Skip to main content

TOK-ba zárt iskola

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Sokak számára manapság világosodik meg a sokat idézett „stratégiai ágazat” kifejezés teljes értelme. A kormány programját lapozgatva még az oktatásügy kiemelkedő fontosságára és nagyarányú fejlesztésére gondoltak a pedagógusok. A költségvetési viták alatt még azt hihettük, hogy a szokásos politikai ígérgetés volt csak eme „stratégia”, hiszen már a második költségvetést terjesztik a parlament elé, mely nem változtat az örökölt költségvetési szerkezeten, s így az évek óta alulfinanszírozott oktatásügyet a válogatás nélküli restrikciós politika végképp lezülleszti.

Ám többen régóta látni vélik, hogy milyen cél felé halad váltott államtitkárokkal a minisztérium: „központosított állami oktatásirányítás, jól ellenőrizhető, centralizált tanügyi rendszer.”

Az Országos Köznevelési Tanács létrehívása jelezte azt a kabinetpolitikát, mely sem az önkormányzatokkal, sem á pedagógusok érdekvédelmi szervezeteivel nem kíván nyíltan egyeztetni. Még csak a politikai pártokkal sem – ami jelezhetné az oktatásügy pártpolitika feletti voltát –, hanem felkért és senki által nem ismerhető „titkos tanácsadókkal” alakítja e stratégiai ágazat ügyeit. A miniszter úr persze attól kér tanácsot, akitől akar, de miért kívánja e testületet törvénnyel legitimáltatni?

Még a nevelőtestületeket egyetértési jogától megfosztó alkotmánybírósági döntés előtt pár hónappal fontosnak tartotta a minisztérium kifejteni, hogy a pedagógusok közössége nem alkalmas az igazgatói kinevezés során a szakmai véleményformálásra. Majd e döntés után az önkormányzati intervenciótól félő iskolák megismerhették az MKM által létrehozandó Területi Oktatásügyi Központ, azaz a TOK nevét, melynek véleményét e kérdésekben illő és üdvös lesz figyelembe venni. Andrásfalvy miniszter úr persze „korántsem példaként”, de szükségesnek tartotta elmondani, hogy Németországban a miniszter nevezi ki az igazgatót.

Az egyházi iskolák kérdését kár lenne most említeni, bár a közoktatási törvény tervezete rendszeresen megkülönbözteti az egyházi fenntartású iskolákat az alapítványi, egyesületi és magániskoláktól, de ezzel csak néhány alapvető törvényt sért. Maradjunk a centralizációnál és a TOK-nál.

„Nem igaz, hogy centralizálunk” – hangzik az államtitkári válasz. „Az európai modellt követi a magyar oktatás” – egészíti ki az államtitkár-helyettes. Hiszen két nagy irányítási modell létezik – mondják –, a decentralizált észak-amerikai és a centralizált európai irányítás. A „tanácsadó testület” szakértői gyakran említik ezt az elméletet, amely persze igaz, ha a XIX. századi vagy a háború előtti Európát tekintjük. Ám több évtizede megszületett már az a felismerés a francia és a német szakértők körében is, hogy a rendszer egészére vonatkozó, nagy, átfogó reformok nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket. Nem segítik a minőségi változásokat, nem erősítik a leszakadókat, nem mozgósítják a meglévő energiákat.

Az „európai modellt” megvalósító országok húsz éve az iskolai autonómia erősítésén fáradoznak, az egyes intézmények önállóságának erősítésén, a kreativitás központilag nem szabályozható, de segíthető fejlesztését célozzák. Energiáikat arra fordítják, hogy az iskolák helyi társadalmi kommunikációját erősítsék, hogy mozgásban, aktivitásban tartsák az intézményeket, s azok vezetői, igazgatói képesek legyenek e kihívásokra az ott és akkor megfelelő válaszokat megadni. Erőforrásaik másik részét pedig leköti a centralizált rendszer lebontásának munkája.

A Területi Oktatásügyi Központok gondolata az új közoktatási törvény tervezetének egyik alappillére. E nyolc, a köztársasági megbízottak székhelyén működő „decentrum” a minisztérium meghosszabbított karjaként közvetlenül szólhatna bele az iskolák életébe, az igazgatók kinevezésébe, iskolafelügyelők révén a pedagógusok alkalmatlanná nyilvánításába, az önkormányzat és az iskola viszonyába, az új, helyi tantervek engedélyezésébe, kísérletek indításába stb. A törvényt jövőre vitatja meg a parlament, s amennyiben így fogadná el, akkor az európai fejlődéssel ellentétes irány mellett tenné le a voksát. A minisztérium azonban nem bíz semmit a véletlenre, s már januártól létre kívánja hozni a TOK-okat. Ehhez 450 millió forintot igényelt a jövő évi költségvetéstől. A sietség érthető, hiszen a Szalay utcában álló minisztérium állandó működési zavarokkal küzd. A több ezer önkormányzattal nem tudott értékelhető viszonyt kiépíteni, nem rendelkezik alapvető információkkal, törekvései az apparátusi káoszba fulladnak, s így persze állandó politikai támadások érik a pártok és a szakszervezetek részéről.

E nyolc új hivataltól remélik az oly hiányzó rendet és átgondoltságot, az önkormányzatokkal való kommunikáció megteremtését, a kötelező adatszolgáltatást. Az ellentétes törekvések régóta léteznek, a tanácsi időkben is jelen voltak.

Mit tehetne a minisztérium a valódi megoldások érdekében? Költségvetési igényét ne csökkentse, ám új hivatalok létrehozása helyett fordítsa ezt az összeget:

– a jelenleginél jóval intenzívebb jogalkotói munkára, melyben tisztázza az oktatás szereplőinek egymáshoz való viszonyát, a játékszabályokat;

– a gyakorló pedagógusoknak szánt színvonalas posztgraduális képzés kidolgozására;

– az igazgatók, vezetők sokirányú képzési rendszerének megteremtésére;

– a helyi döntésekben részt vevők tájékoztatására, állandó információs kiadványok segítségével megfelelő kondícióban tartására;

– az iskolafelügyelői vizsgálatok helyett az intézmények belső önértékelési rendszerének kialakítására, választható értékelési rendszerek tucatjainak kidolgoztatására s az intézményekhez való eljuttatására.

– az alapkészségeket mérő, standardizált feladatsorok kialakítására, a pedagógusok, igazgatók, önkormányzatok ezekkel való ellátására;

– a törvényességi felügyeletet ellátó testületek mellett dolgozó, oktatásügyekben jártas jogász alkalmazására;

– olyan kutatói, mérési rendszer kiépítésére, mely egy-egy terület oktatási helyzetét, egy-egy ismeretcsoport országos színvonalát vizsgáim képes.

E nyolc feladat ellátása előbbre vihetne a valóban létező problémák megoldásában.






































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon