Skip to main content

Új utak a nyelvtanulásban

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Beszélgetés dr. Makara Györggyel, a Relaxa Magyar–Német Innovációs Kft. ügyvezetőjével


– Mi a módszer lényege?


– Az, hogy a tananyagot eleve önálló megértésre alkalmasan tálalja, az emlékezetbe vésését a hallásra, a többszöri meghallgatásra építi, és feladatokat ad az önálló felidézés gyakorlására.

A relaxációs módszer a két, leginkább gyakorlati nyelvtanulási célt, a beszédértést és a beszédkészség mielőbbi elérését a többi cél elé helyezi. Ezekben akar először eredményt, sikerélményt biztosítani. Ha ez megvan, ebből elegendő hajtóerő keletkezhet a többi lehetséges nyelvtanulási cél – olvasás, gazdag szókincs, helyes nyelvtani ismeretek, írás stb. – eléréséhez.

– Milyen a tanár nélkül is elsajátítható tananyag?


– Az olvasmány a hétköznapi élet kifejezéseiben gazdag dialógusokból áll. Ezek a kazettákon először lassú, jól érthető, majd normális beszéd tempóban hallhatók. Az új szavak a jelentésükkel együtt, tagolt és normálkiejtéssel ugyancsak szalagra kerültek.

– A kazettán rajta van a fordítás is?


– Csak a szavaké a hangos szótárban. A dialógusé nincs.

– Először tehát meghallgatom a szöveget, és utána nézem a könyvet?


– A megértés az első! Azt javaslom, hogy először könyvvel a kézben hallgasd meg az új szavak kiejtését, jelentését, a hangos szótárt, majd mondatról mondatra a dialógust, és értsd meg. Ahol kell, állj meg, és hallgasd újra. Olvasd el a fordítást is. Dolgozd fel, érts meg. Ehhez nem kell tanári magyarázat.

Nagyon fontos, hogy ki-ki a saját tempójában tudja feldolgozni az anyagot.

A megértés után következik az anyag bevésése. A kazetta úgy készült, hogy a szalag csévélése nélkül és megfelelő ütemben végighallgathassad az anyagot. Semmit nem kell tenned vele. Egy kazettaoldalon egy lecke van. Elkezded hallgatni a kazetta elejét, lehet, hogy még alig érted, de mire a kazetta végére érsz, a szöveg megvilágosodik benned. Közben, ha kezdő fokon is, de a megtanulni kívánt nyelven gondolkozol, azon érted a szöveget.

A kazetta hallgatására, a bevésésre, két különböző kényelmes utat is választhatsz. Az egyik a háttérrádiózáshoz hasonló háttértanulás. Bármivel foglalkozhatsz, a háttérben szól a nyelvlecke. Nem is figyelsz rá, a rövid távú memórián átereszted az egészet, mégis mint „egészleges” élmény – torzítatlanul!  rögzül benned.

Mert gondold egyszer át: ha a hagyományos módon bemagolod a szavakat, egy önmagád által eltorzított nyelvet rögzítesz magadban. Nem csoda, ha aztán hallás után nem ismered fel az eredetit, nem érted meg az anyanyelvükön beszélőket.

A bevésés másik útja, hogy nem foglalkozol mással, hanem pihensz, relaxálsz, és közben hallgatod a nyelvleckét, tanulsz. A relaxálás következtében megváltozott tudati állapotba kerülsz. Tudjuk, hogy hipnózisban az emlékezetnek olyan zónái is hozzáférhetőkké válnak, amelyek éber állapotban hozzáférhetetlenek. Ilyenkor a hipnotizőr tartósan rögzülő információkat adhat át a hipnotizáltnak. Ez a különleges tudati állapot és a memória sajátos kapcsolatban vannak egymással.

A relaxált állapot elérésére és fenntartására alkalmazott módszerek – pl. a jóga, az autogén tréning – a tested belsejére irányított figyelmet igényelnek. Az ilyen egyéni relaxációs technikák alkalmasak a tanulásra, elsajátításuk azonban hosszabb időt igényel, fenntartásuk pedig elvonja a figyelem egy részét magától a tanulástól.

Jobb, ha a test belsejéből származó ingert – pl. a légzés ritmusát – egy elektronikus készülék visszacsatolja az agy tudatos szférájába, a látó- és hallóközpontba. A mi Relaxomat készülékünk a tanulómaszkba rejtett fényforrás, a fülhallgatóba irányított búgó hangjelzések segítségével ingerli a látó- és hallóközpontot: ez hozza létre a relaxációt. Amikor a mikroprocesszor érzékeli a relaxált állapotra jellemző légzésfrekvenciát, elindítja a magnókazettát. A fényvisszacsatolás továbbra is működik, és fenntartja a relaxált állapotot. A fülhallgatón keresztül a nyelvleckét hallod.

– Mennyi ideig tart mindez?


– Egy nyelvlecke általában félórás kazettán van. Ezalatt legalább kétszer elhangzik a hangos szótár, általában háromszor vagy még többször a dialógus. A megelőző és az utórelaxációval együtt az egész folyamat kb. egy órát vesz igénybe.

– Az eredményes tanuláshoz feltétlenül szükség van a készülékre?


– Akinek több a pénze, mint az ideje, energiája, az tanuljon a készülékkel. Aki nem teheti ezt, fordítson több időt a tanulásra, legyen egy picivel több az energiája, és használja az önálló tanulás céljára kifejlesztett tananyagot.

– De hogyan tanulhatok meg egymagamban megszólalni, beszélni, kommunikálni?


– Meg kell rá érni. Persze tétlenül várni nem elég. Az sem biztos, hogy mindenkinek sikerül önállóan megszólalnia, van, akinek tanárral jobban megy. De hogy kudarcok, gátlások közepette akkor is erőltessük a társalgást, amikor még nem megy, értelmetlen dolog. A kommunikációhoz a beszédértésen és a beszédautomatizmus gyakorlásán és a beszédhelyzetek keresésén át vezet az út.

A bevésés után felidézési tréninget ajánlok a megszólaláshoz. A lecke hangzásképét már bevésted az emlékezetedbe, ha a jelentését is érted, akkor még meg kell tanulnod felidézni magadban, később hangosan kimondani.

Először, akár egy megtanult verssel, eljátszol magadban a nyelvlecke szövegével, néma, belső beszédedben idézed fel a dialógust. Bele-beleleshetsz a könyvbe, emlékeztető ábrák is segítenek. Stressz, kudarc nélkül gyakorolhatsz egyedül is. De a tiszta belső halláskép kialakulása előtt ne sürgesd a hangos kiejtést. Végül a kiejtésedet magnóról visszahallva ellenőrizheted.

– …és a nyelvtan?


– A leckéhez természetesen nyelvtani magyarázat és gyakorlat is tartozik. Arány és időzítés kérdése: a beszédértés és beszédkészség automatizmusainak fejlesztése közben mikor, mennyire segít, mennyire bénít a tudatosított szabály. Ugyanígy a hibák kijavítása: van, akinek többet árt, mint használ. Egyébként a feladatok megoldási kulcsa a könyvben lehetővé teszi az önellenőrzést.

– Honnan ered ez a módszer?


– Lozanov bolgár orvosprofesszor jógalégzéssel és zenével kombinált nyelvtanítási módszere adta az alapötletet; egy német feltaláló házasította össze a légzés-visszacsatolási eljárást és a gépi információtárolást. A szabadalmaztatott módszer Nyugaton SITA Learning System, nálunk licencváltozata Relaxa néven vált ismertté. A metódus a tanulási folyamat jelentős részéből kiiktatta a bizonytalan tanári varázst, de a csoportos tanulás pszichikai hátrányait is.

– Tanár- és tanfolyamellenes ez a program?

– Miért lenne az? A velünk kötött szerződés alapján relaxamódszerrel dolgoznak tanárok, nyelviskolák is. És sikeresek. De idegenvezető- és csoportosutazás-ellenes talán az, aki az egyéni utazóknak kínál útifelszerelést és útikalauzt? És állítja, nemcsak idegenvezetővel lehet bejárni, megismerni Rómát, Londont, New Yorkot…(X)



















































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon