pályája dokumentáris ihletésű, szociologikus filmmel indul, de hamarosan másfelé kanyarodik: allegóriák, szimbólumok, elhallgatások teszik műveit feszültté, s az álomkárpitot mindig gondosan ráborítja történeteire.

„Szondáját nagy óvatossággal ereszti a mélyvízbe” – írja róla némi malíciával egy éleslátó méltatás. Fantazmák, elfojtások, frusztrációk. De a „Történelem” csak homályos visszfényként idéződhet fel, távoli rémálomként. Marad a magánlét pokla. A Borsmenta koktélban hasonmás szeretőt kreál egy szexuálisan megnyomorodott „vesztes”, és megöli az „eredeti” szerelmét. Az odúban „furmikáriumot”, hangyaterráriumot vizsgál a hős, és időnként svábbogarakat lát seregleni elegáns fürdőkádjában.

Múlt és jelen között. Ez Saura igazi terepe, a mezsgye valóság és képzelet között, az álmok fenyegetése. Nem olyan robusztus formateremtő, mint Goya, inkább értő, eszes tanítvány, de Goya (és Bunuel) iskolájának legértelmesebb nebulója. Jómódú polgárhősei álmában vagy éber-álmában mindig feltör a szégyellnivaló múlt. S a múlt rémalakjai Madridban is a történelem okádék-nászágyán fogannak. Az első rendező volt, aki (álom által homályosan) szólhatott a polgárháborúról nem hivatalos hangon. Lélektani megközelítéssel, a klinikai esetek, a gomolygós gyermekemlékek, elfojtások, magánfélelmek megidézésével. De kínzó, éles, tűrhetetlen sebeket idézett meg. Szívesen olvasnék egy párhuzamelemzést Saura és Jancsó Miklós művészetéről. Nálunk a hetvenes évek elején az Anna és a farkasokkal, majd évek múlva a Nevelj hollót bravúros és fogyasztható filmfreudizmusával e civilizált Bunuel-eminens meglehetős értelmiségi sikert aratott. Mintha csak az Itáliába távozott Jancsót helyettesítette volna néhány évig „civilizáltabb” polgárhősökkel, Jancsónál az Oldás és kötés óta ismeretlen „mai” történetekkel, a történelem ordasait a magánlétben láttató paraboláival és jelképeivel. (A filmátvétel következetlen és logikátlan volt: a fentieket bemutatta, a ciklus hasonlóan fontos rokonfilmjeit, például a Gyönyörök kertjét vagy az Angelica unokanővért, melyben egy kopasz ötvenéves úr napjainkban sírós kisfiúvá változva hallja a francóista ágyúk dörgését – már nem.)




Allegorikus-szimbolikus filmciklusát szinte megkoronázva zárta le A mama százéves lett. Különös film, mert zsúfolt, jelképekkel teli, s számtalan szövevény és viszony pókhálójában rángatózó szereplőjével mégis más, mint az eddigiek: a százéves ősanya, aki nem tud meghalni, kicsit talán a spanyol nagypolgárság szimbóluma, de semmiképpen nem a francoizmusé, mint talán hinnénk. A film hangulata is megbocsátóbb, oldottabb, mint az eddigi, halál és terrorfénnyel, múltbeli fenyegetésekkel terhes opuszok. Saura tudott valamit. Tudta, hogy nem kell minden szimbólumnak felkínálni a kulcsát, tudta, még az allegória is lehet ravaszul sok fénytörésű kaleidoszkóp, s főként azt tudta, hogy a művelt értelmiségi polgárréteg, amelynek a filmjeit készíti, mindent tudni akar ugyan múltról, de a jelenben él, jómódban él, és inkább a jövő érdekli, mint a bosszú…

„Franco ellen könnyebb volt…” – szól a baloldali értelmiségiek elhíresült spanyol szállóigéje. Mintha csak Saura példájára gondoltak volna kiötlői. A diktatúra felbomlása után nagy korszaka véget ért.

Egyik legszemélyesebb filmje az Életem, Elisa, majd az egész allegorikus metaforikus korszakát összefoglaló A mama százéves lett után stílusváltásra kényszerül. Látszólag váratlanul előtoppan egy új, egy másik Saura, nyers, dokumentárisan realista keménységgel. Az álmok, víziók moziuralma a diktatúra után átadja a helyét másnak: a hiányzó, sosem volt neorealista spanyol filmnek? A nyersen valóságfeltáró, de akcióra épülő újrealizmusnak? „Gyorsan, gyorsan!” – mondja az első új hangú Saura-filmnek a címe, mintha a rendező saját magát biztatná: gyorsan meglelni a spanyol film új hangját. Aztán mégsem a dokumentárisan nyers realizmus és az akciófilm ötvözetében leli meg. Igaza van, a világon ez a fősodor, ilyesmit más is tud. Ő inkább egy nagyszerű, egyszerre „modern”, „európai” és a spanyol folklórból táplálkozó táncost, Antonio Gadest nyeri meg munkatársául. A Carmen és a Vérnász új filmfajtát teremt: erő és kifinomult ízlés vegyül benne, táncdokumentum és egyszersmind költői film: méltán ünneplik az új Saurát. Megújhodik, vagy csak boszorkányos ügyességgel köntöst vált?

Sajnos elfogytak a tánctémák, Geraldine után Antonio Gadesre sem számíthat. Ismét csak stílust keres hát, talán kapkod is, filmfajtát kell váltania. Az álom-képzelet, fantáziarealitás paradoxonját már végképp kimerítette: amikor az Antonietával ismét megkísérli legsajátabb dallamát újjáéleszteni, élete (és Hanna Schygulla) legrosszabb filmjét forgatja. Marad mégiscsak a keményebb, „modernebb” akciórealizmus? Saura egy lesz a filmfesztiválok átlagrendezőiből? Iróniája azért még mindig eleven. Utoljára egy spanyol polgárháborús történetet láthattunk tőle. Ay, Carmela – a híres baloldali dal volt e film címe. Most már szabadon szólhat 1936-ról. Szabadon, csakúgy, mint bárki más. Ez az egyenlőségérzet feszélyezi kissé. Jó érzékkel az iróniát hívja segítségül. Vándorszínész hősei frontvonalakon át botladoznak. Ha kivégzéssel fenyegetik őket, eléneklik bizony a francóista indulókat is. A szánandó figurák már-már hőssé válnak, de ekkor Saura, akinek pedig van érzéke a legjobb iróniához, furcsa módon patetikus hangot fog, szánandói hősökké nemesülnek, a francóisták ördögökké. Ez nem válik javára, a film varázsa elszáll.

Bunuel, Jancsó és Saura? Történelem és magánlét? Irónia és pátosz?

Fejezetcímek egy izgalmasnak ígérkező filmkönyvből.





























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon