Skip to main content

Ingyenjog

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
A kisebbségek parlamenti képviseletéről


A kormány nem toporog többé „a konszenzuskeresés homokozójában”, Csurka Istvánt követve kiugrott onnét, és hátrahagyta a hátulgombolós társadalmat. Nemcsak a rókaképű ellenzéki imposztorokat, de a szakszervezeteket, az Érdekegyeztető Tanácsot, a bírókat, az önkormányzatokat, a pedagógusokat és a kisebbségeket is. Az első ígéretekhez képest néhány hónap híján kétéves késéssel benyújtották a kisebbségi törvény tervezetét, amelynek jelenlegi formájával az ellenzék sem – és, ami fontosabb –, a kisebbségek sem értenek egyet, tehát nem lesz belőle kétharmados többséggel megszavazott törvény.

Jó, de mégsem…

Ott, ahol a kisebbségekkel való békés és termékeny együttélés érdekében akarnak törvényt alkotni, s tavaly őszig azt hittük, hogy a mi hazánk egy ilyen hely, semmilyen célt nem szolgál egy olyan törvény(javaslat), amely nem a kisebbségekkel való megállapodáson alapul. Egy ilyen törvény akkor is rossz, ha minden egyéb szempontból jó.

De egyéb szempontból sem jó. A kisebbségek elemi érdeke, hogy bizonyos közhatalmi jogosítványokkal rendelkező, szabadon választott helyi és országos képviseletük legyen, amelyet az őket érintő döntések meghozatalában nem lehet megkerülni, amely a kiépülő-újjáépülő kisebbségi intézményrendszereknek gazdájává válhat. Elemi érdekük továbbá az, hogy ennek az intézményrendszernek a kiépülésére az állam konkrét formában vállaljon garanciát. Ha ez a két feltétel nem teljesül, akkor a magyarországi kisebbségeknek nincs jövőjük, mert többségüknél az utolsó generáció nő fel, amelynél a beolvadás folyamatát még meg lehet állítani. A képviseletek létrehozása, munkába lendülése és főleg az intézményhálózat kiépítése időigényes dolog.

Ennek kellene, illetve kellett volna megkezdődnie a rendszerváltás lendületében.

Miután a kormány ezt a lehetőséget befagyasztotta, elszabotálta a kisebbségi (és a többi, például az adatvédelemmel foglalkozó) ombudsmanról szóló törvény előkészítését, a költségvetésben nem biztosította a kisebbségek kulturális alapellátásának anyagi fedezetét és az ennek megteremtésére irányuló módosító indítványokat a kormánytöbbséggel leszavaztatta, leszavaztatta még azt a szerény, de a cigányság számára fontos módosító indítványt is, hogy az üldöztetések áldozatai után járó kártérítést a hátrahagyott élettárs is megkaphassa… miután tehát a kormány semmit nem tett meg, aminek itt lenne az ideje és sürgős volna, most megteszi azt, aminek nincs itt az ideje, és nem sürgős.

A kisebbségek parlamenti képviseletéről szóló törvényt, mivel az a kormány tervezete szerint erre a ciklusra már amúgy sem biztosít képviseletet, 1994 elejéig bármikor el lehet fogadni, és teljesen célszerűtlen akkor foglalkozni vele, amikor még nem lehet tudni, hogy a Tisztelt Ház módosítja-e, s ha igen, hogyan a választási rendszert. A törvényjavaslat szerint, hogy mást ne mondjunk, a kisebbségi képviselőkre való tekintettel tizenhárom fővel meg kellene emelni a képviselők számát. Hogyan fogja ezt megszavazni például a Fidesz, amely a kisebbségek parlamenti képviseletének kérdésétől teljesen függetlenül a képviselők számának jelentős csökkentését kívánja elérni?

A kisebbségek parlamenti képviseletéről szóló törvényjavaslat ingyenes gesztus, ez a kormánynak erre a ciklusra sem politikailag, sem pénzügyileg nem kerül semmibe. A kormány azért akarja ezt a törvényt, mert szeretné most már megúszni ezt a ciklust a másik nélkül, a nemzetiségek számára is elfogadható kisebbségi törvény nélkül, mert az pénzbe is kerül, és meg is osztja a koalíciós tábort, amelyben igen sokan (Baka András, Lukáts Tamás stb.) vélekednek úgy, hogy a magyarországi kisebbségeknek közhatalmi jogosítványok nem járnak, hogy az a rendes kisebbségi állampolgár, aki a békés asszimiláció útján ballag csöndesen, s máshol van a helyük a jognak asztalánál ezeknek az „ősidők óta” Magyarországon élő, széttöredezett nemzetiségeknek, mint az országból kiszakított tömbmagyarságnak. Mindenesetre kevés dologgal árthat többet a magyar kormány a határokon túli magyaroknak (pedig sok mindennel próbálkozik), mintha ezt a megkülönböztetést viszi magával az európai diplomáciába.

Rossz, de mégis…

A nemzetiségi alapon álló pártoknak éppúgy helyük lehet egy ország politikai életében, mint a nemzeti alapon állóknak. Ezek programot hirdetnek, szövetségeket kötnek, egyenlő jogokkal részt vesznek a választási harcban. Magyarországon ilyenek nem lesznek vagy egészen jelentéktelenek maradnak.

Egészen más dolog az, amikor kisebbségeknek mint kisebbségeknek kvázi adminisztratíve fenntartanak egy-egy ülőhelyet a törvényhozásban. Erre is van példa, de nem minden jó, amire van példa.

Az a helyes, ha a választásokon minden állampolgár az ország gazdájaként arra a politikai erőre szavaz, amelyet az ország irányítására legalkalmasabbnak vél. Az a törvényjavaslat, amelyet a kormány benyújtani készül, a kisebbségi állampolgár kezébe pártlista helyett kisebbségi listát ad, kiveszi a kisebbségeket a pártok (listás) szavazótáborából, ezzel lecsökkenti a pártok érdekeltségét abban, hogy a kisebbségek szavazataiért – például a cigányok szavazatáért – törjék magukat. A pozitív diszkrimináció ezzel kiterjed mindenre, amiről négy év alatt egy honatyának szavaznia kell, mindenre, aminek a kisebbségek ügyéhez semmi köze nincs. A háromezer szavazattal megválasztott kisebbségi képviselő szavazata ugyanannyit ér, mint a harmincezer szavazattal megválasztott kollégájáé akkor is, amikor, mondjuk, az angolnapusztulással foglalkozó interpellációra adott miniszteri válasz elfogadásáról szavaz, ugyanakkor az ő szavazata a kisebbségeket érintő legfontosabb kérdésekben is csak egy a sok közül.

Ha van legitim kisebbségi érdekképviselet, ennek van a kisebbségek ügyeiben egyetértési joga, javaslattételi joga, vétójoga és nyilvánossága, ha van ombudsman, akkor ezekhez képest a kisebbségi képviselő lehetőségei jelentéktelenek, ha mindezek nincsenek, akkor a kisebbségi képviselők lehetőségei ezek hiányához képest jelentéktelenek.

Ugyanakkor a kisebbségi képviselők adminisztratív mandátuma olyan precedenst teremt, amely felerősítheti a pártelven szerveződő törvényhozás korporativizálására irányuló törekvéseket. Benyújthatják igényüket az adminisztratív mandátumra mindazok az érdekképviseletek, kamarák, szakszervezetek, egyházak, miegyebek, amelyeknek székük volna egy képzeletbeli korporatív felsőházban.

Mindezen ellenérveknél azonban erősebb az a tény, hogy a kisebbségi szervezetek többsége (hogy miért, azt itt hosszú lenne elmesélni), sajnos nagyon igényli ezt a közvetlen parlamenti képviseletet. S ha igénylik, akkor meg kell lennie. A magyar parlamentarizmus ezt még ki fogja bírni.

Idáig tehát nincs baj a kormány törvénytervezetével. A baj ott van, hogy a kormány, miközben még az alkotmányban gyökerező konszenzuskényszert is el akarja rúgni magától, kisebbségi szervezeteket, egyesületi jogállású társadalmi szervezeteket (!) akar konszenzuskényszerbe hozni. Kisebbségenként egy egységes listát enged meg, ebben kellene a szervezeteknek megegyezniük. Ha nincs megegyezés, nincs képviselő. Ez egyrészt politikai képtelenség, mert a szervezeti pluralizmushoz, a vetélkedéshez és a veszekedéshez a kisebbségnek éppúgy joga van, mint a többségnek, akár jó ez neki, akár nem, másrészt jogi képtelenség, mert nincs olyan jogi személy, aki egy kisebbség társadalmi szervezeteinek összessége nevében hivatalosan nyilatkozhatna: ez a mi listánk.

A problémát csak egy nyitott listával lehetne megoldani, amelyre egy-egy kisebbség minden szervezete, külön vagy koalícióban rátehetné a maga jelöltjét, s a kisebbségi választópolgár választhatna a listáról, s az/azok kerülne/kerülnének be, aki/akik a legtöbb szavazatot kapta/kapták. A legjobb persze az lenne, ha a kormány elmászna az országos kisebbségi önkormányzatok létrejöttének útjából, s akkor ezek állíthatnának listát.


































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon