Skip to main content

„Menjünk, igyunk valamit!”

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Az SZDSZ küldöttgyűlése

Litván György: Az SZDSZ és 1956


Miközben mindnyájan öregszünk, az SZDSZ, szerencsére, fiatalodik. Mind kevesebben vagyunk itt, akiknek a magyar forradalom személyes, felnőtt fejjel megélt élménye.


A koalíciónak nincs alternatívája, az SZDSZ kormányzati szerepvállalása a ciklus végéig nem kérdőjelezhető meg. Ez volt a párt hétvégi tisztújító küldöttgyűlésének legfontosabb üzenete. A küldöttgyűlésnek egyébként nem volt, nem lehetett igazi tétje. Pető Iván pártelnöknek nem volt kihívója, a koalíciót ellenzők, mindenekelőtt Tölgyessy Péter és Béki Gabriella nem jelöltették magukat az Ügyvivői Testületbe. A küldöttek öt percben korlátozták a felszólalások időtartamát. Miután kiderült, hogy első nekifutásra mindössze kilencen jelentkeztek, a levezető elnök arra biztatta a résztvevőket, hogy megőrzendő a vita komolyságát, lehetőleg lépjék túl a szigorú időkeretet. A „vezérszónoklatokat” követően sokan kimentek a folyosóra.

A pártelnök az MSZP számára 12 pontban foglalta össze kormányzati „korrekciós” javaslatait, de mindössze egy volt olyan, amely érzékenyen érinthette a koalíciós partnert és a Sportcsarnokban jelen lévő Horn Gyula miniszterelnököt: ha ebben az évben nem sikerül tető alá hozni a ciklus egészére szóló átfogó társadalmi-gazdasági megállapodást, akkor „be kell érni az érdekegyeztetés eddigi gyakorlatával”, értsd le kell mondani a szociális paktumról. Ez a „javaslat” konkrét és kényelmetlen válaszadásra készteti a miniszterelnököt, aki vélhetően inkább tompítani, mint élezni szeretné a kabinet legsúlyosabb dilemmáját.

A többi dörgedelem ismerősen csengett. Az új alkotmány megalkotásáig alkotmányozási moratóriumot kell hirdetni – hangzott újra és újra, a bűnbeesést kísérő érezhető lelkiismeret-furdalással. A parlament elé kell terjeszteni a ciklus egészére szóló – az egyensúlyjavító intézkedéseken túlmutató – gazdasági programot; növekedést segítő intézkedéscsomagot kell kidolgozni; el kell kezdeni az államháztartás reformját; csökkenteni kell a szociális kiadásokat; meg kell alkotni az új privatizációs törvényt, a földkárpótlás lezárását szolgáló törvényt, médiatörvényt… Az elnöki beszámolót hallgató gyanútlan szemlélőnek az lehetett a benyomása, hogy egy koalíciós tárgyalásra készülő párt programadó kongresszusára érkezett, nem pedig egy száz napja hivatalban lévő kormány munkájáért felelősséggel tartozó párt gyűlésére.

Pető szerint a kormány még nem követett el súlyos hibát, de egyre csak halogatja a szükséges lépéseket. A legnagyobb veszély az előző korszak „szociálpolitikának nevezett elosztási rendszere”, amit az Antall-kormány is érintetlenül hagyott. És ha a Horn-kormány is visszahőköl az iszonyú társadalmi következményekkel járó fiskális szigortól? „Tudtuk, hogy kivel állunk össze – emlékeztetett Bauer Tamás. – Mi nem az SZDSZ-szel léptünk koalícióra, ilyen szerencséje csak a szocialistáknak volt. Tudtuk előre, hogy a munkaügyi miniszter asszony sokkal inkább a szakszervezetek érdekeit képviseli a kormányban, mint a kormány politikáját a szakszervezetekkel való tárgyalásokon. Éppen azért kell együtt kormányozni, mert partnerünk olyan, amilyen”. És ha a kormánynak címzett bírálat falra hányt borsó marad? Akkor „…Ki kell mondani a népszerűtlen igazságokat, mert el fog jönni az igazság órája, és akkor az embereknek tudniuk kell, hogy az SZDSZ megmondta…” – szögezte le Kis János. „A liberális párt nem vállalhatja fel a szegények, az elesettek, a marginális helyzetben lévők gyámolítását” – vitázott négy év önkormányzati tapasztalatával a háta mögött Lévay Levente, Kispest polgármestere Tamás Gáspár Miklóssal. A helyi gyakorlat bizonyítja, hogy a polgármester nem a levegőbe beszél. „Az SZDSZ változatlanul a szabadság és szolidaritás pártja” – reagáltak többen Lévayra. És ha az SZDSZ most a kormányrezon oltárán áldozza fel elkötelezettségét az emberi jogok iránt? „Akkor nem megyek többé veletek” – mondta búcsúzóul Tamás Gáspár Miklós, leköszönőben az Országos Tanács elnöki tisztéről.

„Az SZDSZ olyan törvénymódosításokba keveredett, amelyek nem igazolhatóak” – mondhatta ki Kis János, akit nem kötnek gúzsba pártfunkciók vagy frakciófegyelem. Néhány héttel ezelőtt ugyanerre a következtetésre jutott Tölgyessy Péter is, és nem szavazta meg a törvénycsomagot. Képviselőtársa, Bauer Tamás úgy vélte, ezek után Tölgyessynek nemcsak a frakcióban, de a pártban sincs helye. „A kormányprogram megszavazásával már egyszer elfogadta az egyfordulós választást és a közvetlen polgármester-választást, hiszen ez benne volt a kormányprogramban – írta Bauer az SZDSZ belső tájékoztatójában. – Ezután nem volt alapja arra, hogy a törvény és az alkotmánymódosítás esetében egy rendkívül kiélezett helyzetben az SZDSZ-frakció álláspontjával szemben szavazzon. Ez indított arra, hogy a frakcióülésen emlékeztessem Fodor Gáborék eljárására, abban a helyzetben, amikor nem tudták tovább vállalni egykori pártjuk politikájának képviseletét. ”

Kis János nem a pártfegyelem szempontjából ítélte meg a kérdést. Beszéde közben nem elsősorban a szocialistákra mutogatott. Úgy vélte, a szabad demokraták mindenekelőtt saját tehetetlenségük miatt sodródnak. Óvatosan, de arra utalt, hogy kormányra kerülését követően a párt sutba dobta korábbi elveit. Alkotmányt módosított, miután alkotmányos stabilitást hirdetett. Két hónappal a választások előtt módosította az önkormányzati választásokról szóló törvényt. „Ez, még ha az ellenzék mondja is – az a dolga, hogy kimondja! –, illetlenség” – mutatott rá az új magyar demokrácia történetében példa nélkül álló módon Kis. De sodródik az SZDSZ az apparátusokkal is. Sodródik a népszerű belügyminiszter is, aki láthatóan nem bír a régi csapattal. Az újságok nap mint nap botrányos túlkapásokról számolnak be. Ráadásul a belügyi kormányzat nyakába szakadt a most hatályba lépett rendőrségi törvény is, amit tavasszal – talán már a tárca felé kacsintva – bizony a szabaddemokrata-frakció is megszavazott.

Mi hát a megoldás? Kis János szerint meg kell őrizni a párt „mozgalmi jellegét”, létre kell hozni egy párton belüli gazdasági kabinetet, amely ha kell, hétről hétre nyilvánosságra hozza a párt „igazi”, értsd különvéleményét a kormány gazdaságpolitikai lépéseivel vagy éppen törvényjavaslataival szemben. De hát megteheti ezt egy kormánypárt? Visszamenekülhet az SZDSZ a kormányzati felelősség elől a független értelmiségi létbe? És Pintér Sándor tábornok úr rendőreinek köznapi csínytevéseivel szemben mit tehet az emberi jogok megsértésére különösen érzékeny SZDSZ-es main-stream? A volt elnök javaslata: párton belül egy emberi jogi kabinetet is létre kell hozni, amely regisztrálja a botrányos eseteket, eljár a sértettek érdekében. Be hát felléphet egy párt civil társadalmi eszközökkel saját belügyminiszterével szemben – vagy éppen a belügyminiszter a rendőrségi atrocitásokkal szemben?

Az efféle kérdésekre Kis figyelmeztetése költői válasznak hatott: „Ha elveszítjük önmagunkat, elveszítjük választóinkat.”
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon