Skip to main content

A medvék, a sajt és a róka

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Törvényjavaslat a szakszervezeti választásokról


A nagy magyar alapítvány

Az egy héttel ezelőtt nyilvánosságra hozott tervezet tartalmazta a legeredetibb megoldást. A szakszervezeti konföderációk maguk gyűjtötték volna össze a lakosságnak kiküldött szavazólapokat, és az nyert volna, aki többet gyűjt. Ezen a héten ilyesmiről már szó sincs, viszont belekerült az MDF Monopoly-csoportjának javaslata – igaz, gyengített formában. Az eredeti Monopoly-javaslat szerint ugyanis az egész vagyont kb. 4000 Ft-os részletekben szét kell osztani a munkavállalalók között. Egy későbbi munkaanyagban az az elképzelés jelent meg, hogy ha pl. a lakosság 11 százaléka megy el szavazni, akkor csak ez a 11 százalék illeti a szakszervezeteket, és a maradék 89% automatikusan egy erre a célra létrehozott szociális alapítvány kezelésébe kerül. A mostani tervezetben szakszervezeti konföderációk és a munkanélküliek szervezetei indulhatnak a választásokon, de az ez alkalomból létrehozandó Magyar Szociális Alapítványra is lehet szavazni. Ez a javaslat túl azon, hogy a szakszervezetek végső legyengüléséhez vezetne, ellenkezik az Alkotmánybíróság májusi határozatával is, amely egyértelműen kimondja, hogy a vagyont szakszervezetek között felosztandó vagyonnak kell tekinteni.

Egyharmadválasztás

Tulajdonképpen három választásra kell sort keríteni ősszel. A szakszervezetek közötti, az üzemi tanácsi és a társadalombizosítási választásokra. A tervezet az üzemi tanácsi választásokra csak utal (azzal, hogy ezt a választások után 3 napon belül kell megtartani), és a tb-választásokról hallgat. A szakszervezeti vagyont úgy kívánja megosztani, hogy a december 6-i választásokon csak egyharmad részét (b változat: a felét) osztja fel, három év múlva, újabb választásokon újabb egyharmadot (a másik felét), és esetleg 6 év múlva a maradékot. Ez a tb- és üt-választásokat is figyelembe véve 5 választás, és kézzelfogható a veszély, hogy a választássorozat érdektelenségbe fullad. Úgy látszik, a kormánynak az az érdeke, hogy a lehető legnagyobb bizonytalanságot tartsa fenn a szakszervezetek körül. Így a szakszervezetek úgy jelenhetnének meg, mint akik tökéletesen elvesztették a munkavállalók bizalmát, és képtelenek is lennének hatékony érdekvédelmet folytatni, hiszen tovább tartana a szakszervezeti vagyon vitája és az eltérő nézetek harcos ütköztetése.

Ráadásul költségesebb is többször választani. Pedig ez az egyik fő érv a megegyezésre jutott öt szakszervezet (Liga, Munkástanács, Autonóm, SZEF, ÉSZT) javaslata ellen, akik mindenképpen ragaszkodnak a munkahelyi választásokhoz. Az ötök lemondtak arról, hogy munkahelyen és lakóhelyen egyaránt legyenek a választások, és vegyes rendszerű választási tervet dolgoztak ki. Ennek értelmében csak munkahelyen lenne a választás, és akik munkahelyen kívül kell hogy szavazzanak (pl. a nyugdíjasok), azok a számukra kijelölt körzetekbe, nagyrészt oktatási intézményekbe mennének el szavazni. Az iskolákban amúgy is lennének választások, és így kiértesítés alapján itt szavazhatna munkanélküli és nyugdíjas is. A választásokat egy napon kellene megtartani, és nem lenne újabb forduló. A választások költségeit azonban nem a szakszervezetek fizetnék – mint a mostani tervezetben az e célra szánt 500 millió forint fölötti összeget.

Különbségek

A konföderációk álláspontjai mindazonáltal különböznek is egymástól. Az MSZOSZ semmilyen egyeztetést nem hajlandó folytatni sem a többi szakszervezettel, sem a kormánnyal addig, amíg egy olyan változat nem kerül az asztalra, ami azt a követelését nem tartalmazza, hogy az ágazatok – jóval jelentősebb – vagyonát másképpen kelljen felosztani, másképpen kelljen rá szavazni, mint a volt SZOT-vagyonra. Csak munkahelyen akar választásokat, és nem mondott le arról, hogy a számára kedvezőbb eredményeket hozó üzemi tanácsi választások eredményét valamiképpen szakszervezetek közötti választásoknak lehessen tekinteni. Az ötök szerint az üt-választásoknak nem a szakszervezetek közötti erőviszonyok eldöntése a célja. Ott személyekre szavaznak, és a választást a Munka Törvénykönyve szabályozza, míg például a tb-választásokból nem lehet kizárni a nyugdíjasokat és a munkanélkülieket sem. Az MSZOSZ szerint nem lehet állampolgári alapon választani, hiszen a munkáltatók delegálnak képviselőket a tb-be, így állampolgárként már másodszor szavaznának. A többi konföderációnak – a Szolidaritáson kívül – az a véleménye, hogy a tárgyalásokat folytatni kell, és hogy az MSZOSZ kifogása jogos, de gyakorlati jelentősége kevés, mert a kérdéses szavazók létszáma kb. 100–150 ezer fő, és ez nem befolyásolja a választások eredményét. A megoldás érdekében a Liga tárgyalásokat kezdeményezett a munkáltatók szövetségével, hogy az országos munkáltatói szövetségek forduljanak felhívással tagszervezeteikhez: azok, akik munkáltatói jogosítványokat gyakorolnak vagy tulajdonosként vesznek részt a társadalombiztosításban, ne menjenek el szavazni.

Az ötök – a törvényt kiidulópontnak tekintve – olyan megoldásokat keresnek, amely valamennyi szakszervezet megegyezésén és kompromisszumán alapul. Ezért nemcsak a kormánnyal tárgyalnak, hanem egymás között is. A Monopoly-stáb javaslata és a kormány cinizmusa egy lövészárokba terelte a konföderációkat.

Az állampolgári választásokat másoló tervezet nem veszi figyelembe az előzetes egyeztetéseket és azokat a jogi kereteket, amelyek között a választásokat meg kell tartani. Választani pedig szükséges – mert minden szakszervezetnek meg kell adni a lehetőséget, hogy érdekvédelmi tevékenységet folytasson, el kell dőlnie, ki mögött milyen erő áll, ki vesz majd részt az országos érdekegyeztetés munkájában, és megtörténik-e a munkahelyeken a rendszerváltás. Csupán erről van szó.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon