Skip to main content

Szappanoperák tajtékja / Csatornaháború / Német plutóniumgate

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Szappanoperák tajtékja

A filmek és a televíziós műsorok előállítása az Egyesült Államok második legjelentékenyebb exportágazatává fejlődött (az első a légi közlekedési és űrhajózási cikkek termelése); két éve az amerikaiak csaknem 8 milliárd dolláros bevételt könyveltek el a szórakoztatóipar produktumainak értékesítéséből, és ezek hatvan százaléka Európában talált vevőre. Emiatt az öreg kontinensen ezért a cellulózszalagok közbeiktatásával folyó Coca-Colonizálást emlegetnek; az Európai Unió 1989 óta a televíziós műsorokra elrendelt kvótákkal igyekszik oltalmazni piacát.

Az amerikai filmek európai fogyasztóit hidegen hagyja a piacvédelem ügye. Élvezik a tengerentúli készítményeket – akciófilmeket, szappanoperákat, sorozatokat, valódi műremekeket – és egyre kevésbé nézik az európai alkotásokat. Az amerikai dominancia helyenként nyomasztó: Írországban, Görögországban a piac 90 százalékát amerikai filmek uralják; a filmgyártásban komoly hagyományokkal rendelkező Nagy-Britanniában arányuk 92 százalék; Németországban Hollywood termékei 80 százalékos részesedésre jutottak. Franciaországban a nyolcvanas évek közepe óta felére apadt a hazai filmekre kíváncsi nézők száma, míg az amerikai alkotások iránti érdeklődés tíz százalékkal növekedett.

Az öreg kontinens filmipara válságba süllyedt. Hiába kaptak a belföldi televíziós és filmprodukciók 1993-ban Nagy-Britanniában 16 millió dollárnak megfelelő, Németországban 115 millió dollárral, Olaszországban 157, Franciaországban pedig 416 millió dollárral egyenlő kormánytámogatást, nem tudták felvenni a versenyt az amerikai konkurenciával.

Bár az egységes európai piac létrehozására tett erőfeszítések távolról sem teremtenek közös európai kultúrát, az unió soros elnöki teendőit 1995 első félévében ellátó Franciaország elszántan védi a keretszámok rendszerét. Párizs már tavaly megfogadta, hogy prioritásként fogja kezelni annak az 1989-es irányelvnek a (különben is idén esedékes) módosítását, mi több, szigorítását, amely „Televízió határok nélkül” elnevezéssel vonult be az Európai Unió szabályainak sorába.

A direktíva úgy rendelkezik, hogy a televíziós állomások Európán kívül készült (értsd: amerikai) programokat csak műsoridejük 49 százalékában közvetíthetnek. A rendelkezés élét valamelyest tompította az a kiegészítés, amelynek értelmében az irányelvet ott kell érvényesíteni, ahol „alkalmatos”. Számos tévéadó ezen a joghézagon csempészte be a tengerentúli műsorokat – igaz, Ted Turnernek például nem sikerült, a belga kormány ezért az unió brüsszeli kvótájának megsértése miatt az Európai Bíróság elé citálta a Turner Broadcasting Systemet.

A kvóták kiszabása természetesen tág játékteret kínál az egyes állomásoknak: többek között úgy kerülik meg a szigort, hogy hazai termékként silány – ámde olcsó – helyi gyártmányú kvízműsorokkal töltik ki az európainak mondott műsoridőt.

A módosítás körüli előzetes csatározások már jó ideje folynak. A franciák január első napjaiban kultúráért felelős miniszterüket és a költségvetési és kommunikációs tárca irányítóját küldték Brüsszelbe, hogy az Európai Bizottság éléről leköszönő honfitársukat, Jacques Delors-t rávegyék: mozdítsa ki az ügyet a holtpontról. Következett a brüsszeli tisztújítás. A bizottság új embere, a luxemburgi Jacques Santer egyáltalán nem rajong a kultúrkvóták alkalmazásáért. Az irányelv megújítását megalapozó tanácskozások egyikén Margot Wallstrom svéd kultuszminiszter a franciák által kifejtett nyomást azzal a megjegyzéssel csökkentette, hogy „kvótákat tonhalakra, nem kultúrcikkekre szoktak megállapítani”.

A végeláthatatlan értekezleteken egyre olvad a franciák presztízse; március végén Párizst már csak a belgák, az írek és a görögök támogatták, míg a németek, britek, hollandok, dánok, svédek és osztrákok ellenezték a keretszámokat, egy olasz diplomata pedig kiszivárogtatta: Rómában jó néven vennék, ha három év múlva nyoma sem maradna az egész szisztémának. A végső döntés meghozatalát végül is június végére halasztották.

Az Európai Bizottság kulturális ügyekben illetékes tagja, Marcelino Oreja kompromisszumos ötletként azzal rukkolt elő, hogy a halódó európai filmipar támogatására kvóták megtartása mellett létesítsenek egy tízéves, 259,8 millió dollárnak megfelelő összegű garanciaalapot, amely létével arra bátorítaná a bankokat, hogy ennek az összegnek akár az ötszörösét is megadják hitelként a filmgyártásnak.

H. L.

Csatornaháború

„Megint jól ki akarnak baszni az orosz néppel” – jelentette ki ország-világ színe előtt Eldar Rjazanov, a kitűnő filmrendező, aki a napokban más tévésztárokkal (egyebek közt a szélsőjobboldali-nacionalista propagandaműsorai kapcsán hírhedtté vált Nyevzorovval) együtt zajos kirohanást intézett az orosz 1-es csatorna, az Osztankino privatizálását utólag érvényteleníteni szándékozó Állami Duma ellen. Felháborodásuk oka a következő: mindössze április 1-jén kezdte meg működését „kenyéradó gazdájuk”, az Oroszországi Köztelevíziós Részvénytársaság (orosz rövidítéssel ORT), a Duma április 5-én máris olyan törvénytervezetet fogadott el, amelynek értelmében mindaddig, amíg el nem készül az idevágó „föderális törvény”, a társaság műsorainak sugárzását le kell állítani. Az új „Tv1”-et tehát – ha Jelcin elnök nem vétózza meg a Duma-döntést – ki fogják kapcsolni.

Az osztankinói 1-es csatornáért folytatott harc egyáltalán nem új keletű: emlékezhetünk még, miként ömlött a ’91 augusztusi puccs idején a szovjet tévéből hír helyett a Lebegyinoje ozero, s miként ostromolták meg ’93 októberében a Fehér Ház-i felkelők az osztankinói adótornyot. Ez a harc azonban mostanra „minőségileg” új szakaszba lépett: nem tisztán politikai, hanem a velük összefonódott pénzügyi érdekcsoportok ütköznek meg. S a küzdelem Vlad Lisztyev, a népszerű tévés személyiség s egyben az ORT Rt. vezérigazgatójának máig felderítetlen meggyilkolásával a szó szoros értelmében véres fordulatot vett.

Jelen pillanatban – némileg leegyszerűsítve – két nagy pénzügyi klán, a Jelcin-párti LOGOVAZ-csoport és a moszkvai főpolgármester lobbyjaként számon tartott Moszt-csoport akar magának mind nagyobb szeletet kihasítani a médiapiacból. Előbb a Moszt-csoport ébredt fel, s már 1994-ben privatizálta a 4-es csatornát, a különben a Ladákat is gyártó LOGOVAZ és társai (köztük olyan nagyságok, mint a Csernomirgyin miniszterelnök gyámsága alatt álló Gazprom) csak később hozták létre az említett részvénytársaságot – igaz, Jelcin elnöki ukázának „oltalma alatt”. A pénzügyi köröké lett az Oroszországi Köztelevízió részvényeinek 40%-a, 51%-a az orosz Állami Vagyonügynökség birtokába került, mindössze 9% illette meg a „szakmát”, magát az osztankinói „anyatársaságot”. Utóbbiak azonban hamar fellázadtak, miután rájöttek, hogy döntési joguk ugyan minimális, annál nagyobb politikai nyomás nehezedik rájuk, különösen így, választási kampány közeledtén. Kilépett az rt.-ből a múlt hónap végén a Független Tévétársaságok Szövetsége is, megelégelve a bankárdiktatúrát, s vállalva annak kockázatát, hogy a magán-állami „Köztelevíziónak” nem kellenek az ő független műsoraik.

Itt robbant be a harcba a harmadik erő, az Állami Duma: „tarthatatlannak ítélte” Osztankino privatizálási módszerét, alkotmányellenesnek Jelcin ezt engedélyező ukázát, s minden esély megvan arra, hogy a Duma a végszavazásnál is elfogadja a televízió újraállamosításának tervét, melyet Szergej Kalasnyikov, a Zsirinovszkij-frakció tagja és Mihail Poltoranyin, Jelcin egykori sajtóminisztere dolgozott ki. A Duma azt kifogásolja, hogy gyakorlatilag ingyen, rongyos 10 milliárdért adták át az „Osztankinó”-t a részvényeseknek – még a régi, „vaucseres” privatizáció szerint, holott a második, „pénzes” szakaszban jóval többet lehetett volna kasszírozni érte. Ráadásul arra sem kötelezték az új tulajdonosokat, hogy a működtetésére adjanak pénzt, sőt, most még a reklámbevételek is elapadnak. Mivel a Lisztyev által kidolgozott módszerrel sem sikerült a havi 35 milliárd rubeles reklámjövedelmet „központosítani”, hogy ne a moszkvai „reklámmaffia” és a tévé korrumpált szektorai között folyjon el, az ORT úgy döntött, április 1-jétől befagyasztja a Tv1-en a reklámsugárzást. Ennek igazi oka persze az, hogy valójában a reklámüzletágat is a LOGOVAZ-csoport akarja kézbe venni… Teheti: bankárai tudják, hogy az Oroszországi Köztelevízió minden áron kell a Kremlnek, s a szitkozódó sztárokkal együtt okkal bíznak abban, hogy újra jön a dotáció, a pótlólagos költségvetési forrás: az állam eteti a magántelevízióját, csak ne boruljon sötétségbe Oroszország…

K. I.

Német plutóniumgate

Tavaly augusztusban a müncheni repülőtéren plutóniumcsempészeket tartóztattak le a német hatóságok. A lefoglalt – atombomba előállítására alkalmas – plutónium orosz forrásból származott, és így kézzelfogható bizonyítéka volt annak, hogy az apokaliptikus rémálom könnyen valósággá válhat: a rosszul őrzött orosz nukleáris raktárakból juthat fegyvergyártásra alkalmas hasadóanyag terroristák és beszámíthatatlan harmadik világbeli diktátorok kezére. Annál nagyobb dicsőséget aratott a Bundesnachrichtendienst (BND), a német titkosszolgálat, amelynek a legrosszabbat sikerült megakadályoznia.

Kezdettől fogva voltak olyanok, akiknek a BND nagy fogása kicsit gyanús volt. Elsősorban időzítése miatt: a BND pont akkor bizonyította ilyen látványosan rátermettségét és nélkülözhetetlenségét, amikor a parlament a költségvetéséről tárgyalt. Meg folyt a választási kampány is: az ügy alkalmat adott Kohl kancellárnak arra, hogy felmutassa államférfiúi kvalitásait. De másfél héttel ezelőttig nem volt ez több ellenzéki rutingyanakvásnál. Április 10-én azonban a Spiegel, a leleplezései miatt rettegett hamburgi hetilap kirobbantotta Németország háború utáni történelmének talán legnagyobb titkosszolgálati botrányát. A lap jól dokumentált állítása szerint a nagy csinnadrattával leleplezett plutóniumcsempészést maga a BND finanszírozta és szervezte meg. A plutónium azért jutott a müncheni repülőtérre, mert a BND agent provocateurjei 276 millió dollárt helyeztek érte kilátásba. A BND önhatalmúlag eljáró munkatársai valószínűleg saját főnöküket, a szociáldemokrata Konrad Porznert sem informálták kellő mértékben Hadész fedőnevű akciójukról, ami persze nem csökkenti a BND elnökének felelősségét. Ha Bernd Schmidbauerrel, a titkosszolgálatokat felügyelő kereszténydemokrata miniszterrel szemben közlékenyebbek voltak, akkor a miniszter nem mondott igazat a parlamenti ellenőrző bizottságnak. Akárhogy is van, mindkét úr széke inog.

Az ügyből az ellenzék természetesen politikai tőkét próbál kovácsolni. A kormánypártok hivatalból védelmezik a BND-t, de meglehetősen kényszeredetten. Van ugyan némi ráció abban az érvben, hogy a BND – így vagy úgy – bebizonyította: az orosz biztonsági rendszabályok nem kielégítőek. De nehéz vitába szállni Scharping szociáldemokrata pártvezér válaszával, miszerint a BND először segített létrehozni azt a piacot, melynek felszámolását célul tűzte ki. Az pedig kétségtelen, hogy a BND bűncselekmények elkövetésére bujtott fel, emberéleteket veszélyeztetett (elősegítette a plutónium utasszállító repülőgépen való szállítását), félrevezette a közvéleményt, feszültséget okozott az orosz–német viszonyban. És tette mindezt politikai ellenőrzés nélkül, úgy, hogy még esélyt sem adott a politikai felügyelet érvényesülésének. Ezért aztán a BND fölötti bosszankodás pártsemleges jelenség, bár az természetesen nem véletlen, hogy a zöldek azok, akik a BND megszüntetése mellett szállnak síkra.

Erre persze nem fog sor kerülni. („A nemzetközi helyzetre tekintettel a hírszerzésről nem lehet lemondani” – jelentette ki Scharping.) De a szervezet kezdeményező kedvét korlátozni fogják. Mert néha szabad ugyan disznóságokat is elkövetni, de csak a nép választott képviselőinek jóváhagyásával.

(–)














































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon