Skip to main content

Kis rongyszőnyeg Swierkiewicz Róbertnek

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Úgy rémlik, mára még a tegnapról maradt történetek közül is csak azoknak van némi hitele, amelyeknek nincsenek szereplői, nincsenek kulisszái, s irányukat, lefolyásuk menetét és ritmusát, valamint a belőlük levonható tanulságok értékét nem közvetíti, magyarázza senki. (A helyzet megfordítva talán rokonszenvesebb, hihetőbb és kezelhetőbb, de legalábbis annak látszik, mert nem tehet, s mi sem tehetünk vele mást: csak a saját, nekünk rendelt, és önmagunkban játszódó vagy játszatható történet érvényes, bír valamiféle meritummal.) Mert hát a meg- vagy átéletlen események mindig egyformák – az interpretáció hamissága miatt –, s mert minden ugyanaz, semmi sem igaz. Csak a mienk.

Tagadhatatlan persze, hogy a mások által elmondottakból (megéltből) gyakran maradnak meg mozzanatok, elemek, töredékek vagy kedves félreértések, amelyek, mert hasonlítanak a mienkre, de mert nem csalóan ugyanazok, élményként, mondjuk úgy, titokzatos vagy titkos élményként furcsán csillannak föl a szemünkben, egy majdnem ismerős, majdnem saját történet rekvizítumaiként kezdenek viselkedni, s bár tökéletesen vagy teljesen soha nem érthetjük meg, vagy ami még személyesebb és kínosabb, egyben fájdalmasabb is mindenképpen: tökéletesen vagy teljében soha nem hihetjük el még általuk sem a másokét, a másoknak „valót”, a másoktól „valót” – s a „valót” most az igazság archaikus hangsúlyával gondolom értetni, ám mindenek ellenére mégis magunkhoz közel esnek, magunkhoz és a magunkéhoz hasonlónak, egyáltalán, fontosnak látjuk.

A nekünk talán nem történet vagy csak sejtett történet „kegyessé” lett tárgyai – ha eléggé enigmatikusak – aztán persze beépülnek, „bevegyülnek” sajátjaink közé, hogy módosítsák, átformálják némiképpen azokat, mintegy tanítva, nevelve, aufklärizálva vagy talán inkább csak csiszolva ismert titkainkat, s ha sikerül, érzékletesebbé teszik a homályt.




Képzeljük el – összes érzékünket és érzékenységünket munkába állítva – önmagunkat. S képzeljünk el egy másikat. Önmagunkat kívülről, a másikat belülről.

És képzeljük el, amint Swierkiewicz Róbert elül térdén a Nyugat palackjával, s türelmetlenül, de biztos, rezzenéstelen kézzel pakolja, rakosgatja, szöszmötöli bele Kelet isteneit, démonait; formát, szellemet, történetet és érzelmet tapaszt egymáshoz az üveg belsejében, abban a burokban, mely persze mindig kisebb mindannál, mint ami belekerül, szűkösebb héj, mint ami már benne van, de talán éppen ez a művészet. A türelmetlen üveg.




Az ájtatosság, a hódolat vagy az imádat – s bennük a (meg)emlékezés – vizualizációjának két értelmezése, a képtilalom és a képtisztelet bizonyos értelemben, s nem is túlságosan közvetetten az Énnek Énre való reflexiójának módozatait, másképpen fogalmazva skáláját határozza meg, hiszen a teremtéshez (Teremtőhöz) odamerészkedő, odaólálkodó ember személyiségének múlandó jegyeit, tulajdonságait igyekszik felmérni az etalonnal. Az ikonoklázia és az ikonolátria végleteit megtapasztalt ember számára végső soron egyetlen természetes (és teremtő) gesztus marad: törött tükörbe nézni…














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon