Nyomtatóbarát változat
„A legősibb mesterség”
Az anyagi ellenszolgáltatásért cserébe nyújtott szexuális szolgáltatás intézménye gyakorlatilag egyidős a civilizációval: legősibb formáit (templomi „szent prostituáltak”) megtaláljuk az ókori Mezopotámiában és Közel-Keleten (pl. a bibliai Ráháb és Támár története). Egyes vélemények szerint a jelenség már az állatvilágban is felfedezhető, így egyes csimpánzfajoknál (bonobo csimpánzok) a nőstények ételért cserébe párosodnak a hímmel.1 Claude-Levy Strauss antropológus szerint a nők az emberi közösségek közötti legkezdetlegesebb csereeszköznek számítottak, így a nőkkel való kereskedelem a civilizáció kialakulásának egyik alappillére.2
Az ókori Görögországban a prostituáltak legelőkelőbb rétege, a hetérák független és befolyásos asszonyok voltak, akik adót fizettek, és megkülönböztető öltözéket viseltek. Az alacsonyabb rangú prostituáltak (porné) a mai kikötői-utcai prostituáltakkal megegyező, stigmatizált és marginalizált csoportot képeztek. Az ókori Rómában többnyire női és férfi rabszolgákat képeztek ki szexuális szolgáltatások nyújtására, a prostituáltaknak egész sereg alkategóriája, osztálya létezett. A japán gésák gyakorlatilag jóval többek prostituáltaknál: professzionális szórakoztatóművészek, akik tradicionális szabályok szerint részeltetik élvezetekben klienseiket, a tanítvány (maiko) képzése a teaszertartások levezénylésétől a költészetig és zenéig terjed. A gésák ugyan szexuális kapcsolatra léphetnek patrónusukkal, azonban a hagyományos gésatevékenységek nem foglalják magukban a szexuális szolgáltatásokat.
A középkori Európában a prostitúció vallási értelemben bűnnek számított, a jog azonban többnyire tolerálta ezt a tevékenységet Szent Ágoston azon véleményét követve, miszerint a prostitúció az emberi természet javíthatatlan, eredendő romlottságából származik, amely szükséges része a társadalomnak. (A Vallomásokból kiderül, hogy Ágoston maga is ágyast tartott.) Bár köztudott volt, hogy a prostituáltak szolgáltatásait maga a klérus is igénybe veszi, a prostitúciót nem tartották legitim vagyonszerző tevékenységnek, számos városban az állami képmutatás kedvéért különféle stigmatizáló öltözködési szabályokat vezettek be (pl. Milánóban fekete köpeny, Firenzében csengettyűk a kalapon).3 Bár a prostitúció első számú mozgatórugója a középkorban is a nyomor volt, megjelent a luxusprostituáltak osztálya is, amely kizárólag az előkelő rétegekkel folytatott jól jövedelmező kapcsolatot, és viszonylagos függetlenséget élvezett. Hasonló lehetett a Dekameronban megjelenő fiatal szicíliai nő, akit Boccaccio különösen ravasznak és rátermettnek ábrázol (II. 5).
Mivel a középkorban a kényszerházasság általánosnak számított, a kényszerprostitúciónak ez az intézményesült formája át- meg átszőtte az egész társadalmat. Szegényebb családok az ún. concubinatio (együttélés) intézményének segítségével úgy tehettek szert anyagi gyarapodásra, hogy gyermeklányaikat gyakorlatilag szerződésben eladták módosabb férfiaknak.4 A prostitúciónak ezen intézményesült formáit azonban a nyugati társadalmak nem tekintik prostitúciónak, mivel a zsidó-keresztény hagyomány elsősorban a szexuális promiszkuitást ítéli el, nem pedig a nők anyagi haszonért történő adásvételét (amely a dinasztikus politikának is fontos eleme). A középkorban bűnnek számított az, ha egy nő önállóan hozott döntéseket a saját testéről, és a prostituáltakról – sokszor alaptalanul – a közvélemény ezt feltételezte.
Bábeli nyelvzavar
A szexuális szolgáltatások pénzért történő adásvételével kapcsolatban két egyaránt emberi jogi érvekkel operáló, mégis egymással szögesen ellentétes megközelítésű irányzat feszül egymásnak. Mindkét irányzatra rányomja bélyegét a feminizmus, a nők és gyermekek jogainak védelme, illetve az emberkereskedelem, a nőkkel szembeni erőszak és a kényszermunka leküzdésének szándéka. A két oldal közötti párbeszédet azonban meglehetősen nehézzé teszi, hogy már az alapfogalmak használatában is eltérnek, mondhatni különböző nyelveket beszélnek. Mintha az euklidészi és nem-euklidészi geometria közötti diskurzust próbálnánk kialakítani: az axiómák különbözősége miatt ugyanazon valóságszelet kifejezése teljesen idegen formákat ölt:
Szabályozáspárti fogalmak |
Abolicionista fogalmak |
Szexmunkás |
Prostituált |
Szexuális szolgáltatás |
Szexuális erőszak |
Gazdasági menekült |
Szexrabszolga |
Választott foglalkozás |
Rabszolgaság |
A szexmunkás mint alany |
A szexmunkás mint tárgy |
Vállalkozó |
Kizsákmányoló |
Kliens |
Prostitútor |
Abolíció vs. szabályozás
A prostitúció megszüntetésére törekvő ún. abolicionista irányzat tulajdonképpen annak az általános emberi jogi és vallásos ihletettségű mozgalomnak a mellékhajtása, amely a rabszolgaság eltörlése után a nemzetközi drogkereskedelem, a legális alkoholipar és a szerencsejáték betiltásában találta meg új célpontját.5 A „fehér rabszolgaság” kifejezést Victor Hugo honosította meg a közbeszédben, aki Josephine Butlernek írott levelében kijelentette, hogy „bár a fekete nők rabszolgasága véget ért Amerikában, a fehér nők rabszolgasága folytatódik Európában”.6 Jo Doezema tanulmányában leírja azt, hogy a „fehér rabszolgaság” (az erőszakkal vagy manipulációval külföldre csábított/rabolt és kizsákmányolt gyermeklányok) előfordulása a valóságban meglehetősen ritka volt, inkább egyfajta feminista kulturális mítoszként hatott: nem hazugság volt, hanem egy olyan kollektív vélekedés, amely túlságosan leegyszerűsítette a valóságot.7 Hasonló kulturális mítoszként használták az Egyesült Államokban a „kokain-őrült néger” vagy a „kínai ópiumbarlangba kényszerített európai lány” sztereotípiái a tudatmódosító szerek betiltásáért folytatott kampány során (a rasszista-xenofób érzelmekre építve).8
1. ábra: Az 1949-es amerikai választási plakát jól szemlélteti, hogyan válik politikai tényezővé a társadalom "fehér rabszolgaságtól" való félelme9
Butler a „fehér rabszolgaság” definícióját kiterjesztette a prostitúció minden formájára, s egy magát „új abolicionistaként” meghatározó mozgalmat alapított (a kifejezés a transzatlanti rabszolga-kereskedelem betiltásáért harcoló mozgalom elnevezése volt a XIX. században), amely szerint a prostitúció minden esetben emberkereskedelemnek számít, tehát a rabszolgaság egy formája, amelyet nemzetközi tilalom alá kell helyezni. Butler joggal támadta a prostitúciót szabályozó brit törvényt (Contagious Diseases Acts), amely diszkriminatív módon kizárólag a prostituáltat kriminalizálta. A nemi diszkrimináció kritikáján túllépve azonban azt is hangoztatta, hogy a prostitúcióba való beleegyezés sosem a nő szabad döntése, hanem mindig férfiak kényszerítésének köszönhető – a prostituált minden esetben áldozat.
Egyes XX. századi feminista gondolkodók szerint a szexuális szolgáltatások adásvétele gyakorlatilag nem más, mint nemi erőszak elkövetése: a szolgáltatást nyújtó nő minden esetben áldozat, a szolgáltatást igénybe vevő, illetve felügyelő férfi pedig bűnöző, vagy legalábbis a patriarchális elnyomás jelképe. Ennek az irányzatnak az egyik legeklatánsabb képviselője Andrea Dworkin (1945–2005) amerikai radikális feminista aktivista és írónő. Dworkin 1979-ben jelentette meg Pornográfia: nőket birtokló férfiak (Pornography: Men Possessing Women) című nagyhatású művét, amelyben a pornográfiát a nők tárgyiasításának, eldologiasításának és elnyomásának nyilvánította (ugyanígy a szexualitás hagyományos művészi ábrázolásait is reménytelenül férfiközpontúnak minősítette). Dworkin szerint a szexualitás minden olyan formája elvetendő, amely a nőt alárendelt pozícióba helyezi a férfival szemben (ő maga leszbikus volt, de egyébként elfogadta az egyenrangúságon alapuló férfi–nő kapcsolat legitimitását). Teljességgel lehetetlennek tartotta azt, hogy egy nő szabad akaratból, tájékozottan beleegyezését adja egy pénzért történő szexuális kapcsolatba, a prostitúciót ahhoz hasonlította, mint amikor férfiak egy csoportja az utcán megerőszakol egy mit sem sejtő nőt. „A prostitúció önmagában és önmagától a nő testével való visszaélésnek számít,” jelentette ki.10
Hasonló nézeteket képvisel Catharine MacKinnon (1946–) feminista jogász, Dworkin harcostársa is, aki a boszniai háborúban megerőszakolt nők jogainak védelme terén ért el elévülhetetlen érdemeket. A Kadics vs. Karadzics perben (2000) neki sikerült először elérnie azt, hogy a nemi erőszakot a genocídium egy formájának nyilvánítsák. Prostitúció és szabadságjogok (Prostitution and Civil Rights) című tanulmányában támadja a prostituáltakat kriminalizáló, stigmatizáló törvényeket.11 Az Egyesült Államok alkotmányának 14. cikkelyére hivatkozva (a törvény védelme mindenkit egyenlő módon, diszkrimináció nélkül megillet) kétségbe vonja azon jogszabályok és jogalkalmazói gyakorlatok alkotmányosságát, amelyek az ilyen tevékenységekbe kapcsolódó nőket büntetik és üldözik, míg a prostitúciót „generáló” férfiklienseket nem. A 13. cikkelyre (a rabszolgaság és kényszermunka tilalma) hivatkozva pedig elveti a prostitúció állami szabályozásának gondolatát, mivel azt az afroamerikaiak rabszolgaságba kényszerítésével állítja párhuzamba („fehér rabszolgaság”). A prostitúciót nem tekinti a nők önálló választásának, véleménye szerint a döntést mindig a nyomor, a megfélemlítés, a manipuláció és az erőszak motiválja. Még ha a prostituált látszólag szabad akaratából választja is ezt a mesterséget, ez a döntés akkor sem legitim, mivel a prostitúciót a társadalom termeli újra:
„Az a tény, hogy a legtöbb prostituált nőt gyermekkorában molesztálták, legtöbbjük pedig még felnőttkoruk előtt bekapcsolódott ebbe a tevékenységbe, aláássa a szabadság patináját és a felszabadítás ragyogását, amelyre egy marketingstratégia részeként a legtöbb vásárlónak láthatóan szüksége van ahhoz, hogy szabadon használhassa őket… Ha a prostitúció szabad választás eredménye, vajon miért találjuk a prostituáltak között éppen azokat a nőket, akiknek a legkevesebb választásuk van?”
MacKinnon tehát dekonstruálja a prostitúcióba beleegyező vagy a prostitúciót választó nők döntését, amelyet a patriarchális társadalom végtermékének tart csupán. A prostitúciónak ez az értelmezése gyakorlatilag hasonló a kapitalista munkavégzés marxi analíziséhez, amely szintén kizsákmányolásnak tartja a munkavégzés minden formáját a tőkés társadalomban, még ha az látszólag szerződő felek szabad beleegyezésén alapul is. A prostituáltakat MacKinnon nem tartja tájékozott és felelős döntések meghozására képes felnőtt személynek (hasonlóan a gyermekekhez). A prostituált döntését egyfajta „hamis tudatállapot” eredményének tekinti. Míg azonban Marx a munkásnak a tőke általi kizsákmányolását csakis a társadalmi viszonyok gyökeres átalakításával tartotta lehetségesnek, MacKinnon hisz a büntetőjog társadalomátformáló erejében. Az általa joggal bírált diszkriminatív államhatalom segítségéhez folyamodik abban, hogy a nőket büntetőjogi eszközökkel akadályozza meg a prostitúció választásában (még ha nem is őket sújtják a szankciók). Nem hajlandó semmilyen különbséget tenni a kényszerített prostitúció és az önkéntesen vállalt prostitúció között, gyakran összemossa ezen kívül a határokat a gyermekprostitúció és a felnőttek által nyújtott szexuális szolgáltatások között is.
A másik oldal képviselőinek érvelése gyakran szintén a nők emberi jogainak védelméből indul ki, ugyanakkor a prostitúciót amorális, pragmatista szemszögből közelítve egyszerű munkavégzésnek tartják, ezért előnyben részesítik a szexmunka kifejezés használatát. Fő céljuk a szexmunka megfelelő legális szabályozásának kialakítása. MacKinnon megjegyzésével ellentétben ezt az álláspontot nem elsősorban a szexuális szolgáltatásokat igénybe vevő férfiak, hanem szintén feminista nők képviselik a legradikálisabban. Ezek az aktivisták többnyire maguk is a szexmunkások közül kerülnek ki, és az ő nevükhöz fűződik a szexmunkások helyi és nemzetközi érdekvédelmi szervezeteinek kialakítása, amelyek egyaránt harcolnak a moralizáló radikális feminizmus és az „elnyomó” államgépezet ellen. Az irányzat egyik korai képviselője Grisélidis Réal (1929–2005) svájci írónő, aki maga is szexmunkával kereste kenyerét Genfben, majd a szexmunkások nemzetközi mozgalmának egyik fő szervezőegyéniségévé vált. A fekete is egy szín (Le noir est une couleur) című önéletrajzi munkájában foglalta össze saját prostitúcióval kapcsolatos tapasztalatait.12 Réal a prostitúciót a nő saját testéről és életéről hozott önálló döntésének tartotta, amelynek szabadságát alapvetően az államgépezet és a haszonleső férfiak (stricik) gyámkodása veszélyezteti. 1975-ben tíz militáns női aktivista élén megszállta a párizsi Szent Bernát Kápolnát (Chapelle Saint-Bernard) tiltakozásul a nők elnyomása ellen. Alapvetően baloldali ihletettségű ideológiára épített mozgalma a proletariátus egyik leginkább kizsákmányolt rétegének, a szexmunkásoknak az érdekeit kívánta képviselni a tőkésekkel (stricik) és az állammal szemben, tagjai magukat forradalmi prostituáltakként definiálták. A mozgalom tagjai szó szerint értelmezték Marxot, aki szerint „a prostitúció csak a munkás általános prostitúciójának specifikus megnyilvánulási formája”.13
2. ábra: Egy radikális feministák által sikeresen elfoglalt kápolna Londonban (1975)
Amerikában a szexmunka legitimitását hirdető mozgalom szintén a prostituáltak körében szerveződött meg. Az első szexmunkás-szervezetet Margo St. James feminista prostituált alapította meg 1973-ban a prostitúció dekriminalizációja érdekében. A COYOTE (Call Off Your Old Tired Ethics) álláspontja szerint a szexmunka is éppolyan pénzkereső tevékenység, mint bármely más legális foglalkozás (a kliensek illúzióitól eltekintve nem sok köze van a szexualitáshoz), és mint minden foglalkozásnál, a prostitúció esetében is az az állam felelőssége, hogy megteremtse a dolgozók biztonságos, diszkriminációtól mentes munkavállalásához szükséges feltételeket. Az abolicionista álláspontot éppen azért bírálják, mivel az nem tartja tiszteletben maguknak a nőknek a döntéseit.14
Joanne Csete, a Human Rights Watch nemzetközi emberi jogi szervezet, majd a Canadian HIV/AIDS Legal Network emberi jogi aktivistája és Meena Seshu, a SANGRAM nevű indiai emberi jogi szervezet alapítója szintén élesen kritizálják az abolicionista megközelítést:
„Nem kérdés, hogy a szexmunkások motivációi bonyolultak és változatosak lehetnek, és hogy egyes nők a nyomor vagy a megélhetési lehetőségek korlátozottsága miatt válnak prostituálttá. De a prostitúciót valami olyanná redukálni, amelybe egy nő nem egyezhet bele, vagy nincsen rá befolyása, lealacsonyító, és éppúgy az emberi jogok megsértésének tekinthető, mint az az erőszak és stigma, amellyel a szexmunkásoknak nap mint nap szembe kell nézniük.”15
Hilary Kinnel, a brit szexmunkások szervezetének vezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy a törvények világosan meghatározzák a különbséget a beleegyezés (consent) és a kényszer (coercion) között: csak abban az esetben beszélünk kényszerített döntésről, ha a beleegyezés fizikai erőszak vagy fenyegetés, törvénytelen fogva tartás, eszméletvesztés stb. hatása alatt történt. Kinnel szerint ha azt mondjuk, hogy a prostituált képtelen tájékozott, szabad döntést hozni a saját életéről, akkor ezzel gyakorlatilag a gyermekekkel vagy elmebetegekkel helyezzük egy sorba, ezzel pedig azokat az időket elevenítjük föl, amikor a nőket még elmegyógyintézetekbe zárták, ha nem megfelelően viselkedtek.16 Kétségkívül meggyőző érv ezenkívül a prostituáltat vagy akár a „prostitútort” kriminalizáló jogszabályok ellen az, hogy a prostitúció kényszerített formái vagy akár a gyermekprostitúció jelenleg is bűncselekménynek számítanak minden európai országban. Azzal, hogy a jogalkotó a prostitúció minden formáját kriminalizálja, gyakorlatilag megfosztja a prostituáltakat a hatékony jogi érdekérvényesítés eszközeitől.
Nemzetközi szervezetek, egyezmények
A XIX. század végén és a XX. század első felében számos nemzetközi megállapodás született a prostitúció, illetve az emberkereskedelem fogalmának meghatározására és a megfelelő nemzetközi szabályozás kialakítására.17 1895-ben Párizsban tartották az első nemzetközi konferenciát a prostitúció visszaszorításáról, amelyet 1899-ben egy budapesti és egy londoni konferencia követett, majd 1904-ben megszületett az első nemzetközi szerződés is a tárgykörben. Az ENSZ 1949-ben fogadta el az emberkereskedelem, illetve mások prostitúciója kizsákmányolásának visszaszorításáról szóló nemzetközi egyezményt.18 Ez az egyezmény az abolicionista álláspontot tette magáévá, és kinyilvánította, hogy a prostitúció „összeegyeztethetetlen az emberi személyek méltóságával”. A konvenciót széles körű kritika érte, ezért 1996-ig csupán 70 ország írta alá.
Az ENSZ Nemzetközi Munkaügyi Szervezete (ILO) is kritikus álláspontot foglalt el 1998-as jelentésében (ILO/98/31), amely a délkelet-ázsiai emberkereskedelem visszaszorításával foglalkozott. A jelentés rámutat arra, hogy a szexipar, a szexturizmus mögött elsősorban gazdasági motivációs tényezők (pl. a magas munkanélküliség) bújnak meg, és bár találunk ellenkező példákat, a szexmunkások jelentős részét pragmatikus célok motiválják a szexipar világába való belépésre, és tudatos, tájékozott döntést hoznak. Idézik például a malajziai prostituáltak körében végzett felmérést, amely szerint a megkérdezettek több mint felét barátaik vezették be a szexmunkába, amelyet könnyű pénzkereseti lehetőségnek tartottak.19
Az emberkereskedelemről szóló, 2000 decemberében Palermóban aláírt ENSZ-protokoll (Protocol to Suppress, Prevent and Punish the Trafficking in Persons, Especially Women and Children, Supplementing the UN Convention on Transnational Organized Crime) elfogadását kétéves intenzív feminista lobbitevékenység előzte meg, melynek során tisztán elkülönült egymástól az abolicionista és a legalizációs tábor. Az abolicionizmus mellett a Nőkereskedelem Elleni Koalíció (CATW) kampányolt a legintenzívebben, míg a Human Rights Caucus és a Szexmunkás Projektek Hálózata (NSWP) a szexmunka és a szexipar nemzetközi szabályozását szorgalmazta.20 A vita végül itt is a beleegyezés (consent) definíciója körül lángolt fel. A CATW befolyása alatt álló kormánydelegációk azt követelték, hogy az emberkereskedelem definícióját azokra az esetekre is terjeszszék ki, amikor a nők kényszer vagy félrevezetés nélkül beleegyezésüket adták mind az elszállításukba, mind pedig a prostitúció folytatásába. A szabályozáspártiak egy olyan protokollt szerettek volna látni, amely nyitva hagyja annak a lehetőségét, hogy a prostitúcióba szabad akaratából is beleegyezhet valaki, nem csak kényszer hatására:
„Természetesen definíciójánál fogva senki sem egyezik bele elrablásba vagy kényszermunkába, egy felnőtt nő azonban beleegyezhet egy illegális tevékenység folytatásába (például a prostitúcióba, ahol az illegális, vagy legalábbis illegális a bevándorlók számára). Ha senki sem kényszeríti arra, hogy ezt a tevékenységet folytassa, akkor nincs szó emberkereskedelemről… A protokollnak különbséget kell tennie felnőttek, elsősorban nők és gyermekek között. El kell kerülnie az olyan leereszkedő megközelítést is, amely a nők »védelmének« jelszavával a gyermekek szintjére alacsonyítja a nőket. Az ilyen álláspont a történelem során csak attól »védelmezte« meg a nőket, hogy a jogaikat gyakorolják.” 21
A protokoll végső szövege nem tisztázta a kérdéses fogalmak definícióját jobban, mint az előzőek. Az emberkereskedelem rendkívül széles meghatározását tartalmazza, amely magában foglal minden olyan tevékenységet, amely akár közvetve is hozzájárul az emberi személyek kizsákmányolás céljából történő külföldre szállításához. A kizsákmányolás formái közé sorolja a prostitúciót is, amelynek nem különbözteti meg kényszerített és nem kényszerített formáit: gyakorlatilag a tagállamok felelőssége, hogyan értelmezik a szöveget.22
Az Európai Unió sem rendelkezik egységes szabályozással, mivel az egyes tagállamok megítélése jelentősen különbözik. Az Alapjogi Charta 5. cikke (3. bekezdése) határozottan tiltja az ember lényekkel való kereskedelmet, a vélemények azonban eltérnek azzal kapcsolatban, hogy a prostitúció minden esetben emberkereskedelemnek számít-e. 1996-ban az EU soros elnökségét adó Hollandia párbeszéd kialakítását kezdeményezte, hogy azon kérdésekkel kapcsolatban megállapodás szülessen, amelyekben viszonylagos konszenzus uralkodott: a prostitúció kényszerített vagy kiskorúak bevonásával történő formáinak, elsősorban a keletről és délről Nyugat-Európába irányuló emberkereskedelemnek a megakadályozására. 1996-ban az Europol drogellenes ügyosztályának feladatkörét kibővítették az emberkereskedelem elleni harccal, az Európai Bizottság (EB) pedig 1998-ban kidolgozta az Európai Parlamentnek (EP) és a Tanácsnak szóló közleményét a kérdésben [09/12/1998. COM (1998)]. Az EB-álláspont az emberkereskedelem (trafficking) definíciójának kialakítása során legfőbb kritériumként az erőszakot határozta meg, és kizárja belőle azokat, akiket nem tudtuk nélkül szállítottak ilyen célú munkavégzésre a célországba (a javaslat is elismeri ugyanakkor, hogy a meghatározás nem tökéletes).
Az EB anyagi támogatásával különféle programokat alakítottak ki az emberkereskedelem megakadályozására. Ilyen például a DAPHNE program, amely a tagállamokban működő szervezeteknek biztosít pályázati alapot kutatás, adatgyűjtés és a hatékony beavatkozások terjesztése céljából. A program második fázisa (DAPHNE II) 2004 és 2008 között évente mintegy 10 millió eurós költségvetéssel működik. A STOP, majd az azt felváltó AGIS programok hasonló támogatásokat nyújtanak a jogalkalmazók együttműködése, az emberkereskedelemmel kapcsolatos jogi szabályozás harmonizációja céljából. 2005-ben az EB elfogadta Az emberkereskedelem elleni küzdelem – integrált megközelítés és cselekvési tervjavaslat című közleményét [18/10/2005. 52005DC0514. COM (2005)]. A határozat a „szexuális kizsákmányolás vagy munka céljából történő kizsákmányolás” visszaszorítását írja elő, és az „emberi jogokat szem előtt tartó szemlélet”, a „holisztikus és integrált megközelítés” fontosságát hangsúlyozza. Ezeket a fogalmakat természetesen mindkét fél másként értelmezi.
A döntéshozókat többféle lobbicsoport próbálja befolyásolni. Az Európai Parlament nők jogaival és az esélyegyenlőséggel foglalkozó bizottsága például egyértelműen a prostitúció tiltását szorgalmazza, elnöke, a svéd Marianne Eriksson saját hazájának politikáját próbálja népszerűsíteni, és a pornográfia, a szexipar terjeszkedésével magyarázza a nők kizsákmányolásának elharapózását.23 A szexmunkások szervezetei ezzel szemben 2005-ös brüsszeli konferenciájukon (melyen mintegy 120 szexmunkás vett részt 23 országból) olyan határozatot fogadtak el, amely „elutasítja azt a szelektív moralizmust, amely csak akkor engedi a prostitúciót, ha az rejtve marad”, ezenkívül felhív arra, hogy alakítsák ki a szexmunkások legális munkavégzésének feltételeit, biztosítsák a szexmunkát vállalók jogait.24
A szexmunkások motivációi
A kutatók körében hiányzik a konszenzus abban a kérdésben, hogy vajon mely pszichológiai és szociológiai tényezőket tekinthetjük a prostitúció első számú személyes motivációinak. Gyakran politikai meggyőződéstől függően egyesek túlhangsúlyozzák a gyermekkori pszichológiai traumák jelentőségét, mások pedig elbagatellizálják azt. Egyes kutatók szerint a prostituáltak körében a gyermekkori szexuális viktimizáció előfordulása jóval magasabb, mint a nem prostituáltak körében.25 Más kutatók szerint ez a kapcsolat nem létezik.26 Megint mások azt állítják, hogy nem maga a gyermekkori szexuális abúzus az, amely a prostitúcióhoz vezet, hanem az a jelenség, hogy a szexuális abúzus áldozatául esett gyermekek és kamaszok jóval nagyobb arányban szöknek el otthonról, így a utcán óhatatlanul a legkézenfekvőbb, deviáns megélhetési lehetőségekhez folyamodnak (drogkereskedelem, prostitúció).27 A drogfüggőséget is összefüggésbe hozzák a prostituálódással, mivel a prostitúció (a csekélyebb, nem erőszakos vagyon elleni bűncselekmények mellett) gyakran tartozik az ún. beszerzési (bűn)cselekmények közé, amelyekkel a drogfüggő a napi adagjához szükséges pénzt előteremti. Ugyanakkor egy amerikai vizsgálat szerint bár az illegális drogok kipróbálóinak aránya jóval magasabb a prostituáltak körében, mint az általános népességben, a drogfogyasztás önmagában nem magyarázza a prostituálódást.28
A legtöbb kutatás tanúbizonysága szerint a szexmunka és az azzal összefüggésben álló emberkereskedelem fő motivációja a létbizonytalanság és a munkanélküliség. Számot kell vetnünk azzal a ténnyel, hogy a szegény és tanulatlan népesség körében a nők felülreprezentáltak: az analfabéták kétharmada nő, a világ számos részén a lányok „nemkívánt” gyermekeknek számítanak, a női munkaerőt jellemzően rosszabbul fizetik, mint a férfit. 2002-ben világszerte a nők átlagosan 69%-át keresték a férfiak bérének:
3. ábra: A nők munkabére a férfiak munkabéréhez viszonyítva (százalék), a 90-es évek végén29
Az emberkereskedelem forrásországaiban a nők nehezebben találnak munkát, sokkal nehezebben teremthetnek önálló egzisztenciát, mint a férfiak. A munkanélküliség különösen a volt Szovjetunió utódállamaiban vált az emberkereskedelem motorjává, ahol a politikai változások után általános gazdasági válság alakult ki. Ukrajnában, a Nyugatra áramló emberkereskedelem egyik fő forrásországában a hivatalosan regisztrált munkanélküliek 70%-a nő.30 Moldovában és Ukrajnában becslések szerint a lakosság mintegy 10 százaléka jelenleg is külföldön tartózkodik megélhetésének előteremtése céljából.31 Emberi jogi csoportok jelentése szerint egyes ukrán és moldovai falvak lakosságának több mint 70%-a külföldön végez munkát.32 Egy a grúz szexmunkások utcai megkeresésével foglalkozó civil szervezet, a Tanadgoma felmérésének eredményei szerint 2408 megkérdezett kliensük közül 61% említette az egyéb megélhetési formák hiányát, 24% pedig a munkanélküliséget a szexmunkához vezető első számú okként. Az oroszországi Volgográdban a Marija civil szervezet 220 szexmunkást interjúvolt meg, közülük 94%-nak a szexmunka volt az egyetlen bevételi forrása.33
Szexmunka: globális trendek
A szexmunkások számával kapcsolatban nehéz globális demográfiai becslésekbe bocsátkozni. Bár egyes országok rendelkeznek valamiféle hivatalos regisztrációs rendszerrel, ezeket a kutatók nem tartják reprezentatívnak, mivel a szexmunkások jelentős része rejtőzködő populáció, amelyről nehéz bármiféle adathoz jutni. Különösen nehéz ez olyan országokban, ahol a szexmunkát az állam kriminalizálja. A rendelkezésre álló kutatások szerint a prostitúció elterjedtsége jelentős különbségeket mutat régiók és országok szerint. A legtöbb országban a szexmunkások aránya a 15–49 éves női népesség körében jóval 1%-on belül marad, egyes országokban azonban elérheti vagy meghaladhatja a 2%-ot.
A kutatók a szexmunkásokon belül különféle alkategóriákat hoztak létre változatos szempontok szerint, így például:
– Időszak (rendszeres vagy alkalmi)
– Környezet (bordély, masszázsszalon, lakás, utca, szálloda, bár, mozi stb.)
– Szociális helyzet (szociálisan integrált prostituáltak, marginalizálódott utcai prostituáltak, illegális bevándorlók stb.)
– Függetlenség (önálló vállalkozók, alkalmazottak, kényszerprostituáltak stb.)34
1. táblázat: A szexmunkás populáció a teljes népességhez viszonyítva egyes országokban
Ország |
Szexmunkások |
15–49 éves női populáció % |
Teljes népesség |
15–49 éves népesség |
||||||
Alacsony becslés |
Magas becslés |
Átlag |
Alacsony becslés |
Magas becslés |
Átlag |
|||||
Hollandia |
20 000 |
30 000 |
25 000 |
0,50 |
0,75 |
0,6 |
15 929 536 |
7 997 459 |
||
Belize |
3 600 |
5 300 |
4 450 |
6,05 |
8,91 |
7,4 |
230 996 |
118 942 |
||
Dominikai Köztársaság |
14 000 |
70 000 |
42 000 |
0,61 |
3,07 |
1,8 |
8 506 651 |
4 560 598 |
||
Haiti |
14 000 |
70 000 |
42 000 |
0,69 |
3,45 |
2,0 |
8 270 270 |
4 052 705 |
||
Bolívia |
3 000 |
6 000 |
4 500 |
0,15 |
0,29 |
0,2 |
8 516 495 |
4 131 460 |
||
Kolumbia |
70 000 |
100 000 |
85 000 |
0,61 |
0,87 |
0,7 |
42 802 735 |
23 002 907 |
||
Peru |
17 000 |
34 000 |
25 000 |
0,24 |
0,49 |
0,3 |
26 092 537 |
13 878 017 |
||
Venezuela |
80 000 |
120 000 |
100 000 |
1,23 |
1,85 |
1,5 |
24 632 072 |
12 984 927 |
||
Forrás: UNAIDS, Sex Work and HIV/AIDS (UNAIDS Best Practice Collection, 2002), 5.
Emberkereskedelem
A „szexuális kizsákmányolás céljából történő” emberkereskedelem különösen hangsúlyos szerepet kap a nemzetközi emberkereskedelemmel kapcsolatos politikai szabályozásokban: az „emberkereskedelem” kategóriát többnyire fenntartják a prostitúció céljából szállított nőknek és gyermekeknek, míg a munkavégzés céljából külföldre szállított férfiakra az „embercsempészet” kifejezést alkalmazzák. Az újabb, az emberkereskedelmet pusztán nemi (gender) kérdésként vizsgáló paradigmán felülemelkedő kutatások szerint valójában a nem szexuális célú munkavégzés gyakran jelentősebb hányadát teszi ki a nemzetközi határokon átnyúló emberkereskedelemnek, még a gyermekkereskedelemnek is.35
A globalizációs folyamatok a XXI. század elejére drasztikusan megnövelték a nemzetközi emberkereskedelem kiterjedtségét és jelentőségét. Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumának (Department of Justice) becslései szerint évente mintegy 700 000–1 millió közöttre lehet tenni a nemzetközi határokon munkavégzés céljából átszállított nők és gyermekek számát, bár ez is csak óvatos becslésnek számít.36 Az emberkereskedelem hatalmas illegális üzletág: az ENSZ becslései szerint évente 5-7 milliárd dolláros hasznot termel, amely erősíti a pénzmosást és a korrupciót.37
Az emberkereskedelem egyik jellegzetes útvonala Dél- és Kelet-Európából Nyugat-Európába vezet (a becslések szerint évente mintegy félmillió személyt szállítanak ide). Az IOM 2000 és 2005 között csak Ukrajnában, Moldovában és Belorussziában mintegy 4000 olyan személynek nyújtott segítséget a szociális reintegrációban, akiket korábban prostitúció céljából Nyugatra szállítottak az emberkereskedők. Az emberkereskedelem másik útvonala Délkelet-Ázsia országai között húzódik: forrásországai Kína, a Fülöp-szigetek, Thaiföld, Burma, Vietnam, Kambodzsa, célországai Thaiföld, Malajzia és Japán. Az IOM becslései szerint évente mintegy 200-225 ezer személyt adnak el külföldi munkavégzés céljából.38 Amerikában az emberkereskedelem fő célországa az Egyesült Államok, ahová Latin-Amerikából és Délkelet-Ázsiából, illetve újabban a volt Szovjetunió területéről is szállítják az embereket. Jelentős emberkereskedelem zajlik Afrikában is, melynek fő forrásországai Ghána, Nigéria, Etiópia és Mali, célországai pedig európai és közép-keleti országok.39
A szexrabszolgaság, a nő- és gyermekkereskedelem kiterjedéséről, a prostitúció egyértelműen kényszerített formáinak elterjedtségéről a témával kapcsolatban rendelkezésre álló bőséges szakirodalom ellenére két okból rendkívül nehéz pontos adatokhoz jutni: 1) mivel érthető okokból rejtőzködő (vagy inkább rejtett) populációról van szó; 2) mivel a kutatók között is nézeteltérés van abban a kérdésben, hogy miként határozzuk meg, ki tekinthető az emberkereskedelem áldozatának. A hatóságok által hivatalosan regisztrált esetek valószínűleg csupán egy kisebbségét teszik ki a valós esetszámnak (csak a jogalkalmazó intézmények működésének hatékonyságára szolgáltatnak példát), amelyről még a terepen dolgozó civil szervezeteknek sincs teljes képe:
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
Friss hozzászólások
6 év 15 hét
8 év 40 hét
8 év 44 hét
8 év 44 hét
8 év 45 hét
8 év 45 hét
8 év 46 hét
8 év 48 hét
8 év 48 hét
8 év 48 hét