Skip to main content

STARTol a barter

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Heti beszámolóból manapság nem lehet kihagyni a világkiállítást, essünk túl rajta. A legfontosabb hír egyben tudósítás a magyar újságírásról is. (E sorok írója fölöttébb elfogult, tehát kéretik állításait fenntartásokkal fogadni.) Kupa Mihály a hétvégén 30 gazdasági újságíró előtt kijelentette, a kormány ülésén nem értett egyet azzal, hogy a budapesti önkormányzat, illetve Bécs nélkül megrendezzük az Expót. (S itt meg kell követni a minisztert, hiszen korábban élesnek mondható hangon hiányoltam Kupa Mihály gazdasági alapú, kritikus viszonyát a világkiállításhoz. S a hétvégi kijelentéssel a nyilvánosságot is vállalta.) Hallgatta mindezt több napilap, hetilap, a rádió, a tévé újságírója, mégis csak egyetlen helyen jelent meg a hír. Kiegészítve azzal a több forrásból megerősített információval, hogy Bod Péter Ákos ipari miniszter is ellene szavazott. De a nyilvánosság előtt ezt nem vállalta. Persze érthető, hiszen inog a széke. Támadják azzal, hogy szürke és döntésképtelen, elismerik ugyan, hogy kevés kárt tesz. Az MDF-en belül azonban kezdettől fogva az egyik legvonzóbb tárca az ipari. Sokan aspirálnak tehát a székére, most éppen megújult erővel.

A szombati 168 órában Surányi György, az MNB elnöke tanfolyamot tartott politikusoknak és Expo-hívőknek. Régóta nem magyarázták el ilyen elegánsan, hogy milyen jó ötlet is az Expo, s mennyire a zsebünkre is megy a kiállítás, mondjon bárki bármit.

A három gazdasági kulcspozíciót betöltő gazdasági vezető tehát így vagy úgy nemet mondott arra, hogy Budapest egyedül rendezzen világkiállítást…

Még egy utolsó történetet az Expóról. Kezdetben, két-három éve, a vita elsősorban a helyszínről folyt. Az építészek az igazán szép feladattal járó óbudai, illetve a Dunaparti helyszínt támogatták. A korábbi hatalom kegyeltjei, a beruházási érdekcsoportokkal összefonódott erők a gazdagréti helyszín mellett érveltek. Az első nyilvános vitán az Expo-pártiakat Marjai József, Somogyi József, Baráth Etele, Kolosi Tamás képviselte.

1989-ben a Fidesz és az SZDSZ támogatásával ekkor a korábban elhallgattatott területfejlesztési szakemberek is megszólalhattak, akik egy dél-budapesti helyszínt támogattak, ha megrendezi Budapest a kiállítást.

Az említett urak és elvtársak ezt legalábbis szakmai analfabetizmusnak nyilvánították. Aztán az egyéb helyszínek gazdasági és városfejlesztési szempontokból tarthatatlannak bizonyultak. Olyannyira, hogy az észak-csepeli helyszínt – a kapcsolódó lágymányosi területekkel – választották, csak éppen olyan infrastrukturális fejlesztésekkel együtt, amely éppen azt a decentralizációs lehetőséget nem aknázza ki, amely a helykiválasztás valódi értelmét adhatná.

Azok, akik már évek óta egy másfajta városfejlesztési szemléletet próbálnak meg követni, mint az említett vitán a „másik oldalról” részt vevő mai főpolgármester-helyettes, Schneller István, ma sem tudják érvényesíteni elképzeléseiket. Hiába lettek közvetlen részesei a helyi hatalomnak, erőtlenségük tovább tart. A helyzetüket nehezíti, hogy most már erkölcsi fölényük sem lehet, hiszen ők – elvileg – a döntéshozók.

Máris gyökeresen megváltoztak a városfejlesztési lehetőségek, s itt nem csak az anyagiakról van szó. Rá kellett jönnünk, hogy egyre kevésbé lehet egységes várostervezésben gondolkodni.

Nálunk a Balaton környezetének leromlása talán a leglátványosabb példája annak, hogy szórványos infrastrukturális beruházások miként növelik a környék ingatlanjainak értékét, miközben e beruházások haszna nem kerül vissza a beruházóhoz. Miközben a budapesti kerületek gazdaságilag megerősödni látszanak, a főváros inkább csak a közterhek viselésében erősödik. A közvetlen beruházásokról ma sokkal inkább a kerületek dönthetnek, mint korábban.

Mit is jelent ez? A kerületek ugyanolyan módon érdekeltek, mint a magánosok: az infrastrukturális beruházások terhét nem vállalva jutnak extra haszonhoz. Ma ezek a nagy forgalmat vonzó beruházások a Hungária körúton belül sűrűsödnek – mint például a Nyugati pályaudvar melletti bevásárlóközpont –, és a sokat kritizált centralizációt erősítik. Nincs azonban senki, aki az ehhez szükséges közösségi infrastruktúrát fejlesztené. A budapesti Városháza ezt egyelőre – úgy tűnik – tehetetlenül szemléli. Beruházásokhoz használható forrása pedig egyelőre nincs. Az egyik szakértő szerint érdemes összevetni a budapesti közlekedésfejlesztési beruházásokra idén fordítható alig 100 millió forintot azzal a több mint tízmilliárddal, amit csak új gépkocsik vásárlására fordítanak a budapestiek. Miközben a városban élőknek ilyen vásárlóerejük van, a város nevetségesen szegény.

START. Ez a szó sláger volt a héten, a kezdő, újrakezdő vállalkozókat támogató hitel. A valóban új vállalkozások 30-40 százaléka hamarosan csődbe megy, állítják sokan a nemzetközi tapasztalatok szerint. A megfontolt hitelfelvételt aláássa, hogy a németek által fölajánlott 100 millió márkás keretből – amit az MNB hasonló értékű forintkerete egészít ki – a jegybanki alapkamat 75 százalékáért (ma 16,5 százalék) juthat hozzá, amelyhez csupán 1 százaléknyi – igen alacsony, a bankokat elriasztó banki kamatrés kapcsolódhat, ha az IPOSZ által kezelt Garanciaalap kezességet vállal, s két százalék, ha nem.

A kérdés azonban – amit nagyon sok pénzügyi szakember föltesz –, hogy ez az irreálisan olcsó pénz nem azt eredményezi-e például, hogy a szűkös keret miatt a hiteleket csak elosztani lehet. A rossz emlékű újrakezdési kölcsön példája pedig figyelmeztet, hogy milyen nagy lehet azoknak a hitelfelvevőknek a száma, akik csak az olcsóságot kihasználva jutnak olyan hitelhez, amit nem is vállalkozásokba fektetne.

Nagyobb léptékű kockázatok vállalásáról is nagy viták folynak. A három nagy beruházáshoz vállalt állami garanciavállalás újólag fölvetette egy állami export–import hitelbiztosító fölállítását is. Máig a politikai kockázatok ellen a Hungária Biztosító biztosította az exportőröket vagy a bankokat. Mint a Hungária szakemberei mondják, ők csak állami megbízásból, nem saját kockázatvállalásra végzik ezt a tevékenységet. Pedig kockázat van. (Lásd táblázatunkat.) Vitatott azonban még, pontosan milyen forrásból hozzák létre, illetve az exportügyletek mellett kiterjedjen-e az import biztosítására is a biztosító tevékenysége, avagy finanszírozzon-e. A forrásteremtés első lépését – úgy tűnik – megtették. Az MNB zárt közgyűléséről szóló MTI-tájékoztató szerint az MNB tavalyi nyereségéből 2 milliárd forintot elkülönítenek erre a célra. (A döntés lehetősége sokkal inkább a Pénzügyminisztérium, mint a bank kezében van.) Egyes vélemények szerint ez elegendő az induláshoz is, amennyiben szűkítik a biztosító tevékenységét, de akkor is rövid időn belül három-négyszeresére kell emelni az alaptőkét.

Táblázat: A politikai biztosítások eredménye 1982–1990 között (millió Ft)


ÉVEK<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

NETTÓ KÁR

A KÖLTSÉGVETÉS EGYENLEGE

1982

255,9

– 178,3

1983

– 125,5

242,4

1984

74,9

10,1

1985

0.2

194,9

1986

709,7

– 448,0

1987

973,4

– 746,5

1988

2307,9

– 2044,5

1989

2859,1

– 2672,5

1990

1660,6

– 1521,9

ÖSSZESEN

8716,2

– 7150,2


Ellentétek a Gazdasági Kabinetben címmel tudósított a Népszabadság arról a vitáról, hogy miként rendezzék a nagyobb, az MNB-ről korábban levált kereskedelmi bankok kétes kinnlevőségeit. A kabinet pénteken újra tárgyal erről. Érdemes néhány hónappal ezelőttre visszatekinteni. Akkor kezdte a Világgazdaság, a Népszabadság és az MTI azt a kisebb kampányát, amely szerint a rosszabb helyzetben lévő kereskedelmi bankok kétes kinnlevősége 10 és 20 milliárd forint között van, s közel már a megoldás…

A Magyar Hitel Bank, a Budapest Bank és az Országos Kereskedelmi és Hitel Bank 1989-es eredményét külföldi auditorok is vizsgálták. A kiszivárgott, kósza hírek alapján a három bank kétes kinnlevőségeit sokan ennél jóval nagyobbra, 30 és 60 milliárd forintra becsülték. E számokat azonban meglehetősen nagy ingerültség fogadta minden részről.

A kereskedelmi bankok közgyűlésén az állam képviseletében föllépő Csepi Lajos a bankok igazgatóságánál jóval kisebb osztalékot javasolt, s a döntő súlya miatt el is fogadtatott. Mindez azonban sehol sem párosult azzal, hogy részletes üzleti elemzéssel indokolták volna, miért van szükség a kisebb osztalékra, s a tartalékok megemelésére. Ehelyett vagy semmilyen lényegi érvelés nem hangzott el, vagy olyan, ami a pénzre éhes kisrészvényeseknek elfogadhatatlannak számított.

A máig is homályban lévő adatok szerint e bankok kétes kinnlevőségeinek egy jelentős része már nem az MNB-től örökölt hitelekből tevődött össze, hanem saját szerzemény volt. Ha az alapvető adatokról nem adnak tájékoztatást, akkor az osztalékkorlátozást sem lehet kellőképpen indokolni. Így azonban az történt, hogy a bankok és vezetőik elleni, politikai ellenszenv összemosódott a bankok üzletpolitikáját ért szakmai kritikákkal. Nem lehetett eldönteni, kit milyen szempontok motiválnak. Összemosódott, hogy csurkai vagy bankári ösztönök vezérelnek-e valakit…

A banki közgyűléseken közzétett adatok alapján (legalábbis a mi olvasatunkban) a három bank kétes kinnlevősége 1990 végén 42 milliárd forint. Más közlés szerint e bankoknak a jegybanktól örökölt kétes kinnlevősége kisebb, mint a mérlegfőösszeg 5 százaléka, ami önmagában elfogadható arány volna. Tehát az öröklött kétes állomány nem éri el a 27 milliárd forintot, a többi a bankok saját dicsősége.

Az állam, az alacsony osztalék megszavaztatásával megtette az első lépést a kétes kinnlevőségek rendezésére. A tartalékok növelésével csökkent a kétes állomány relatív súlya is, illetve ennek terheit áthárította a többi tulajdonosra is. Eközben az osztalék mérséklésével csökkentette a közvetlen, éves állami bevételt is, ami igazolja, valóban rendezni akarja a bankok helyzetét. S azt is, hogy komolyan gondolja a számviteli törvényt, amely szigorítja a mai előírásokat.

500 millió dollár értékben vásárolt idén magyar árut a Szovjetunió a mai napig, jelentette kedden a rádió. Pontosabban: ekkora értékben szállítottunk, aminek ötödét fizették ki. Alig rosszabb ez az arány, mint az a szovjet „direktíva”, miszerint a Szovjetunió négyszer annyit importáljon Magyarországról, mint amennyit nekünk szállítanak.

De maradjunk a kedd esténél. Eddig a kiszállított magyar áruk ellenértékének 25 százalékát fizette ki a szovjet fél, jelentette a tévé. S a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Minisztériuma államtitkárának, Berényi Lajosnak a két hónappal korábbi állítását ismételte meg: most már a 65 százalékát is kifizetik majd a szállításainknak. A két hónap eddig legalábbis nem igazolta a 65 százalékot…

A múlt hét talán legfontosabb gazdasági eseménye az a bejelentés volt, hogy a Szovjetunióban netán föloldják a bartertilalmat. A hét elején az NGKM már azt a hírt szellőztette, hogy küszöbön áll a magyar–orosz bartermegállapodás. Az egyezmény nem akármilyen jelentőségű, hiszen az orosz terület az elmúlt években a magyar–szovjet kereskedelem kétharmadát bonyolította Magyarországgal.

A bartertilalmat a szovjet központ és a helyi köztársaságok közötti hatalmi harc motiválta. Moszkva az exportárualapját akarta védeni ezzel. Ugyanakkor kialakítottak egy olyan rendszert, amely oly módon tette érdekeltté a szovjet cégeket az exportban, hogy a devizaellenértéknek egy részét megkapták. Ez viszont kizárt valamiféle klíringmegállapodást is, tehát a (szovjet) devizahiánynak valamiféle technikai kikerülését.

Ebben a helyzetben különösen súlyos lépés volt a bartertilalom, amely elvileg lehetővé teszi új árualapok felkutatását s a szovjet–magyar forgalom visszaesésének mérséklését. Ha a tényleges szovjet–magyar forgalom eléri az 1 milliárd dolláros szintet, akkor az már rendkívül kedvező lenne.

Persze nem árt szkeptikusnak lenni. Az NGKM például roppant optimista volt akkor is, amikor komolyan vette a Németh-kormánynak azt a megállapodását, amely kedvező árfolyamon számította át a transzfer rubelt dollárra. Tehát a rubelaktívum az kedvező módon váltható át dollárköveteléssé. Ehelyett a „tábor” országaival szemben összességében – negyedéves adatok szerint – több mint 3 milliárd transzfer rubelnyi (mintegy 100 milliárd forint) követelésünk van, amelynek behajtása enyhén szólva bizonytalan. Egyedül Csehszlovákiával sikerült megállapodást kötni arról, hogy a transzfer rubelben kialakult egyenleget át lehet váltani nemzeti devizákra. A többi pénz csak remény.

Ha Keletre néztünk e héten, csak a reménysugárról számoltak be azok, akik látnak is. Tehát a napokban kötelezettséget vállal a szovjet fél évi 6000 Ikarus busz vásárlására, állította például az MHB elnöke, ami megnyitja a lehetőséget az előtt, hogy 200 millió dollár tőkével injekciózzák föl az Ikarust. Ugyanakkor a napokban több mint 100 millió dolláros akkreditívet nyit a szovjet Vnyesekonombank.

Az ígéretekből egyelőre leginkább a szovjet bankban lehet bízni. Ha nem is abban, hogy valóban megnyitja a fizetési garanciát, hanem abban, hogy nemzetközileg elfogadott bank akar lenni. Tehát ha tényleg megnyitja az akkreditívet, akkor annak hinni is lehet. Ami nem kevés…

























































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon