Skip to main content

Világbanki szemmel

Vissza a főcikkhez →


Diagnózis

Alacsony nyugdíjba vonulási korhatár és különleges kedvezmények

1989-ben a legtöbb volt szocialista országban a teljes nyugdíjjal járó nyugdíjkorhatár férfiak esetében 50, nők esetében 55 év volt. A legtöbb érintett országban egyes foglalkozások, illetve iparágak (pl nehézipar, bányászat) dolgozóira különleges kedvezmények vonatkoztak, amelyek lehetővé tették, hogy az ott dolgozó nők már 45, a férfiak pedig 55 éves kortól teljes nyugdíjjal mehessenek nyugdíjba. 1990-ben pl. Lengyelországban az összes öregségi nyugdíjas 40%-a fiatalabb volt a hivatalos nyugdíjkorhatárnál. A fenti okok következtében a volt szocialista országokban a férfiaknál 57, a nőknél pedig 53 év az átlagos tényleges nyugdíjkorhatár. Figyelembe véve, hogy ugyanezen országokban a 60 éves korban várható átlagos élettartam a férfiaknál 18, a nőknél pedig 19 év, a tényleges átlagos nyugdíjasidő a nyugdíjba vonulást követően átlag több mint 25 éves nyugdíjfizetést jelent.

1. táblázat: Nyugdíjasok a lakosság %-ában



Év<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Hollandia

Németo.

Nagy-Britannia

Magyaro.

1980

11,5

15,5

14,9

18,8

2000 (becslés)

13,5

17,1

14,5

25,9 ('92)


Magas kiadási szintek és járulékfizetési százalékok

Az elmúlt évtizedben magasak voltak és erősen növekvő tendenciái mutattak a nemzeti jövedelem százalékában mért nyugdíjkiadások. 1992-ben számos volt szocialista országban a nemzeti jövedelem ugyanakkora százalékát fordították ilyen célokra, mint azokban a jóléti államokban, ahol az egy főre eső jövedelmek legalább ötször olyan magasak voltak.

A volt szocialista országokban az állami nyugdíjkiadások a rendelkezésre álló erőforrások sokkal nagyobb részét emésztik fel, mint a többi, azonos jövedelmi szintű országban.


A nyugdíjkiadások növekedése a nemzeti jövedelem %-ában
A nyugdíjkiadások növekedése a nemzeti jövedelem %-ában



A bérhez képest magas induló nyugdíjak, amelyek nem követik az inflcáiót

A központi ármeghatározás időszakában a teljes nyugdíjasok megbízható jövedelemben részesültek. Amikor azonban a gazdasági átmenet időszakában felszabadították az árakat, az infláció erodálta a nyugdíjak reálértékét, és az átlagos nyugdíj sok országban minimálnyugdíjjá vált. Oroszországban pl. a nyugdíjasok 50%-a minimálnyugdíjat kap, Kirgizisztánban ez az arány több mint 70%. Romániában az átlagnyugdíjak az átlagos nettó keresethez viszonyított aránya a 80-as években 65% körül volt, az árliberalízáció kezdeti időszakában ez kb. 40%-ra esett vissza.

Túlzott nagyvonalúság a rokkantság megállapításánál

Magyarországon a nyugdíjasok közel 30, Lengyelországban 36%-a rokkantnyugdíjas.

2. táblázat: Rokkantnyugdíjasok az összes sajátjogú nyugdíjas %-ában


1990

1991

1992

március

március

július

27,1

27,5

29,2


Terápia

A Világbank szakemberei hosszabb távon egy több pilléren álló, új nyugdíjrendszer kiépítését javasolják a ma még csaknem egyeduralkodó „állami” nyugdíj-biztosítási rendszer visszafejlesztésével és a magánkézben lévő elkülönült nyugdíjalapok kifejlesztésével.

Első pillér: „állami” rendszer

Erre két változatot dolgoztak ki.

A változat (járulékon alapuló modell)

Mindenki jogosult, aki legalább 20 évig járulékfizető volt, és elérte a nyugdíjkorhatárt (minimum 65 év).

A jogosultak kezdetben az átlagbér 30-35%-ának megfelelő, egységes összegű alapnyugdíjat kapnak. Később – a kiegészítő rendszerek kiépülésével párhuzamosan – az átlagbérhez viszonyított arány 20%-ra csökken. Minimális mértékű differenciálás elképzelhető a járulékfizetési idő hossza alapján.

Az alapnyugdíjat a mainál lényegesen kisebb járulékokból fedeznék.

B változat (szolidaritási modell)

Az A változattól elsősorban az különbözteti meg, hogy nem feltétel az előzetes járulékfizetés. Vagy minden megfelelő életkorú (65 évesnél idősebb) állampolgár kapná, vagy mindenki, aki a jövedelemvizsgálat alapján rászorultnak minősül. A B változat költségeit a költségvetés fedezné.

3. táblázat: Nyugdíjkorhatár néhány nyugati országban



Ország

férfiak

nők

Németország

65

65

Nagy-Britannia

65

60

Franciaország

60–65

60–65

Dánia

67

67


Második pillér: kötelező megtakarítások

A foglalkoztatottak a kötelezően előírt mértékű járulékot magánkézben lévő alapokhoz fizetik be. Az alapok vagyonát az állami vállalatok részvényeivel is növelni lehet.

A juttatásokat a befizetett járulékok hozamából fizetik, és azzal arányosak. Az ilyen elvek alapján létrehozott ellátások még az állami vállalatok részvényeinek bevonásával is csak a korábbi bér 20-30%-át kitevő nyugdíjat biztosíthatnak.

Harmadik pillér: a nem kőtelező (egyéni döntésen alapuló) nyugdíj-biztosítási (öregkorra szóló megtakarítási) formák

Nem valószínű, hogy a világbanki javaslat ebben a formában megvalósul, de befolyásolhatja a hosszú távú, stratégiai döntéseket.



























































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon