Skip to main content

Több mint vágy: indulat

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Tavaly februárban újra a Kongresszusi Központba költözött a Filmszemle. A médiafelhajtás, a VIP-vendégek forgataga és a nyolcvanas éveket idéző, visszafogottan elegáns dizájn azt sejtette: ez a szemle a reprezentációról szól. Volt azért kontraszt is, bőven. A büfében négyszáz forint volt egy kávé, a kisteremben néhány százezerből forgatott rövidfilmek peregtek. Az öltönyös-nyakkendős urak és kiskosztümös hölgyek közé pulóveres-kapucnis-farmeros fiatalok keveredtek. A filmek többségét huszon-, harmincéves fiatalok jegyezték, a közönség mégis inkább a nagy nevekre figyelt. A napfény íze és az új Jancsó-film mellett a Jadviga és a Glamour premierje színesítette a programot. Forradalmi hangulatnak, nemzedékváltásnak nyoma sem volt, utólag visszatekintve mégis úgy tűnik, ezen a szemlén lett egyértelmű a fiatal és független magyar film áttörése.

Csendes vihar volt, méltó a korábbi évek viharos csendjéhez. A surranópályán, olcsó filmekkel és független producerek segítségével, az évtized végére érkezett be egy csapatra való fiatal, akiknek a munkáit egymáshoz sem sok kötötte, hát még a magyar film hagyományaihoz. Nem is volt semmiféle manifesztum, senki nem tépkedte az öregek babérjait. Forradalmárok és lázadók nélkül születtek izgalmas és új filmek. Készítőik nem álltak be a sodorba, de nem is lázadtak a magyar film nagy mítoszai ellen. Más minták érdekelték őket. Tarantino kegyetlen humora, Lars von Trier Dogmája, az amerikai függetlenek műfajokat marcangoló indulata lebeg a mostani újhullám felett. Ez az új raj a moziban született: filmélményeken szűrődnek keresztül a történeteik és az indulataik, politikai parabolák helyett filmes utalások és zsánerek jelentik a közös pontot az alkotók és a közönség között. Melodráma (Nincsen nekem vágyam semmi), thriller (Gyilkosok), road movie (Balra a nap nyugszik) egyaránt akad a sorban. Sokkal erősebb hátteret jelent ez, mint bármiféle társadalmi réteghez vagy csoporthoz való tartozás. A filmek ettől csiszoltabbnak tűnnek a lehetségesnél: a politikai odamondogatással együtt sok minden más is kilúgozódott.

A főiskolán színészként végzett, jelenleg rendező szakos Mundruczó Kornél filmje, a Nincsen nekem vágyam semmi ennek a hullámnak a taraján lett a tavalyi év meglepetésfilmje. A Filmszemle és Mediawave díjai után a kritikusok megosztott nagydíját nyerte, a Művész moziban is sikerrel vetítették azt az egy kópiát, ami elkészült belőle. Csendes siker volt, ha nem is egyhangú: a közönséget és a kritikusokat egyaránt megosztotta. Sokan idejekorán kultuszfilmként emlegették, mások Trainspotting-utánérzést kiáltottak (nyilván azért, mert az egyik főszereplő olykor Trainspotting feliratú pólóban mászkál), akadt, aki a témája miatt utasította el, vagy épp azért tartotta merész munkának. A Nincsen nekem vágyam semmi heves reakciókat váltott ki, de hát ez is volt az alkotók szándéka. Megzavarni, kizökkenteni, felkavarni és elgondolkodtatni szerették volna a közönséget, nem csak provokálni.

Fiúprostik világában játszódó szerelmi sokszög-történet prostitúcióval, homo- és heteroszexualitással, szadomazochista játékokkal, transzvesztita szereplőkkel, vérrel és erőszakkal – ennek a töredéke is elég lenne ahhoz, hogy Magyarországon botrányt kiáltsanak. A Nincsen nekem vágyam semmi mégsem botrányfilm, abban az értelemben legalábbis, hogy nem a témájával akarja sokkolni a közönséget. A történet közege a nézők többsége számára nyilván ismeretlen, idegen. Mundruczó filmje azonban nem a másság manapság divatos „felmutatása” jegyében született. Nem a másságról beszél, hanem arról, ami mindannyiunkban megvan: a szenvedélyről és az indulatról. A Nincsen nekem vágyam semmi véres szerelmi dráma az odaadásról és a kiszolgáltatottságról, az erőről, az indulatról és a tehetetlenségről. A környezetből csak annyit mutat meg, amennyi feltétlenül szükséges. A fiúprostik szubkultúráját arra használja, hogy a történet mélyén szunnyadó elementáris indulatokat, vágyakat és érzelmeket hitelesítse. Ha semleges, hétköznapi közegben játszódna, közel sem lenne ilyen ereje. A film hősei a saját testükből élnek, ehhez szigorúan uralniuk kellene az érzelmeiket, a logikájukat és az ösztöneiket. Ez az uralom azonban egy ponton csődöt mond, és ekkor láncreakcióba lépnek az addig kordában tartott ösztönök, vágyak és indulatok.

A főszereplő srác kegyetlen pontossággal használja a testét, és kíméletlen fegyelemmel használja ki a környezetét, mindazokat, akik függenek tőle, szeretik őt, és kiszolgáltatottak neki. Állandó kliensének, egy jómódú, középkorú, családos férfinak köszönhetően mindig van pénze, biztonsága és támasza. Minden hét elején búcsút vesz barátnőjétől, és a lány testvérével együtt elindul a városba, dolgozni. A lánynak fogalma sincs arról, hogy a fiúk prostiként keresnek pénzt, a fiúkat nem érdekli, hogy a lány mit gondol, mit csinál hét közben a falu széli kis házban. Ez a négyesfogat nincs egyensúlyban, nem is lehet, fel is borul néhány fatális véletlen következtében.

Kemény történet, lendület és fegyelem kell az elmeséléséhez. Mundruczó filmje nagyon zárt dramaturgiával dolgozik, nincsenek mellékszálak, csak a klasszikus drámai akció-reakció viszonyok formálódnak. Egyszerű vonalvezetésű a cselekmény, viszont nagyon gazdag és eklektikus a stílus. Vad színekben, izgalmasan komponált képekben meséli el a történetet. Furcsa, ritkán tapasztalt ritmusa van a filmnek: nyugodalmasabb részek után hirtelen tempót és tónust vált, majd újra lassabb sebességre kapcsol. Folyamatos a hangulatcsúszka, egy átlagos filmmel ellentétben, amelynél az ötödik perc után tudjuk, hogy milyen hangvételre, miféle fordulatokra és stílusra számítsunk, a Nincsen nekem vágyam semmi állandó érzelmi és hangulati kihívásokkal szembesíti a nézőjét. Ilyen hirtelen hangulatváltás a rendőrségi kihallgatás vagy a „duguláselhárítás” groteszk etűdje. Mundruczó érezhetően meg akarja dolgozni a közönségét: inkább vállalja, hogy sokan heterogénnak és eklektikusnak tartsák a filmjét, csak az elsődleges hatás meglegyen. A stílus és a dramaturgia egyenetlenségei épp azért nem idegesítőek, legfeljebb zavarók, mert lendület és eredetiség van mögöttük.

Szokatlanul erősek és elevenek a dialógusok. Ezek az elharapott, rövid monológok, viták és veszekedések ugyanazt a lüktető, zaklatott ritmust követik, mint a stílus és a hangulat hullámmozgásai. Rába Roland, Nagy Ervin és Csuja Imre egyaránt mindenféle sallang, túljátszás és érzelgősség nélkül talál bele a szerepébe, pedig vad, hangos és haragos jelenetektől nagyon finom, nagyon lírai betétekig mozog a skála.

A Nincsen nekem vágyam semmi indulatos film, nem törődik a védekezőreflexeinkkel. Olyan témákat érint, amiket magyar filmek csak ritkán szoktak, nem finomkodik, és nem maszatol. Vállalja a melodrámát mint klasszikus formát, vállalja saját eklektikusságát, mert provokálni akar, érzelmeket próbál kihajtani a nézőből. A kicentizett konfliktusokkal és sokszoros biztonsági burkolattal ellátott magyar filmek mezőnyében ennél kevesebb is elég lenne. A sikerhez és a megütközéshez egyaránt.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon