Skip to main content

Hogyan tovább, Hamász?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

A közelmúltban lezajlott palesztin választások eredményét és annak közel-keleti térségre gyakorolt hatását elemző cikket olvashatunk a The Age január 31-i számában, Anton La Guardia tollából.

A Riding the Islamist tide című cikk arra hívja fel a figyelmet, hogy a szabad választások nem feltétlenül számolják fel az iszlám terrorizmust. Palesztina népének demokratikus döntése egyértelmű volt: a terroristákra szavaztak.

E döntés feltette a pontot azokra a radikális változásokra, melyek az elmúlt időszakban alapjaiban formálták át a térség politikai arculatát. Alig egy évvel Jasszer Arafat halála és nem sokkal Ariel Sharon izraeli miniszterelnök kómába esése után ma azok vezetik a palesztin államot, akik az öngyilkos merényletek megszervezésével a legtöbbet ártottak a közel-keleti megbékélésnek.

Nem megnyugtatóak a Nyugat számára a térség többi országában lezajlott választások eredményei sem: A Muszlim Testvériség – mely az összes radikális szunnita irányzat elődjének tekinthető – jó választási szereplését Egyiptomban csak az erőteljes kormányzati nyomás fogta vissza; az Irakban jelenleg kormányzó síita csoportot erős szálak kötik ahhoz az Iránhoz, amely nukleáris politikája miatt a Nyugattal való összeütközés határán áll.

Szíria és Szaúd-Arábia is közel áll egy olyan politikai kurzusváltáshoz, amelynek eredményeként ezekben az országokban is a mostaninál jóval radikálisabb politikai erők ragadhatják magukhoz a hatalmat.

„Láthatjuk, ahogy a szabadság terjed a Közel-Keleten” – idézi George W. Bush-t a szerző; világos, hogy az elnök nem az eddig bekövetkezett vagy küszöbön álló változásokra gondolt az amerikai elnökválasztás után tartott beszédében.

Mégsem szabad azt gondolnunk, hogy a szabad választások támogatása az arab világban elvetendő gondolat volna – figyelmeztet La Guardia, aki az iszlám politikai sikereinek hátterében a politikai rend és az állam a térségben bekövetkezett kudarcát látja. Ezért a demokratizálás előfeltétele az arab államok fokozatos reformja, mely nem valósulhat meg a vallás mint politikai erő figyelembe vétele nélkül.

Ebből következően nem meggyengíteni, hanem féken tartani kell az iszlám politikai szárnyát; egyértelművé kell tenni, hogy az iszlám vezetők csak akkor vehetnek részt a demokratikus politikai folyamatokban, ha elfogadják annak szabályait. A kérdés a szerző szerint nem az, hogy a muszlim radikálisok megválaszthatók-e, inkább az, hogy hivatalba kerülve miként tevékenykednek, és hogy kiszavazhatók-e a kormányból. A politikai reform fő ereje abban áll, hogy a muszlim vezetők egy demokratikus parlamentbe bekerülve már nem építhetnek az „iszlám a válasz” egyszerű üzenetére, hanem a mindennapi élet valós problémáira kell válaszokat találniuk.

Palesztina helyzetét még tovább bonyolítja, hogy a hatalomra került Hamász elvi okokból tagadja Izrael létezését. Isten akaratának elárulásaként értelmezte az 1993-as oslói megállapodást, majd azt követően vezető szerepet játszott az izraeli civilek százainak életét kioltó öngyilkos merényletek megszervezésében.

De számos jel mutat a szervezet politikai pragmatizmusára. Ilyen jelnek tekinthető az Izraellel nagyjából betartott tűzszünet, valamint az a döntés, hogy indul a korábban bojkottált törvényhozói tanácsi választásokon.

A Hamászt magát is meglepte választási győzelme. Sokkal valószínűbbnek tűnt a számára, hogy mint erős ellenzék vagy mint kisebbik kormánypárt kerül be a palesztin parlamentbe. Ám most abban a kényelmetlen helyzetben találta magát, hogy kormányzati pozícióból kell döntéseket hoznia, ahelyett hogy csupán megvétózhatná azokat.

A Hamász, a fentiekből következően mostantól rákényszerül, hogy állást foglaljon az ideológiájának középpontjában álló értékekkel kapcsolatban: nem utolsósorban, hogy milyen mértékben kívánja magát alávetni a nemzetközi „útitervnek” . Döntenie kell továbbá a tekintetben is, milyen kapcsolatot kíván fenntartani a külvilággal, különösen Európával és mindenek felett Izraellel.

A szerző szerint Izraelnek és a világ többi részének is fel kell ajánlania az új palesztin vezetés számára, hogy elfogadja tárgyalópartnernek, amennyiben felhagy az erőszakkal, és elfogadja Izrael létezését.

A világ és Palesztina kapcsolata kétségkívül problematikus lesz, de valószínűleg nem lesz sokkal nehezebb, mint ezt megelőzően, Arafat idején volt. Amennyiben ő elfogadható tárgyalópartner volt számos nyugati és amerikai politikus számára, annak ellenére, hogy rendszeresen megszegte ígéreteit, pártolta az erőszakot, és követői öngyilkos merényleteket hajtottak végre Tel-Aviv utcáin, akkor a Hamásznak is meg kell adni az esélyt a békefolyamat kontinuitása érdekében.

Eddig nyitott kérdés volt, hogy a palesztin hatóságok képtelenek vagy inkább vonakodnak megfékezni az erőszakot. Ez a kérdés a korábbi terroristák hatalomba kerülésével lekerül az asztalról. Ha öngyilkos bombák robbannak, mostantól egyértelmű, hová kell a tiltakozást kézbesíteni: a palesztin miniszterelnök irodájába.

La Guardia szerint azonban még így is számos kérdés marad lezáratlan, amelyek közül kétségkívül a legfontosabb: képes lesz-e a Hamász a Fatahhoz hasonlóan lemondani Izrael elpusztításáról? Reményt keltő, hogy a Hamász megkezdte a tárgyalásokat egy hosszú távú hudnáról, amennyiben Izrael kivonul az összes 1967-ben megszállt területről.

Az összefoglalót Piroska Balázs készítette.

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon