Skip to main content

A labirintus kijárata

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Ország Lili művei a Vasilescu-gyűjteményben


Halála, 1978 óta szinte minden évben önálló kiállításon mutatták be munkáit valahol az országban, számomra mégis úgy tetszik, az életmű mind inkább önnön labirintusába záródik; vagy más szempontból: egyre elmosódottabbnak látszik innenfelől, egy másik útvesztőből, a jelenéből. Szó sincs persze arról, hogy bármi is kikezdte volna Ország Lili műveit – de mondhatjuk úgy is, amiképpen várják –, művészetét, inkább olybá tűnik, a rátett jelzők koptak meg, értékelőinek mondatai veszítették el érvényességüket. Mint ahogy és ami általában az olyan életművek esetében történik meg, amelyek elfogadtatása saját idejükben, a saját pillanatukban sokkal inkább erkölcsi tett, mint szellemi vagy tudományos teljesítmény, melyben mindig nagyobb szerepet játszik az érzelem, mint a tárgyilagosság, melyek a saját korukban – Kassák szavait ide hajlítva – nem élhették a maguk idejét mert nem élhettek teljességgel benne.

Ezért és így kaphatott Ország Lili festészete sokkal irodalmiasabb vonásokat hívei szemében, ezért és így nőhetett gyakran, sőt növekszik ma is – mint az amúgy igen szép katalógus írásai is bizonyítják – szinte a művek fölé a sors, a kegyetlen körülmények fonata, mely alapvetően befolyásolta és meghatározta ugyan Ország Lili pályáját, ám leírása nem helyettesítheti az elemzést, önmagában nem adhat tiszta képet az életműről.

Igazságtalanság lenne persze el nem ismerni hogy 1993-ból nézve a kiállított negyvenöt kép – mely egyébként Ország Lili pályaképének szinte tökéletes és teljes keresztmetszetét adja –, a tárlat tehát már egy egészen másfajta aktualitáshoz kapcsolódik, másfajta időben él, már ami a művészet, a szellem idejét illeti, ám éppen egyrészt a teljes dogmavesztés, másrészt a történetek – s még ha ez cinikusan hangzik is – az úgynevezett sorsok devalválódása érleli végképp meg a helyzetet az életmű újraértelmezésére. Arra, hogy az érzelmességet az érzékenység válthassa fel, a szépelgést a komolyság. Mert bizonyos, és nem lenne miről beszélni, ha így volna, hogy nem a korszak korszerű körülményeinek tagadhatatlanul rosszindulatú hatalma zárult bele és nyomakodott rá Ország Lili Labirintusára, képei nem aktuál-menekülési gesztusok valami kvázi-absztrakt félháttalállásba, mint azt jó néhányan kikísérletezték attájt, hanem egy szellemi dimenzióváltás szándékának rendkívül érzékeny és gazdag dokumentumai.

Elsősorban a hatvanas évek végén készült írásos képek dús és hallatlanul érzéki, egyúttal nagyon is bölcs felületei – nem is jelzik, sokkal inkább – követelik az újraértelmezést, még annak árán is, hogy a nagyszabású és drámainak leírt Labirintus jelentősége némileg csökkenhet, de legalábbis átértékelődhet éppen konkrétsága, főleg a nyomtatott áramkörökre túlságosan direkt módon emlékeztető struktúrák asszociációs tartalékainak kimerülése folytán. A Labirintus ma már sokkal inkább programműnek, megfontoltan elirodalmiasított képsornak, az időre túl gyorsan adott válasznak látszik, A lamentáció (1966) vagy A megkövült panasz (1967) és a többi, ez időben készült monokróm festmény ellenben egyre gazdagszik, s nem is éppen jelentéselemekkel, hanem olyan vonatkozásokkal, amelyek magára a művészetre utalnak. E képek egy sajátos és különös lettrista szürrealizmust jelenítenek meg, melynek ma nem elsősorban történetfilozófiai reflexei, hanem belső, a művészetre és a tágas gondolkodásra vetülő fényei csillannak meg, nem a könnyen s olykor némi könnyel megfejthető didakszis, hanem a szellem érzékisége nyilatkozik meg általuk.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon