– Mi a módszer lényege?
– Az, hogy a tananyagot eleve önálló megértésre alkalmasan tálalja, az emlékezetbe vésését a hallásra, a többszöri meghallgatásra építi, és feladatokat ad az önálló felidézés gyakorlására.
A relaxációs módszer a két, leginkább gyakorlati nyelvtanulási célt, a beszédértést és a beszédkészség mielőbbi elérését a többi cél elé helyezi. Ezekben akar először eredményt, sikerélményt biztosítani. Ha ez megvan, ebből elegendő hajtóerő keletkezhet a többi lehetséges nyelvtanulási cél – olvasás, gazdag szókincs, helyes nyelvtani ismeretek, írás stb. – eléréséhez.
– Milyen a tanár nélkül is elsajátítható tananyag?
– Az olvasmány a hétköznapi élet kifejezéseiben gazdag dialógusokból áll. Ezek a kazettákon először lassú, jól érthető, majd normális beszéd tempóban hallhatók. Az új szavak a jelentésükkel együtt, tagolt és normálkiejtéssel ugyancsak szalagra kerültek.
– A kazettán rajta van a fordítás is?
– Csak a szavaké a hangos szótárban. A dialógusé nincs.
– Először tehát meghallgatom a szöveget, és utána nézem a könyvet?
– A megértés az első! Azt javaslom, hogy először könyvvel a kézben hallgasd meg az új szavak kiejtését, jelentését, a hangos szótárt, majd mondatról mondatra a dialógust, és értsd meg. Ahol kell, állj meg, és hallgasd újra. Olvasd el a fordítást is. Dolgozd fel, érts meg. Ehhez nem kell tanári magyarázat.
Nagyon fontos, hogy ki-ki a saját tempójában tudja feldolgozni az anyagot.
A megértés után következik az anyag bevésése. A kazetta úgy készült, hogy a szalag csévélése nélkül és megfelelő ütemben végighallgathassad az anyagot. Semmit nem kell tenned vele. Egy kazettaoldalon egy lecke van. Elkezded hallgatni a kazetta elejét, lehet, hogy még alig érted, de mire a kazetta végére érsz, a szöveg megvilágosodik benned. Közben, ha kezdő fokon is, de a megtanulni kívánt nyelven gondolkozol, azon érted a szöveget.
A kazetta hallgatására, a bevésésre, két különböző kényelmes utat is választhatsz. Az egyik a háttérrádiózáshoz hasonló háttértanulás. Bármivel foglalkozhatsz, a háttérben szól a nyelvlecke. Nem is figyelsz rá, a rövid távú memórián átereszted az egészet, mégis mint „egészleges” élmény – torzítatlanul! – rögzül benned.
Mert gondold egyszer át: ha a hagyományos módon bemagolod a szavakat, egy önmagád által eltorzított nyelvet rögzítesz magadban. Nem csoda, ha aztán hallás után nem ismered fel az eredetit, nem érted meg az anyanyelvükön beszélőket.
A bevésés másik útja, hogy nem foglalkozol mással, hanem pihensz, relaxálsz, és közben hallgatod a nyelvleckét, tanulsz. A relaxálás következtében megváltozott tudati állapotba kerülsz. Tudjuk, hogy hipnózisban az emlékezetnek olyan zónái is hozzáférhetőkké válnak, amelyek éber állapotban hozzáférhetetlenek. Ilyenkor a hipnotizőr tartósan rögzülő információkat adhat át a hipnotizáltnak. Ez a különleges tudati állapot és a memória sajátos kapcsolatban vannak egymással.
A relaxált állapot elérésére és fenntartására alkalmazott módszerek – pl. a jóga, az autogén tréning – a tested belsejére irányított figyelmet igényelnek. Az ilyen egyéni relaxációs technikák alkalmasak a tanulásra, elsajátításuk azonban hosszabb időt igényel, fenntartásuk pedig elvonja a figyelem egy részét magától a tanulástól.
Jobb, ha a test belsejéből származó ingert – pl. a légzés ritmusát – egy elektronikus készülék visszacsatolja az agy tudatos szférájába, a látó- és hallóközpontba. A mi Relaxomat készülékünk a tanulómaszkba rejtett fényforrás, a fülhallgatóba irányított búgó hangjelzések segítségével ingerli a látó- és hallóközpontot: ez hozza létre a relaxációt. Amikor a mikroprocesszor érzékeli a relaxált állapotra jellemző légzésfrekvenciát, elindítja a magnókazettát. A fényvisszacsatolás továbbra is működik, és fenntartja a relaxált állapotot. A fülhallgatón keresztül a nyelvleckét hallod.
– Mennyi ideig tart mindez?
– Egy nyelvlecke általában félórás kazettán van. Ezalatt legalább kétszer elhangzik a hangos szótár, általában háromszor vagy még többször a dialógus. A megelőző és az utórelaxációval együtt az egész folyamat kb. egy órát vesz igénybe.
– Az eredményes tanuláshoz feltétlenül szükség van a készülékre?
– Akinek több a pénze, mint az ideje, energiája, az tanuljon a készülékkel. Aki nem teheti ezt, fordítson több időt a tanulásra, legyen egy picivel több az energiája, és használja az önálló tanulás céljára kifejlesztett tananyagot.
– De hogyan tanulhatok meg egymagamban megszólalni, beszélni, kommunikálni?
– Meg kell rá érni. Persze tétlenül várni nem elég. Az sem biztos, hogy mindenkinek sikerül önállóan megszólalnia, van, akinek tanárral jobban megy. De hogy kudarcok, gátlások közepette akkor is erőltessük a társalgást, amikor még nem megy, értelmetlen dolog. A kommunikációhoz a beszédértésen és a beszédautomatizmus gyakorlásán és a beszédhelyzetek keresésén át vezet az út.
A bevésés után felidézési tréninget ajánlok a megszólaláshoz. A lecke hangzásképét már bevésted az emlékezetedbe, ha a jelentését is érted, akkor még meg kell tanulnod felidézni magadban, később hangosan kimondani.
Először, akár egy megtanult verssel, eljátszol magadban a nyelvlecke szövegével, néma, belső beszédedben idézed fel a dialógust. Bele-beleleshetsz a könyvbe, emlékeztető ábrák is segítenek. Stressz, kudarc nélkül gyakorolhatsz egyedül is. De a tiszta belső halláskép kialakulása előtt ne sürgesd a hangos kiejtést. Végül a kiejtésedet magnóról visszahallva ellenőrizheted.
– …és a nyelvtan?
– A leckéhez természetesen nyelvtani magyarázat és gyakorlat is tartozik. Arány és időzítés kérdése: a beszédértés és beszédkészség automatizmusainak fejlesztése közben mikor, mennyire segít, mennyire bénít a tudatosított szabály. Ugyanígy a hibák kijavítása: van, akinek többet árt, mint használ. Egyébként a feladatok megoldási kulcsa a könyvben lehetővé teszi az önellenőrzést.
– Honnan ered ez a módszer?
– Lozanov bolgár orvosprofesszor jógalégzéssel és zenével kombinált nyelvtanítási módszere adta az alapötletet; egy német feltaláló házasította össze a légzés-visszacsatolási eljárást és a gépi információtárolást. A szabadalmaztatott módszer Nyugaton SITA Learning System, nálunk licencváltozata Relaxa néven vált ismertté. A metódus a tanulási folyamat jelentős részéből kiiktatta a bizonytalan tanári varázst, de a csoportos tanulás pszichikai hátrányait is.
– Tanár- és tanfolyamellenes ez a program?
– Miért lenne az? A velünk kötött szerződés alapján relaxamódszerrel dolgoznak tanárok, nyelviskolák is. És sikeresek. De idegenvezető- és csoportosutazás-ellenes talán az, aki az egyéni utazóknak kínál útifelszerelést és útikalauzt? És állítja, nemcsak idegenvezetővel lehet bejárni, megismerni Rómát, Londont, New Yorkot…(X)
Friss hozzászólások
6 év 15 hét
8 év 40 hét
8 év 44 hét
8 év 44 hét
8 év 45 hét
8 év 46 hét
8 év 46 hét
8 év 48 hét
8 év 49 hét
8 év 49 hét