Skip to main content

A szabadság iskolája

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Megkezdődött a szabad választások utáni első tanév. A diktatúra iskolájának, reményeink szerint, befellegzett. Ám a vakációról visszatérő tanár máris baljós jeleket észlel. Az iskoláknak megküldött minisztériumi leirat az iskola által kiadható szünnapok számát 14-ről 8-ra csökkenti, s kéri az igazgatókat, hogy lehetőleg ezt se használják el mind. Ráadásul az idei tanév egy héttel hosszabb lesz az előzőeknél, június 14-ig fog tartani. Az intézkedés indoklása azt hangsúlyozza, hogy a tanítási napok száma nálunk jóval alacsonyabb, mint Európában. Oh, Európa, vágyott földrész, feléd tartunk, még ha fáradtabb diákokkal, kizsákmányoltabb tanárokkal is.

Szemérmesen hallgat viszont a leirat arról, hogy az iskolák pénzügyi helyzetét hogyan kívánja javítani a minisztérium, s hogyan képzeli el az őszi villany-, víz- és fűtésszámlák kiegyenlítését.

Pénz helyett a kormányzat az iskoláknak engedélyt ad vállalkozásra. Félő, hogy a nyomorúság a morálisan kifogásolható megoldásokat is vonzóvá teszi, s ez tovább zülleszti az iskolát, rontja maradék erkölcsi hitelét.

Nincs szó a tanári fizetések emeléséről, s minthogy az előző évek béremeléseit az infláció már megette, ebben a „stratégiai ágazatban” egyre többen dolgoznak a létminimumért, ill. távoznak jobban fizető helyekre.

A minisztériumi leirat hangsúlyozza, hogy az 1985-ös oktatási törvény érvényben van. Jogi szempontból ez helyes: hatályos törvény félrerugdosása megengedhetetlen. Csakhogy: az oktatási törvény és a hozzá kapcsolódó jogszabályok számos rendelkezését sok helyen sohasem tartották be, és megfelelő biztosítékok hiányában kétséges, mostanában majd múlt időbe tehetjük-e azt, hogy a tantestületek véleményezési, egyetértési és döntési jogkörei gyakorta csak formálisan vagy még úgy sem érvényesülnek, a tanári kar a lényeges döntésekbe nem szólhat bele, nem kontrollálhatja az iskola gazdálkodását, a tanárok egymás ellen könnyen kijátszhatók, kegyúri adományokkal és korbácssuhogtatással féken tarthatók.

Az igazgatók legitimitásának hangsúlyozása ugyanis (ez is szerepel a leiratban) lehetővé teszi a vázolt helyzet konzerválását.

Nemcsak a tanárok, de a szülők és diákok érdekvédelme sem foglalkoztatta a leirat megfogalmazóit. Marad tehát a kölcsönös kiszolgáltatottság, gyanakvás, a fortélyos félelem rendszere? Vagy talán az önkormányzatoktól várják a megoldást? Év közben fogunk javítgatni, újítgatni, még nagyobb zavart okozva? Vagy még egy évet elherdálunk? Mégsem sietős annyira az utunk Európába?

S miközben a lényeg változatlannak tűnik, az alkalmazkodás csinos eseteit is tanulmányozhatjuk. Az úttörősdi korábbi szószólója a tízparancsolat fontosságáról szónokol; a leköszönt rendszer egy másik kitartottja a lelkiismereti szabadságról tart kiselőadást a hitoktatással kapcsolatban; van iskola, ahol október 23. méltó megünneplésére készülődnek; fölbukkantak a hitvalló szentek mai utódai.

Egyelőre mindez inkább mulatságos, mint veszélyes. A veszélyes az, ha a szabadság iskolája, a demokrácia iskolája, az emberi méltóság iskolája ismét ábránd marad.

Tamás Ferenc középiskolai tanár




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon