A koncepció nem veszi figyelembe a magyar és az európai hagyományokat, teljes egészében az amerikai rendszert képzeli el. Ugyanakkor figyelmen kívül hagyja a társadalmunk jelenlegi fejlettségi állapotát s azt, hogy civil társadalom szerveződése nehezen indul meg, s ma még teljesen hiányzik.
A kormánykoalíció valamennyi pártja egyetért abban, hogy a törvénytervezetnek – a társadalmi értékrend hosszú válsága majd széthullása után – szolgálnia, illetve orientálnia kell egy új, az európai polgári demokráciákhoz közelítő, a nemzeti hagyományokat megőrző új társadalmi értékrend kialakulását.
A törvény eszközt kell adjon a kívánatos iskolarendszer eléréséhez, mely feltételezi és hatással van a társadalom kívánatos változásaira.
A vitatott törvénytervezet nem foglalkozik az értékekkel, holott a koalíciót képviselők többsége első lépésként azt az értékrendet tartotta volna kívánatosnak megfogalmazni, amit közvetíteni kellene az iskolának.
Fontosnak ítéljük az oktatás és nevelés szerves egységének deklarálását. A koncepció a nevelést teljes egészében kifelejtette a közoktatásból. A vita résztvevői bírálták a tervezet kilúgozott, semleges, parttalan liberalizmusát és az etikai relativizmust, mely utóbbi pedagógiailag lehetetlen fogalom. Abban is csaknem teljes volt az egység, hogy a törvénynek átmenetet kell jelentenie a centralizált, túlszabályozott oktatásügy és az autonóm intézményekre épülő demokratikus, nyílt, sokszínű iskolarendszer között.
A tanítás szakmai ellenőrzését – a magyar közoktatási hagyományokban már bevált – a tankerületek felállításával látnánk biztosítva. A tankerületek, a tankerületek igazgatói és munkatársai a minisztérium közvetlen felügyelete alá tartoznának, így megszüntethető lenne az a koncepcióban szereplő ellentmondásos helyzet, hogy a művelődési és közoktatási miniszter vállalja a közoktatásért a felelősséget, de tényleges beleszólása nincs a folyamatokba.
A tankerületek szakmailag kiválóan felkészült és erkölcsileg feddhetetlen igazgatói és munkatársai nemcsak ellenőrző, hanem az iskolát és a pedagógust védő és segítő szerepet is betöltenek.
1991. március 9.
Friss hozzászólások
6 év 15 hét
8 év 40 hét
8 év 44 hét
8 év 44 hét
8 év 46 hét
8 év 46 hét
8 év 46 hét
8 év 48 hét
8 év 49 hét
8 év 49 hét