Skip to main content

Átjáró

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Hétről hétre


Surányi legutóbb éppen a Beszélőben számszerűsítette 7000 dollárban az egy főre jutó GDP-t (1993. január 16.). S eszembe jut a Beszélőben gyakran és szívesen hivatkozott másik szakértő, a létminimum-számításokkal közismertté vált Mezei György. Ha mindkettejüket mértékadó szakembernek tartjuk, hogyan hidaljuk át a számításaik és állításaik közötti különbséget, csekély túlzással szakadékot?

A GDP- és létminimum-számításokat persze párosíthatjuk különböző – bármiféle torzító szándék nélküli – érdekekkel is. Ez az érdek lehet éppen a kormánypolitika, a legelesettebb réteg vagy az ország külső képének védelme. Ezek a kötöttségek önmagukban nem kérdőjelezik meg az állítások valóságtartalmát.

Valamelyik kormánylap Mezei elbocsátása fölötti örömében leplezetlen elégedettséggel rúg bele az Újcsakö létminimum-számításába, mint a hazug kormányellenes propaganda egyik legkirívóbb „megnyilvánulásába”, amely íme, most lelepleződött azzal, hogy Mezei – állítólag – sikkaszt. A létminimum-számítások „támadhatóságát” azonban – úgy hiszem – sokkal inkább a GDP-t a hivatalosnál jóval nagyobbra taksáló becslések alapozzák meg.

Egy kitérő. Ha a GDP valóban nagyobb a számítottnál, és esetleg még az is igaz, hogy az államháztartás helyesen konszolidált mérlege (erről lásd László Csaba számításait) alapján az államháztartás a hivatalosan számítottnál kisebb részét fogja át a GDP-nek, abból az következne, hogy jobban el lehet engedni a központi programokat és beruházásokat. Nyilatkozataiból ítélve Szabó Iván hajlik erre. De hogyan reagál majd, ha valóban megtorpan a lakossági megtakarítások növekedése, és a költségvetés ismét a külső eladósodás felduzzadásával együtt (a devizatartalékok csökkenésének terhére) terjeszkedhet csak? Előveszi-e majd a monetáris restrikció melletti érveket?

Visszatérve a kiindulóponthoz, eszembe jut a szociológus története. Az ötvenes évek életszínvonal-számításának vitáiban elsősorban azok ellenezték, hogy a citromot fölvegyék az alapvető fogyasztási cikkek közé, akik leginkább hozzájutottak. Ennek analógiájára könnyű lenne magyarázni a „kormányhoz közel álló körök” állításait. Félrevezetnénk magunkat, ha így tennénk, még ha van is alapja ennek az értelmezésnek.

A viszonylag magas GDP-t és a terjedő szegénységet bizonyító adatok között az egyik lehetséges kapcsolat, pontosabban a lehetséges kapcsolatra a magyarázat, hogy a magyar társadalom egyre inkább kettészakad. Egyre nagyobb tömegű, elszegényedő rétegekre s egy kisszámú vagyonosodó, multimilliomos rétegre.

De Magyarország (még?) nem Latin-Amerika. A 7000 dollárnyi (600 ezer forint) egy főre jutó GDP és a létminimum alatt élőként nyilvántartott milliók pedig már-már ilyen képzetet keltenek.

Semmiképpen nem tagadva, hogy távolodnak egymástól a társadalmi rétegek, nem hiszem, hogy ez olyan drámai lenne a „létező szocializmus” évtizedeihez képest, mint ahogy egyes interpretációk jelzik. Talán arról is szó van, hogy ma a különbségek nagyobb része jelenik meg forintban. A természetbeni támogatások háttérbe szorultak, a korábbinál többet fejeznek ki a jövedelmek.

De hogy ismét ellentmondásba keveredjek, az elmúlt hetek tömény szmogja után idézzük föl röviden a budapesti közlekedési koncepciók vitáját. A közlekedésfejlesztési beruházások csalókák, mert sokan úgy vélik, hogy azok mindenki érdekét szolgálják. Pedig azok – ahogy más beruházások esetében is – nem egyformán kedveznek a különböző lehetőségekkel rendelkező rétegeknek (Beszélő, 1992. február 1.). Meggyőződésem, hogy a budapesti, Duna alatti közúti alagút korábban roppant módon támogatott terve is ezért került le a napirendről. Ez a beruházás egy nagyon jól körülhatárolható réteget, a budai területekről a Belvárosba autóval utazókat szolgálná ki. Annyit azonban változott már a világ, hogy ezt ma nem lehetne más közlekedési beruházások rovására megvalósítani: minden bizonnyal önfinanszírozóvá kellene tenni, azaz közvetlenül meg kellene fizettetni a használatát. Ehelyett – nagy leegyszerűsítéssel – megintcsak olyan rettenetesen drága beruházásokat erőltetnek, mint a metró, amely majd a Belvárosba tartó gépkocsiknak tisztítja meg a felszínt.

A budapesti közlekedésfejlesztés korábban már részletesebben tárgyalt példáját részben azért rángatom újra elő, mert (számomra) érzékletesen jelzi azokat az összefüggéseket, amelyek megmutatják, hogy még a legközösségibb célúnak tartott ráfordítások sem egyformán hasznosak a különböző rétegeknek. Az alagút teljes kihasználásához megfelelő eszközök és lehetőségek kellenek, például legyen gépkocsi, amivel rendszeresen közlekedhetünk. Persze ha valakinek megvannak ezek a lehetőségei, nem azt jelenti, hogy „kevesebbe kerül neki az élet”, hanem azt, hogy a tényleges költségeknél olcsóbban tudja biztosítani egy életforma kellékeit.

Mielőtt túlságosan elkalandoznánk: a gépkocsik példája részben azért került elő, mert Bródy András – a most közölt interjúban is – ezt a példát használja a statisztikai problémák jellemzésére. Nem arról van-e szó, amiről ő is beszél, hogy a ráfordítások jelentős részét jövedelemnek fogjuk föl? Persze ez is csak föltételezés: igazolásához éppenséggel egy más alapokon nyugvó számbavételi rendszerre lenne szükség.

Lehet, hogy csak úgy lehet egyaránt elfogadni a monetáris közgazdász és a szociális munkás gondolkodásmódját (s tegyük hozzá a megbetegedési és halálozási mutatókat) s ezen alapuló adatait, ha a kettő közötti átjárót is megtaláljuk. Az átjárás azonban arról szól, hogy veszteségeink vannak, pusztítunk valamit egy életforma érdekében, amit aztán gazdagodásnak hiszünk. Noha gyakorta csak annyiban és azért gazdagodás, amennyiben a többség kiszorul az adott lehetőségek használatából. De ha ez a fajta veszteség a magyarázat az adatok különbözőségére, akkor az azt is jelenti, hogy a szociális munkás nézőpontjából kell szemlélnünk a világot. De hihetjük-e komolyan, hogy mai helyzetünkből ő s nem a monetáris közgazdász gyógymódja rángat ki minket?
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon