Diagnózis
Alacsony nyugdíjba vonulási korhatár és különleges kedvezmények
1989-ben a legtöbb volt szocialista országban a teljes nyugdíjjal járó nyugdíjkorhatár férfiak esetében 50, nők esetében 55 év volt. A legtöbb érintett országban egyes foglalkozások, illetve iparágak (pl nehézipar, bányászat) dolgozóira különleges kedvezmények vonatkoztak, amelyek lehetővé tették, hogy az ott dolgozó nők már 45, a férfiak pedig 55 éves kortól teljes nyugdíjjal mehessenek nyugdíjba. 1990-ben pl. Lengyelországban az összes öregségi nyugdíjas 40%-a fiatalabb volt a hivatalos nyugdíjkorhatárnál. A fenti okok következtében a volt szocialista országokban a férfiaknál 57, a nőknél pedig 53 év az átlagos tényleges nyugdíjkorhatár. Figyelembe véve, hogy ugyanezen országokban a 60 éves korban várható átlagos élettartam a férfiaknál 18, a nőknél pedig 19 év, a tényleges átlagos nyugdíjasidő a nyugdíjba vonulást követően átlag több mint 25 éves nyugdíjfizetést jelent.
1. táblázat: Nyugdíjasok a lakosság %-ában
Év<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> |
Hollandia |
Németo. |
Nagy-Britannia |
Magyaro. |
1980 |
11,5 |
15,5 |
14,9 |
18,8 |
2000 (becslés) |
13,5 |
17,1 |
14,5 |
25,9 ('92) |
Magas kiadási szintek és járulékfizetési százalékok
Az elmúlt évtizedben magasak voltak és erősen növekvő tendenciái mutattak a nemzeti jövedelem százalékában mért nyugdíjkiadások. 1992-ben számos volt szocialista országban a nemzeti jövedelem ugyanakkora százalékát fordították ilyen célokra, mint azokban a jóléti államokban, ahol az egy főre eső jövedelmek legalább ötször olyan magasak voltak.
A volt szocialista országokban az állami nyugdíjkiadások a rendelkezésre álló erőforrások sokkal nagyobb részét emésztik fel, mint a többi, azonos jövedelmi szintű országban.
A bérhez képest magas induló nyugdíjak, amelyek nem követik az inflcáiót
A központi ármeghatározás időszakában a teljes nyugdíjasok megbízható jövedelemben részesültek. Amikor azonban a gazdasági átmenet időszakában felszabadították az árakat, az infláció erodálta a nyugdíjak reálértékét, és az átlagos nyugdíj sok országban minimálnyugdíjjá vált. Oroszországban pl. a nyugdíjasok 50%-a minimálnyugdíjat kap, Kirgizisztánban ez az arány több mint 70%. Romániában az átlagnyugdíjak az átlagos nettó keresethez viszonyított aránya a 80-as években 65% körül volt, az árliberalízáció kezdeti időszakában ez kb. 40%-ra esett vissza.
Túlzott nagyvonalúság a rokkantság megállapításánál
Magyarországon a nyugdíjasok közel 30, Lengyelországban 36%-a rokkantnyugdíjas.
2. táblázat: Rokkantnyugdíjasok az összes sajátjogú nyugdíjas %-ában
1990 |
1991 |
1992 |
március |
március |
július |
27,1 |
27,5 |
29,2 |
Terápia
A Világbank szakemberei hosszabb távon egy több pilléren álló, új nyugdíjrendszer kiépítését javasolják a ma még csaknem egyeduralkodó „állami” nyugdíj-biztosítási rendszer visszafejlesztésével és a magánkézben lévő elkülönült nyugdíjalapok kifejlesztésével.
Első pillér: „állami” rendszer
Erre két változatot dolgoztak ki.
A változat (járulékon alapuló modell)
Mindenki jogosult, aki legalább 20 évig járulékfizető volt, és elérte a nyugdíjkorhatárt (minimum 65 év).
A jogosultak kezdetben az átlagbér 30-35%-ának megfelelő, egységes összegű alapnyugdíjat kapnak. Később – a kiegészítő rendszerek kiépülésével párhuzamosan – az átlagbérhez viszonyított arány 20%-ra csökken. Minimális mértékű differenciálás elképzelhető a járulékfizetési idő hossza alapján.
Az alapnyugdíjat a mainál lényegesen kisebb járulékokból fedeznék.
B változat (szolidaritási modell)
Az A változattól elsősorban az különbözteti meg, hogy nem feltétel az előzetes járulékfizetés. Vagy minden megfelelő életkorú (65 évesnél idősebb) állampolgár kapná, vagy mindenki, aki a jövedelemvizsgálat alapján rászorultnak minősül. A B változat költségeit a költségvetés fedezné.
3. táblázat: Nyugdíjkorhatár néhány nyugati országban
Ország |
férfiak |
nők |
Németország |
65 |
65 |
Nagy-Britannia |
65 |
60 |
Franciaország |
60–65 |
60–65 |
Dánia |
67 |
67 |
Második pillér: kötelező megtakarítások
A foglalkoztatottak a kötelezően előírt mértékű járulékot magánkézben lévő alapokhoz fizetik be. Az alapok vagyonát az állami vállalatok részvényeivel is növelni lehet.
A juttatásokat a befizetett járulékok hozamából fizetik, és azzal arányosak. Az ilyen elvek alapján létrehozott ellátások még az állami vállalatok részvényeinek bevonásával is csak a korábbi bér 20-30%-át kitevő nyugdíjat biztosíthatnak.
Harmadik pillér: a nem kőtelező (egyéni döntésen alapuló) nyugdíj-biztosítási (öregkorra szóló megtakarítási) formák
Nem valószínű, hogy a világbanki javaslat ebben a formában megvalósul, de befolyásolhatja a hosszú távú, stratégiai döntéseket.
Friss hozzászólások
6 év 15 hét
8 év 40 hét
8 év 44 hét
8 év 44 hét
8 év 45 hét
8 év 46 hét
8 év 46 hét
8 év 48 hét
8 év 48 hét
8 év 49 hét