Skip to main content

Mennyire "neoliberális" a monoki modell?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Egy, a Beszélőben megjelent, az LMP szakadását elemző cikkel kapcsolatban alakult ki néhányunk részvételével nemrég egy kisebb eszmecsere a Facebookon az ún. monoki modellről. A cikk szerzője a többek között a szociális kártya és a segélyért közmunkát programokkal fémjelzett monoki modellt a “neolib” publicisták kedvenceként említette. Ezzel az állítással szeretnék vitatkozni az alábbiakban, egyúttal “neoliberális” szempontból bírálva a monoki modellt.

Előrebocsátom, magának a segélyezési rendszernek a léte mellett vagy ellen nem fogok érvelni (az egy külön kérdés), ehelyett adottnak veszem a szociális ellátórendszert, és azt a kérdést teszem fel, milyen módon érdemes és nem érdemes azt működtetni.

Szociális kártya és paternalizmus

Miért lehet szükséges “a közösségnek” megszabnia, hogy a segélyezettek mire költhetik el a segély összegét? Erre a kérdésre az lehet az egyik válasz: a közösség biztosítani kívánja, hogy a segélyezett “értelmes” módon költse el az összeget, tehát például ne igya el. A segélyezőnek (az adófizetők összességének) pedig joga van meghatározni, hogy a segélyezett hogyan használhatja fel az általa adományozott pénzt. Ez az érvelés részemről rendben van, egyet is értek vele. A lényeges kérdés azonban nem az, hogy jogos-e, ha a politikai közösség tagjai így döntenek, hanem hogy célszerű, hatékony-e.

Hiszik vagy nem, de a vezető “neolib” gondolkodók többsége (legfőképpen Milton Friedman) mindig is azon az állásponton volt, hogy a címkézett segélyezésnél sokkal hatékonyabb és szabadságelvűbb az a megoldás, amikor az állam egyszerűen készpénzt juttat a rászorulóknak, akik azt arra költhetik, amire akarják. A logika a következő: mindenki maga ismeri a legjobban a preferenciáit, ezért ha az ellátórendszer valóban a szegények jólétét kívánja növelni, akkor ezt úgy érheti el a leghatékonyabban, ha engedi, hogy a segélyt mindenki úgy használja fel, ahogy akarja.

Erre szokott az a válasz érkezni, hogy a segélyezettek valójában nem (mindig) tudják, mi a jó nekik, ezért a fogyasztásukat megfelelő irányba terelve kell a segélyezést megoldani. Függetlenül ezen állítás jogosságától vegyük észre, hogy ez egy paternalista érv, következésképpen aligha neoliberális.

Arról, hogy a paternalizmus mellett milyen legitim és kevésbé legitim érveket lehet felhozni, egy korábbi írásomban már szóltam, itt legyen elég annyi, hogy a segélyek címkézésének kívánatos vagy nem kívánatos volta jelentős mértékben függ attól, mit gondolunk általában a paternalizmusról. Az én szkepticizmusom főként antipaternalista felfogásomból adódik.

Egy másik probléma a szociális kártyához hasonló megoldásokkal az, hogy ösztönzik a járadékvadászatot, mivel alkalmat adhatnak a politikusoknak bizonyos érdekcsoportok favorizálására, ami megint csak nem jó hír piacpárti szempontból. Emlékezzünk csak az Erzsébet-utalvány körüli lobbiharcra és arra, hogy a kormány eredetileg saját baráti cégeit kívánta ezzel bevételhez juttatni.

Egyvalami miatt mégis értelmes dolog lehet bizonyos fajta pántlikázás: a segélyen élő szülő nem feltétlenül veszi teljesen figyelembe az érdekeit önállóan érvényesíteni nem tudó gyerekeinek az érdekét, a gyerekei ellátásának rovására élhet például alkohol- vagy játékfüggőségének, ebben a helyzetben pedig már nem egyszerűen paternalizmus, ha a segélyező hatóság megpróbálja “kézben tartani” az illető fogyasztási szokásait. Kérdés azonban, érdemes-e az összes segélyezettet korlátozni választási szabadságában a felelőtlen szülők korlátozása kedvéért. Ez nyitott kérdés, lehet ez alapján legitim módon érvelni a “monoki típusú” megoldások mellett, de alapvetően azt gondolom, “neolib” kiindulópontnak a Friedman és mások által kifejtett, basic közgazdaságtanon és antipaternalizmuson alapuló gondolatmenet felel meg jobban.

Segélyért közmunkát?

A monoki modell másik trademark eleme a segély fejében közmunkára való kötelezés. Egy településen a helyi közjavak egy részét alapvetően nem ostobaság “kéznél lévő” alacsony képzettségű munkanélküliekkel végeztetni (természetesen nem ingyen, hanem a határterméküknek megfelelő fizetséggel), nehezen indokolható azonban az, ha minden munkanélküli vagy szociális segélyen élőt erre kívánnak kötelezni. Egy pont után ugyanis a legtöbb közmunka szinte semmi hozzáadott értéket nem hoz létre, ellenben a megszervezése nem olcsó.

Az a segélyen élő, aki addig “ingyen” kapta a segélyt, közmunkásként is gyakorlatilag a semmiért kapja, hiszen termelő munkát nemigen végez. Egy bizonyos ponton túl tehát úgy tűnik, a kötelező közmunkával rosszul jár a közmunkás (a kényszermunka kategóriájába tartozik akkor, amikor már egyébként a kapott összegért nem lenne hajlandó a munkát elvégezni, ez pedig többek között szintén marhára nem libertárius) és a közmunkáltató is (mármint az adófizetők, nem feltétlenül a politikusok és a hivatalnokok).

Mindezek ellenére mi a közmunka vonzereje sokak számára? Először is, a közmunka azt a látszatot kelti, hogy a segélyen élők “tesznek valamit” a segélyért cserében, de ahogy láttuk, ez illúzió, pont úgy, mint a szocialista korszak munkahelyteremtése. Egy másik gyakori érv szerint a közmunka segít visszavezetni a hosszú távon munka nélkül maradtakat a munka világába. Ez az állítás részben ordas hazugság, hiszen a mai munkapiacon a közmunkán elsajátított skill-eknek sok hasznát nem lehet venni, ugyanakkor kis részben igaz is lehet.

Elképzelhető, hogy a közmunka is alkalmas lehet a munkamorál erősítésére, ti. hogy reggel fel kell kelni, pontosan kell munkába érni, a feladatokat pontosan el kell látni, stb. Ez azonban szerintem így is elég kis nyereség ezen programok igen magas költsége mellett.

Összefoglalva, a leginkább “neolib” szociális ellátórendszernek egy szabadon felhasználható készpénztranszferre épülő rendszer tekinthető, amelynek egyik példája a Milton Friedman által javasolt negatív jövedelemadó. A “monoki” típusú intézkedések mellett is vannak legitim érvek, de nekünk “neolibeknek” azt hiszem, kiindulásként érdemes szkeptikusnak lenni ezekkel szemben. Az, hogy a magukat elsősorban konzervatívként meghatározók hogyan állnak hozzá, az már az ő dolguk.

Az írás eredetileg a hvg.hu kapitalizmus blogján jelent meg.

(A fotó forrása: hetek.hu)

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon